selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Standby gör Unidisken sval, det känns bra tycker jag. I vart fall förlänger det livslängden på elektrolytkondensatorer.

Jag tycker inte att den låter märkbart sämre när jag spelar första skivan. Och efter runt tio minuter är den varm igen.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 07:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Konstigt.
Min 1.1/Kontrol blir inte varma trots att de inte är i stand-by, tvärt om faktiskt (kollade igen nyss)

O under drift; fläkten i 1.1 går bara ibland, trots att det kan vara rätt varmt här i södra frankrike.
I drift blir den på sin höjd ljummen.
Men min kanske är unik, den har ju även funkat klockrent under sina 2 år :D

Just det, Kontrol blir inte varm i drift, den förbrukar bara 15W :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 09:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ropade hej för tidigt :(

Funkade utmärkt i butik i förrgår för alla skivor, började strula igår igen, nu är den på väg till Linn.

Fördelen med detta är att jag kan utforska min vinylsamling lite mer, jag lyssnar nu på sånt som jag inte brukar lyssna på.
Man har ju köpt buntar av begagnade skivor under de senaste åren, alla är inte genomlyssnade.

Det enda jag saknar är konserter på DVD.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men...men...din butik kan väl ge dig en lånemaskin under tiden?
O detta är ju bättre, som jag tidigare skrivit - nu får du kanske tillbaks en med allt innanför skalet bytt :D

Föresten - går din Unidisk varm i stand-by o under drift?
Bara kollar om anledningen till att min funkar så bra är att den går "svalt"...
Linn stoppade ju in fläktar av en anledning :wink:

Jan som i vetenskapens namn varit tvungen att jobba hemmifrån o spelat Pugh i snart 2 timmar - 1.1'an är lika sval som efter nattvilan. (i icke stand-by läge)
Dvs, knappt fesjummen.

btw, lät den annorlunda med nya mjukvaran?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 10:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Men...men...din butik kan väl ge dig en lånemaskin under tiden?
O detta är ju bättre, som jag tidigare skrivit - nu får du kanske tillbaks en med allt innanför skalet bytt :D

Föresten - går din Unidisk varm i stand-by o under drift?
Bara kollar om anledningen till att min funkar så bra är att den går "svalt"...
Linn stoppade ju in fläktar av en anledning :wink:

Jan som i vetenskapens namn varit tvungen att jobba hemmifrån o spelat Pugh i snart 2 timmar - 1.1'an är lika sval som efter nattvilan. (i icke stand-by läge)
Dvs, knappt fesjummen.

btw, lät den annorlunda med nya mjukvaran?
Både min Unidisk och 5103:a blir varma i mitt varma vardagsrum, trots att racket har ett ursågat hål i skivorna (Quadraspire Reference).
Fläkten på 5103 går igång ibland och temperaturen som visas är 45 grader C.
Har inte lyssnat på den än, hann aldrig komma tillbaka från butiken, de upptäckte strulet där.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 21:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det här med värmen verkar intressant. Faktum är att jag börjar tro att det av någon anledning "beror på" om den blir varm eller inte. -Ibland verkar SC:n bli varm utan att göra något alls och ibland blir den det inte (iaf inte lika mycket).

Har iofs gett upp hoppet om maskinens 'smarthet' (typ tar 20 sek på sig för att öppna cd-trayen (ibland..!) och annat skumt...) och nöjer mig med att den låter fb bra.

Kanske kan nån del i maskinen hamna i nån energiintensiv loop som bara går och går tills den får ett nytt kommando? Vid ett tillfälle lyckades den iaf fastna med att skrika ut brus liknande det som ges vid nivåinställningarna för "speakers" fast ur alla högtalare samtidigt, gissa om det hördes ;)

Nu blev det kanske lite väl OT.. Hoppas din maskin kommer tillbaka snart Per. Kul om du kan få reda på vad som var fel också.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Unidiscen tillbaka :D

Första intrycket är en klar Keel-deja-vu, låter klart bättre, klart mer tune-dem.

Den tidigare gröna randen längst upp i bild på DVD:er är borta, upplever bilden som kanon, lite svårt dock att ge någon kvalitativ uppskattning om skillnad, förutom den gröna kanten tidigare.

Ny laser, övrigt uppdaterat till senaste spec enligt uppgift.

Kul att lyssna på CD nu.

/Per

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Unidiscen tillbaka :D
Den tidigare gröna randen längst upp i bild på DVD:er är borta, upplever bilden som kanon, lite svårt dock att ge någon kvalitativ uppskattning om skillnad, förutom den gröna kanten tidigare.
Kul att lyssna på CD nu.
Vänta nu, vi pratar om något som kostar som en mindre bil, eller?

Jag har en DVD-spelare som kostar under 2000 kronor och den låter alldeles utmärkt. Några gröna ränder har jag inte heller drabbats av. Och jag har det jättekul när jag lyssnar på CD.

Så var finns proportionerna? Att en apparat låter bättre än en annan är väl självklart. Att prisskillnaden mellan dessa är olika värda för olika människor är väl också självklart.

Men att acceptera att en apparat ger gröna linjer på tv-skärmen, knappast fungerar innan uppgradering och kräver ständig service för att överhuvudtaget fungera - accepterar man detta bara för apparaten kommer från Linn?

Jesus....

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 23:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Vänta nu, vi pratar om något som kostar som en mindre bil, eller?

Jag har en DVD-spelare som kostar under 2000 kronor och den låter alldeles utmärkt. Några gröna ränder har jag inte heller drabbats av. Och jag har det jättekul när jag lyssnar på CD.

Så var finns proportionerna? Att en apparat låter bättre än en annan är väl självklart. Att prisskillnaden mellan dessa är olika värda för olika människor är väl också självklart.

Men att acceptera att en apparat ger gröna linjer på tv-skärmen, knappast fungerar innan uppgradering och kräver ständig service för att överhuvudtaget fungera - accepterar man detta bara för apparaten kommer från Linn?

Jesus....

/ B
Skulle tro att det var något rejält fel när den gick på service. Den gröna linjen i överkant var mycket svag men ändock synlig, hörde antagligen ihop med en felaktig laser.
Misstänker att det är väldigt låga toleranser och lite korrigeringskretsar på en Unidisk, vilket borde innebära att det är betydligt mer som kan gå fel. Den lät dock riktigt bra på CD innan, bara det att den låter bättre nu.

Accepterar och accepterar, det är tråkigt när sånt händer, men nu fick jag ju en uppgraderad Unidisk tillbaka, vilket är värt en hel del...

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 08:55 
Site Admin
Site Admin

Bill, om problemen hade accepterat hade apparaten aldrig skickats iväg till Linn, eller hur?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju kanon att Linn servar sina grejer, Men att en spelare för så mycket pengar har så dålig kvalla är sämre

På något viss har man glömt att det ska kännas bra också, kolla bara på utsendet på menyerna.

Ser man bara menun eller plast släden på sc tror man att spelaren kostar max 2000 kr

Linn gör grejer som låter jättebra, men jämför med bilar vad skulle ni säja om den nya bilen som kostade 25 gånger mer än standard bilen racklade

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Linn gör grejer som låter jättebra, men jämför med bilar vad skulle ni säja om den nya bilen som kostade 25 gånger mer än standard bilen racklade
Är ju precis det de gör oftast... :wink:
Ju mer finesser o mer prestanda = mer fel
Av samma skäl funkar en 1000SEK DVD klockrent. Unidiskarna är trimmade max. Andra HIFI tillverkare i toppklass har samma problem som Linn med sina multispelare.

PerK - kolla vilka SW version Unidisken har nu, samt vilken moderbord.
Ny laser - du har säkert fått allt inuti utbytt, din lyckost :shock:
Inte undra på att den låter bra, vänta bara tills den blivit inkörd, hehe

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Av samma skäl funkar en 1000SEK DVD klockrent. Unidiskarna är trimmade max. Andra HIFI tillverkare i toppklass har samma problem som Linn med sina multispelare.

Det är lite därför jag har varit inne på att jag själv ska nöja mig med en majik cd och sedan köpa ngn enklare multispelare.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 22:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:

Tackar för hjälpen Sportis, här kommer versionerna:

ESS (decoder board) firmware version is 0224
H8s (control board) firmware version is 0218
MECH (Sony Laser) firmware version is 0304

Engine board är L3.
Allt är enligt senaste spec :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
särskilt som technicsspelarna från typ 1990 och som endast kostade typ 3-4000 fortfarande spelar bra. mina vänner har inte ens behövt byta laser.
Jag har två vänner som fått byta två respektive en gång på just CD-spelare från Technics så det finns alltid undantag.
Tänk på att om någonting är fel eller dåligt så säger man det till nästan dubbelt så många personer än vad man gör om någonting som är bra.
Quote:
Världen är allt bra underlig, mjukvaru-uppgradering, så funkar allt igen.
Egentligen inte. De som har en gnutta tekniskt kunnande kan utan problem acceptera att en passiv komponent kan styra en ström , dvs en signal, på ett förbestämt och uträknat sätt. Att en mjukvara kan ge samma instruktion är däremot betydligt svårare att smälta för en del av dessa tekniskt lagda personer. Vilket fenomen. Det här är ingen kritik utan bara en slutsats som jag själv dragit. Jag har gått från att vara förvånad till fascinerad när det handlar om vad mjukvara kan göra.
Bill50x wrote:

Jesus....

/ B
Idag kom jag på att det kan liknas med Formula 1.

En Volvo 740 kunde man köpa och rulla 5000 mil med utan problem.
Att försöka gör det med Ferraris 248 F1 är bara att FETglömma.

Unidisk är en F1. Det kostar att vara med i racet och vissa är beredda att betala.

PerK, jag hoppas att din 1.1 får fortsätta spela en bra tid framöver nu.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00