selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Headshell leads"?
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 14:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är det någon som har ideer kring vilka "headshell leads" (vad det nu kan heta på svenska...) som är att föredra? Jag har en Lyra puppa och en Ekostonarm.

Detta är ett ämne som jag inte sett diskuteras här, beror det på att alla har Akiva/arkiv/(troika)? :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 14, 2007 14:53 
Moderator
Moderator

Är det de små kablarna mellan pickupen och tonarmen som avses?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 10:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Just de "kablarna" ja. Kalle på HF satte dit några som han hävdade var samma som sitter på Akivan och de är väl OK. Linn approved i alla fall...

Men, det är ju små signaler och man vill ju ha det bästa för att sova lugnt. Linns tonarmskabel har jag i alla fall bytt ut mot ngt mycket bättre.

Ett tips: om ni har en Ekos och det blir trångt för puppan kan man lossa den lilla skruv som håller fast kontakten i pickupänden och skjuta in kontakten lite. Alltid lär man sig ngt nytt...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 11:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

[quote="The Idiot"]
Men, det är ju små signaler och man vill ju ha det bästa för att sova lugnt. Linns tonarmskabel har jag i alla fall bytt ut mot ngt mycket bättre.
quote]

Bättre än T-kable? Vad är det för något?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 21, 2007 10:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är en kabel från Nordost som heter Tyr. Dyr, men mycket bra! Den får Linnkabeln att låta "gammal".

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 21, 2007 10:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Idiot wrote:
Det är en kabel från Nordost som heter Tyr. Dyr, men mycket bra! Den får Linnkabeln att låta "gammal".
Kul att du är nöjd.
Har du jämfört mot T-kable?
Hur är jämförelsen tune-dem-mässigt?

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 10:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag hade en T-cable och det är den jag jämfört med. Tyren är bättre på alla parametrar.

Ingen som har synpunkter på headshell leads?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 10:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nu har jag läst på om Tune Dem. Det är naturligtvis också så att Tyr är bättre på att förmedla det musikaliska budskapet (dvs det blir lättare att få till "simultaneous silent repetition" i huvudet) annars vore den ju inte bättre, eller hur? :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Idiot wrote:
Det är naturligtvis också så att Tyr är bättre på att förmedla det musikaliska budskapet (dvs det blir lättare att få till "simultaneous silent repetition" i huvudet) annars vore den ju inte bättre, eller hur? :wink:
Om du tycker att det är en självklarhet är du verkligen på rätt forum. ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 10:45 
Site Admin
Site Admin

The Idiot wrote:
Nu har jag läst på om Tune Dem. Det är naturligtvis också så att Tyr är bättre på att förmedla det musikaliska budskapet (dvs det blir lättare att få till "simultaneous silent repetition" i huvudet) annars vore den ju inte bättre, eller hur? :wink:
Jadu, därom tvista de lärde! En komponent kan ha en "sagolik upplösning, briljant diskant, silkeslent mellanregister" osv osv - och när man lyssnar på den låter det bara dött och jobbigt. Så det ena ger inte automatiskt det andra. Det var nån här på forumet som bytte ut lite Linn-kablar mot Kimber-kablar och upplevde en stor förbättring - men gick tillbaka igen efter ett par veckor eftersom "imponator-ljudet" var mer jobbigt än bra i längden.

Därmed inte sagt att det är samma sak med Nordost-kabeln! Jag har inte ens hört den själv :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 11:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag vet. Men, det roliga med Nordostkabeln är att den "gör samma sak" som Linns egna uppgraderingar av LP12an (jag har haft samma i ca 20 år nu och uppgraderat varje gång det kommit ngt nytt, utom den senaste svängen), dvs det blir roligare att lyssna på musik och man "förstår" musiken bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00