selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 02:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är idag nöjd med mitt system och kan tänka mig att endast göra små förändringar för att få "pricken över i". Idag kör jag aktivt med Ninka med stenfot samt en silver kabel mellan källan (Ikemi) och försteg. Driver det hela med två Lk 85:or.

Vad jag funderar på är följande: Vad kan ge bäst effekt ? Antingen silverkablar rakt igenom eller speciell ström matning till systemet. Kör idag med en jordad kabel från köket till stereon och med en grenkontakt för att kontakter. Det är 25 meter kabel så det är rejält. Problemet är att det är lite i längsta laget. Nåväl. Märkte skillnad när jag kontrollerade fasen och ställde den korrekt.

Att dra en separat kabel från proppskåpet till vardagsrumet och jorda alla kontakter där är ungefär i samma prisklas som att köpa två nya silverkablar till systemet. Har diskuterat det med en elfirma...

Vad satsa på i första hand :?: :?:

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 03:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade en elektriker hemma för ca 1 år sedan, han drog 2 separata kablar in i vardagsrummet. Dessa anslöts till 2 HMS hi-fi vägguttag (kostar endast ca 33,- Euro/st.). Total kostnad ca 300,- Euro. Det var en av de bästa uppgraderingarna jag gjort mätt i ljudförbättring per krona. Litet som att koppla in en Sizmik...

Björn

Länk: http://www.hifi-regler.de/shop/hms/hms_ ... 1-fach.php

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar för det snabba svaret och det lutar nog åt att jag fixar till ström matningen men först av allt har jag tänkt spara ihop till en digitalkamera så att jag kan föreviga hela härligheten ! Tänker slå till på en enklare variant från Canon Powershot A 640 om modellen är bekant.

Sedan blir det till spara lite grand för att sedan instalera två nya kablar till vardagsrummet. Ett litet aber är att jag har hela sex uttag i rummet så det blir en slant till bara uttag. Men vad gör man inte för att få bättre ljud ... :D

MVH Peter

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 10:55 
Site Admin
Site Admin

Peter 18 wrote:
först av allt har jag tänkt spara ihop till en digitalkamera så att jag kan föreviga hela härligheten ! Tänker slå till på en enklare variant från Canon Powershot A 640 om modellen är bekant.
Låter finfint - ju mer dokumentation desto roligare, tycker vi på selleri :)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har bara 2 vägguttag: ett för källor och försteg, där jag använder en Music-Line förgreningsdosa. Väldigt musikalisk och solid konstruktion med Naim kabel. Den säljs av Naim distributören i Tyskland och är väldigt prisvärd, ca. 40,- Euro.

http://www.music-line.biz/seite_netzleiste.html

Till det andra vägguttaget har jag kopplat mitt C6100 slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Hade en elektriker hemma för ca 1 år sedan, han drog 2 separata kablar in i vardagsrummet. Dessa anslöts till 2 HMS hi-fi vägguttag (kostar endast ca 33,- Euro/st.). Total kostnad ca 300,- Euro. Det var en av de bästa uppgraderingarna jag gjort mätt i ljudförbättring per krona. Litet som att koppla in en Sizmik...

Björn

Länk: http://www.hifi-regler.de/shop/hms/hms_ ... 1-fach.php
Det här är ju grymt intressant. Skall dra bra el till stereoon i vår nya lägenhet tänkte jag. Är det här ett bra hifi-alternativ alltså?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att Clas Ohlsons 6-vägsdosa för 29 kr är ungefär lika bra som Music Line. Och betydligt mer prisvärd.
Tips på bästa kabelriktning finns här (rulla ner till femte inlägget):

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=36

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar Fredrik !! Har katolgen hemma så jag ringer till butiken i stan i morgon för att fråga om dom har den hemma. :!:

Monkeydevil: Vad menar du med "bra HIfi alternativ " ?

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Monkeydevil: Vad menar du med "bra HIfi alternativ " ?
Om jag förstod Tendaberry rätt så är det ett bra (ljudmässigt) vägguttag han länkat till... Steget innan flervägs-dosan alltså. Borde väl finnas bättre och sämre ljudande komponenter även här...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok det förklarar saken lite bättre. Är ledig i morgon fm och tänker bege mig till Clas Ohlsson här i stan för att införskaffa en st grendosa á 29 pix :!:

PostPosted: Mon Mar 19, 2007 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu inhandlat och instalerat en stycken grenuttag från Clas Ohlson á 29 pix. Visst var det skillnad !! Det känns som om ljudet är ännu mer live och att det går lite "snabbare". Kan inte förklara det på ngt annat sätt. Att det låter bättre är odiskutabelt och det är inte illa. För innan grenuttaget har jag en jordad kabel på 25 meter från mitt kök. Enda jordade uttaget i lägenheten. Kabeln är en standard förlängningskabel från Kjell & Co. Där kabelarean är endast 1,5 mm. Med tanke på detta är det inte dåligt att ett nytt grenuttag presterar så bra.

Min nya uppgradering kommer att bli ny stömmatning till vardagsrum och stereo med separat kabel från proppskåpet till stereon. Tror att jag har mkt att hämta där :twisted:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag tycker att Clas Ohlsons 6-vägsdosa för 29 kr är ungefär lika bra som Music Line. Och betydligt mer prisvärd.
Tips på bästa kabelriktning finns här (rulla ner till femte inlägget):

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=36
Intressant och tack för det tipset. Men 6-vägs verkar bara finnas med 1,4m enl webben, behöver lite längre. Kan man flytta kabeln från en 3-vägs 3m till en 6-vägs (dvs går dom att öppna) ?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Min nya uppgradering kommer att bli ny stömmatning till vardagsrum och stereo med separat kabel från proppskåpet till stereon. Tror att jag har mkt att hämta där"

Det är precis vad jag gjorde. Bytte även ut snabbsäkringarna till mer välljudande smältsäkringar. Installerade visserligen inga speciellt high-endiga kablar från proppskået, men de är 1,5 m2 i alla fall. Så det finns säkert ännu mer att få (om man orkar).
HMS-dosorna är ju konstruerade för hi-fi bruk, såg nu på hemsidan att det finns en förgylld variant också. Jag har den "vanliga".

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vi inte samla tips och erfarenheter på bra hifi-strömmatning här? :D
Tendaberry wrote:
separat kabel från proppskåpet till stereon
Tendaberry wrote:
Bytte även ut snabbsäkringarna till mer välljudande smältsäkringar. Installerade visserligen inga speciellt high-endiga kablar från proppskået, men de är 1,5 m2 i alla fall. Så det finns säkert ännu mer att få (om man orkar).
HMS-dosorna är ju konstruerade för hi-fi bruk, såg nu på hemsidan att det finns en förgylld variant också. Jag har den "vanliga".
.....Någon speciell kabel att föredra när separat strömkabel dras från proppskåpet, eller är grejjen just att den är separat? "mer välljudande smältsäkringar" - är det ett visst fabrikat eller smältsäkringar i sig? HMS-dosor för hifi-bruk; är du nöjd med denna, håller den vad den lovar?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Kan vi inte samla tips och erfarenheter på bra hifi-strömmatning här? :D
Tendaberry wrote:
separat kabel från proppskåpet till stereon
Tendaberry wrote:
Bytte även ut snabbsäkringarna till mer välljudande smältsäkringar. Installerade visserligen inga speciellt high-endiga kablar från proppskået, men de är 1,5 m2 i alla fall. Så det finns säkert ännu mer att få (om man orkar).
.....Någon speciell kabel att föredra när separat strömkabel dras från proppskåpet, eller är grejjen just att den är separat? "mer välljudande smältsäkringar" - är det ett visst fabrikat eller smältsäkringar i sig? HMS-dosor för hifi-bruk; är du nöjd med denna, håller den vad den lovar?
Det är normal installationskabel med 3 ledare á 1,5 mm2, där kan man säkert hitta mer exotiska alternativ som låter ännu bättre.
Det är visserligen mini-smältsäkringar (p.g.a. platsbehovet), men de vanliga snabbsäkringarna har så dåligt rykte så jag föredrog dem. Jag tror att Music Line ev. har en "hottad" variant av dem. Skall kolla!
HMS-dosan håller definitivt vad den lovar, redan i basversionen.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00