Laleh är på turné nu, och jag var på hennes spelning på Nefertiti i Göteborg igår. Jag tycker ofta att spelningar är rätt trista, det spelas för starkt, ljudet är kass och man ser artisten som en liten prick långt borta.
Men det här... Oj oj oj! Lalehs låtar, hennes scennärvaro där hon verkligen gör vad som faller henne in, tillsammans med att man var mindre än tio meter från den lilla scenen gjorde det hela till en av de största musikaliska upplevelserna i mitt liv. Jag har aldrig varit så trollbunden av en person på en scen förut. Det var många lågmälda låtar som funkade väldigt fint i inramningen, och fy satan vad det svängde när de körde de få upptempolåtarna (Salvation, Storebror, Bostadsansökan).
Gillar man Lalehs musik och hennes stil så älskar man nog henne live. Lyckas ni få biljetter till sista Nef-spelningen imorgon (fredag) - gå dit! Annars kan man se spelplanen på
http://www.laleh.se. (Bl.a. såg jag att två nya konserter dykt upp i Göteborg, på konserthuset i början av april. Jag var tvungen att köpa en biljett.)