PerK wrote:
Har resonerat lite med Ljudkompaniet om detta fenomen och har följande idé:
... Jag misstänker att det har med spårningsegenskaperna att göra, sämre nål, sämre spårning, ny Keel + Trampolinn bättre spårning igen och det försvinner...
Ursäkta, men jag förstår inte hur ni har resonerat här...
Hur skulle
dålig spårning kunna få nålen att känna av vad som finns i spåret på "nästa varv"?
Om det nu verkligen finns några rester i det aktuella skivspåret av det intilliggande vinylspåret
eller av nästa varv på masterbandet så skulle väl "bättre spårning" snarare göra att det hördes ännu tydligare?
Är det verkligen exakt samma passager på samma skivor som du nu upplever har förändrats? Eller har du kanske ännu inte lyssnat på de skivor där det finns en tydlig överhörning?
Ni som har skivor med detta fenomen: Kan ni kolla om teatime har rätt i att ljuden inte ligger ett vinylvarv före? Jag tror nämligen också att det kommer från masterbanden.
[Jag använder citationstecken kring "bättre spårning" för jag anser att spårning och ljudkvalitet är två skilda saker. Bra spårning innebär att nålen låter sig moduleras kraftigt utan att kastas ur spåret, men om den modulationen sedan omvandlas till en musiksignal är en helt annan femma. På samma sätt kan en ökad stabilitet i systemet (t ex med Keel) göra att omvandligen till musiksignal blir mer exakt, men spårningen behöver inte påverkas.]