selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 12:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Motorstyrning LP12
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar på att börja köra vinyl igen och då skulle en LP12 vara fint. Eftersom jag har mycket singlar så vill jag kunna köra 33 och 45 varv vilka motorstyrningar klarar det?

Vad jag vet så klarar Lingo det och har även hittat något som heter Hercules som klarar både 33 & 45 varv. Är Hercules en produkt från Linn? Har hittat några på ebay.

Klarar Valhalla endast 33 eller går det att flytta remmen så man får 45?

Hoppas någon har info om det här.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lingo klarar det som sagt. Hercules klarar det men är ingen produkt från Linn .
Det finns en adapter som man kan få tag på som man sätter på motortrissan för att få 45rpm som kan användas med valhalla och armagedon och liknande motorstyrningar.

Finns även några andra motorstyrningar från tredjepart som skall ge 45rpm head är väl en.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet du var man kan hitta en adapter för motortrissan? Flyttar jag då remmen för att köra 45 varv?

Lingo verkar helt klart vara det bästa men jag tänte inte köpa så dyr spelare och alla beg som har Lingo drar iväg ganska mycket i pris.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnhandlare säljer sådana adaptrar.

Du tar alltså av remmen, sätter på adaptern på trissan (försiktigt!) och sätter på remmen igen. Lite meckigt, så åtminstone för egen del blir det inte så att jag bryr mig om att spela eller köpa singlar särskilt ofta.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rega var illa nog med att man måste lyfta tallriken, 45-varvs-adapter på LP12 är klart värre. Tyngre tallrik och att få på och av den där trissan. I praktiken slutade jag nästan helt med att spela singlar under åren med Valhalla. Tyvärr får man väl säga. Finns lite skrivet här om Hercules (gör en sökning) och den skall ju vara i nivå med Valhalla plus att man kan få 45-varv också. Beror ju på vad man får ge för dom, även en tidig Lingo är nog klart bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Stefan. Förutom att 45-varvsadaptern till LP12 är jobbig att sätta på så kan den dessutom vara direkt skadlig att använda med de nyare motorerna! Dessa har nämligen ett limmat plastlager i botten som gör att motorn svävar mellan sina ändlägen, i syfte att det ska låta så bra som möjligt.

Vid ditsättande av den ofta mycket tajta 45-varvsadaptern är risken stor att man trycker loss (eller sönder) detta lager. Mitt råd är därför: Undvik adaptern!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Lejonklou om att undvika daptern, men delvis av andra anledningar. Dels är det fippligt att hålla på och i praktiken spelar man inga (enstaka i alla fall) singlar. Och så hamnar det hudfett på rem och hjul, om man inte tar på sig sina vita bomullshandskar förstås. Dessutom känns det som att motorn får jobba mer med den tyngre utväxlingen, men det har kanske mindre betydelse när tallriken väl fått upp farten?

Jag skulle nog trots allt satsa på en Lingo och även om det är att svära i kyrkan så skulle jag mycket väl kunna tänka mig Lingo 1 om inte resten av LP12:an innehåller topp-utrustning. Och en sådan (Lingo 1) är väl idag inte alltför dyr begagnad?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra med lite info det verkar bäst att försöka hitta en med Lingo eller köpa när det dyker upp en.

Vad brukar en beg Lingo kosta?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra med lite info det verkar bäst att försöka hitta en med Lingo eller köpa när det dyker upp en.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra med lite info det verkar bäst att försöka hitta en med Lingo eller köpa det när det dyker upp en.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00