selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt Roland! Det lär bli en ordentlig smakupplevelse!
Roland wrote:
Den kommer att öppnas och avnjutas om ca två veckor.
Vad tycker din bankman om det?! Borde ju ge en viss värdeminskning... :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har dock inte provat Port Ellen från 82, men liknande, vilket var helt makalöst. Antar att dina smaklökar kommer att dansa tango i munnen efter ett par droppar av denna smarigghet.

Ush vad avis man kan bli :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte en Laphroig Vintage 1988 som är 18 år men har ännu inte testat den. Är det någon här som köpte den och öppnat sin flaska? Det såldes endast 320 flaskor.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det såldes 240 buteljer.
Sippar på en just nu. Bra men inte bäst. Började med en liten slurk Ardbeg 1995 och tänkte toppa med denna men det blev nog ett steg bakåt, tyvärr.
Port Ellen är subtilt fantastisk och smyger sig på, men Ardbeg 1975 är för mig fortfarande bäst hittills. Undrar när jag skall öppna den sista....

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 23:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tycker Ardbeg är mycket mer elegant och balanserad än både Laphroig och Lagavulin, dock är alla riktigt trevliga, Islay gör i mitt tycke de bästa Single Malt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Islay whisky och ffa Laphroaig har en speciell plats i mitt hjärta. Laphroaig var nämligen min första upplevelse av malt-whisky, som skedde på en liten fiskebåt mellan Flores och Rinca i östra Indonesien, tillsammans med min bästa vän Fredrik och en galen Skotte! :D Sedan dess har jag breddat min smak rejält, men jag återvänder alltid till Islay-whiskyn med glädje!

Ett boktips om ni vill läsa mer om skotsk malt-whisky och på köpet få ett enormt sug att åka omkring i Skottland med bil och dricka massvis med god whisky är "Raw Spirit" av Ian Banks.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fler nyheter på Systembolaget! Släpps den 16 april. Det är ffa specialbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö som får tilldelning av dessa begränsade upplagor. Som vanligt går det dock att beställa hem till samtliga Systembutiker i landet.

Image

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 08:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ahh, en sån lista kan få vilken kompaktanläggning som helst att låta bra!!!

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som fick tag på denna specialbuteljering från Macallan och Gordon & MacPhail? Låter helt klart intressant. Verkar tyvärr redan vara slut...:cry:

Image

Macallan 1996 Speymalt har uteslutande lagrats på sherryfat - både förstahandsfat (1st fill Sherry) och andrahandsfat (Refill Sherry Hogshead) vilket ger whiskyn en klassisk och destilleritypisk prägel, skön sherrywhisky i förening med flerhundraårig hantverkstradition från det destilleri som många rankar som ett av Skottlands främsta.

Färg: Ljust bärnstensfärgad
Doft: Mogen frukt, kokos och ingefära i friskt maltig stil med diskreta sherrytoner.
Kropp: Mjuk och viskös.
Smak: Kryddig och fruktig med fin sötma, lätt torvrök och toner av choklad och vanilj.
Eftersmak: Elegant, torr och ganska fruktig.

Speymalt Macallan 1996
Pris: 379 kronor
Art.nr: 418

Bäst i test
Bengt-Göran Kronstam och tidningen Allt om Vin utnämner Speymalt Macallan 1996 till maj månads bästa köp på Systembolaget.

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Slut?
I Visby ska det finnas 12 stycken och i Stockholm säkert över 100 flaskor.

Har du pratat med personalen på bolaget i Visby?
Jag blev klart intresserad.

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK!

Jag kollade inte specifika butiker, men texten "Slutlevererad. Kan finnas i vissa butiker." brukar såhär två veckor efter säljstart vanligtvis innebära få kvarvarande exemplar.

Då blir det till att bege sig till Systemet innan de stänger! Får dock vänta med provsmakningen eftersom jag jobbar inatt... :(

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
...i Stockholm säkert över 100 flaskor.
Nu finns det kvar över hundra flaskor minus en. :wink:
Tack för tipset.

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag öppnade denna ikväll. Tyvärr föll den mig inte i smaken. Inte dålig, men rätt ointressant.

Har egentligen aldrig gillat några Macallan, men föll för denna frestelse. Är det bara jag som har problem med experternas rekommendationer av ädla drycker? De så kallade fynden är sällan särskilt bra, oavsett vilken tidning jag läser.

Skulle gärna vilja ha tips på en riktigt bra vinskribent. Någon med koll.

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Inte dålig, men rätt ointressant. Har egentligen aldrig gillat några Macallan, men föll för denna frestelse.
Samma här.
Många håller Macallan och Springbank högt men de faller mig inte i smaken och jag har provat båda unga och gamla.
Just den här var varken god eller dålig utan ganska neutral men den blev bättre med lite lite vatten i så prova det.

Är det professionella whiskytips du önskar?

Till alla som vill prova någonting annorlunda så rekommenderar jag en tesort som heter Lapsang souchong.

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 10:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Jag öppnade denna ikväll. Tyvärr föll den mig inte i smaken. Inte dålig, men rätt ointressant.

Har egentligen aldrig gillat några Macallan, men föll för denna frestelse. Är det bara jag som har problem med experternas rekommendationer av ädla drycker? De så kallade fynden är sällan särskilt bra, oavsett vilken tidning jag läser.

Skulle gärna vilja ha tips på en riktigt bra vinskribent. Någon med koll.
Hej Fredrik,

Bengt-Göran Kronstam på DN är mycket kunnig. Mats Hanzon är en annan.

Svårigheten med vinskribenter är att de har lite olika favoriter, så det gäller att hitta en med samma preferenser som sig själv.

Det är en sak att uppfatta kvalitén hos ett vin, det kan nästan alla göra, man behöver dock inte gilla smaken. T ex kan man tycka att t ex ett Rhõne-vin har hög kvalitet, men inte tycka om den nästan tjäraktiga smaken.

En annan svårighet med att läsa vad vinskribenter skriver är att de ibland inte bedömer viner, eller håller igen med sina kommentarer, för viner som det finns väldigt lite av.

Mvh Per (Jobbade på vinbutiken i Stockholm 87-90)

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00