selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Nybörjare!
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej
Skulle gärna vilja ha lite hjälp av er.
Har inte kunskaperna att köpa beg LINN, vad är en hyfsad förstärkare och vad heter den? Är det bättre att ha de uppdelade eller integrerade? Måste de kosta skjortan?

Hoppas på hjälp

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite svårt att råda dig. Vad pratar vi om för budget. Vad har du nu? Vart vill du komma? Att ha en hyfsad förstärkare, vad betyder det ungefär för dig?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och vad skall du använda anläggningen till? CD, LP, DVD eller rent av radio? Stereo eller surround?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:48 
Moderator
Moderator

Hej och välkommen. Detta är rätt ställe för goda råd! Men berätta lite om vad du har idag, vad du har för önskemål på din blivande hifianläggning, och något litet om ungefär vilken budget du har. Då kommer du få många bra råd, samt även olika uppfattningar om vad begagnade produkter bör kosta.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Eftersom jag haft följande Linn förstärkare, Linn Intek, Linn LK 1 -Lk-100
Linn Lk 1+ Dirak, Linn Majik-i, Linn majik I +aktivafilter m. tunebox +3 Lk280 kan jag säga följande.

Linn Intek tycker jag är prisvärd p.g.av sitt begagnatpris. Det är dock Linns sämsta förstärkare, enligt min mening sämre än en Naim nait 1 ( men bättre än det mesta annat ).

Linn LK 1 med nätdelen Dirak gav nästan ett lika bra gramofonljud som en Kairn jag lånade. Lk1 är dock riktigt dålig med CD i jämförelse med kairn.

Lk 100 är än i dag ett prisvärt och bra slutsteg.

Linn Majik är bättre än Lk1 med Lk 100, därför att försteget är bättre i Majik, speciellt på CD.

Om jag skulle köpa begagnade linngrejjor skulle jag nog gå på Linn Majik ( integrerad) som en bra start.

Post subject: Re: Nybörjare!
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 16:58 
Site Admin
Site Admin

Hej
Har inte kunskaperna att köpa beg LINN, vad är en hyfsad förstärkare och vad heter den? Är det bättre att ha de uppdelade eller integrerade? Måste de kosta skjortan?

Hoppas på hjälp
Hej och välkommen till forumet! Hoppas du ska trivas här :)

Eftersom du inte skriver något om din budget är det svårt att ge generella tips, men jag tar mig friheten att anta att det inte är värstinggrejerna som gäller till att börja med åtminstone. Mitt intro till Linn var när jag köpte en Linn Majik, som är en schysst integrerad förstärkare som kostar runt 4000 beggad. Nya förstärkare i 'instegsnivå' är det ont om numera tyvärr, däremot finns Classik som är en mycket prisvärd all-in-one-maskin (CD, radio, förstärkare) som kostar lite drygt 16000 ny om jag inte minns fel. Huruvida det är samma som att det kostar skjortan beror på vilka referensramar man har :)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Försteg: Majic som nämts är väl en bra idé. Vet inte vad det kan kosta? Ett begagnat Kairn går väl att få för 4-5000 och det är ju RIKTIGT bra grejjer.

Slutsteg: LK100 får du väl för ca 3000. Den är trevlig. Är det för mycket pengar tycker jag du skall kika på LK2, som du kan få för ca 1500. Har haft ett själv och var mycket nöjd.

Sedan är det källa och högtalare.... Lägg mest stålar på källan. Men du får specificera hur mycket du tänkte lägga totalt på din anläggning först!

Och välkommen hit!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 20:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej

Härligt med alla svar!

Har haft Linn Intek med ett par Linn Helix och en Arcam Alpha CD och var nöjd då. Men nu skulle jag vilja ha en lite högre nivå. Har ca 10000 kr som jag skulle kunna satsa.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik Music
Index, Unik, Kan beroende på priser och budget

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 22:02 
Moderator
Moderator

Om man vill hålla sig till separata enheter rekommenderar jag Genki (6-7000) Majik (4000) och enkla högtalare. Alternativt Karik/Numerik som CD (5-7000).

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Om man vill hålla sig till separata enheter rekommenderar jag Genki (6-7000) Majik (4000) och enkla högtalare. Alternativt Karik/Numerik som CD (5-7000).
Eller varför inte Genki, LK85 och en enkel högtalare. En given uppgradering sen är Kolektor

Post subject: Re: Nybörjare!
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej

Hoppas på hjälp
Jag är själv nybörjare och jag köpte en classik musik och ett par katan. Jag är mycket nöjd :!:
Med den budget du har borde du kunna hitta en tidig classik (utan radio) och ett par tidiga katan. Jag tror du får svårt att matcha den här kombinationen med separata delar i den här prisklassen. Köp den här kombinationen (du kommer inte ångra dig) och njut av musiken ett tag och när du sen ska uppgradera så ta ett större kliv då.
Jag har lyssnat på flera olika system efter att jag köpte classiken och för dom här pengarna så har inget låtit lika bra.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller nog med GForce. Classiken e grymt bra. En äldre model, utan radio, ligger nog på ca 6-7000kr. Och om du letar lite så kan du nog hitta ett par Keilidh med, för ca 3-4000kr.

Det som är lite tråkigt är ju att uppgraderingsmöjligheterna är mer begränsade med Classik jämfört med lösa komponenter. Fast man kan ju alltid slänga in ett slutsteg till.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är tio absolut max, eller kan du sträcka dig ett par tusen högre?

Har du sålt både Intek och Helix? Om inte så gör inte det

Vill du ha bara CD eller tänker du dig vinyl också?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Det som är lite tråkigt är ju att uppgraderingsmöjligheterna är mer begränsade med Classik jämfört med lösa komponenter.
Å andra sidan så är det ju knappast svårt att sälja en Classik (utan förlust förmodligen) och köpa Kairn + LK100 för pengarna...

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00