selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppgradera Kairn
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag undrar lite om man kan uppgradera Kairns försteg från Brilliant och om någon vet vad det kan kosta ? Är det något som Linnhandlarna gör själva ? Finns det ljudmässiga prestanda vinster att hämta från en sådan uppgradering ? Min Kairn är från 96 så den är ca 10 år. Den låter i och för sig bra men kan man få den ännu bättre så är det inte fel eller hur.

Ronny

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Från en Brilliant till en Slimline, menar du? Ja, visst kan man det (och uppgraderingen görs av handlaren) men det är alldeles för dyrt idag. Om du beställer en uppgraderingssats från Linn så tror jag en Slimline inte kostar dig speciellt mycket mindre än begagnatvärdet på din Kairn. :( Minns inte exakt men det brukade ligga någonstans på 4-5000 kr.

Tar du begagnatvärdet på Kairnen och lägger till priset på Slimline kan du nästan köpa en begagnad 5103. Betydligt bättre placerade pengar (såvida du inte behöver det eventuella phonosteget i Kairnen, förstås).

Kairn är dock fortfarande ett rasande bra försteg, framförallt phonosteget, och om det är en bättre Kairn du vill ha, köp en nyare begagnad Kairn och sälj den du har. Prisskillnaden borde vara klart mindre än priset på en ny Slimline.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Görs det verkligen av handlaren? när jag skickade min kairn till Linn på reparation så byttes hela lådan då Slimline har ett helt annat fäste än Brilliant.

Det är (som teatime säger) en usel affär att uppgradera en Kairn.

EDIT: 1000 inlägg :!: Jag borde kanske skaffa mig ett liv... :?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 13:26 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
EDIT: 1000 inlägg :!: Jag borde kanske skaffa mig ett liv... :?
Det var väl ändå elakt sagt :( ;)

Jag ställer mig tveksam till att Brilliant -> Slimline Brilliant ger så mycket att det kan vara värt allt strul oavsett om man byter ut Kairn helt eller skickar in den befintliga. Bättre att spara de pengarna och satsa på t.ex. 5103 eller Exotik nån gång i framtiden istället.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Görs det verkligen av handlaren? när jag skickade min kairn till Linn på reparation så byttes hela lådan då Slimline har ett helt annat fäste än Brilliant.
Hmm.. det kan nog tänkas att du har rätt. Brilliant kunde göras av handlaren, men den använde samma infästning som trafon.
Om du gjorde reparationen nyligen kan det dock tänkas att Linn gjorde mer än som var nödvändigt. (De var väldigt frikostiga med reservdelar vid reparationer av LK-grejerna i samband med att service upphörde för många av dem förra våren.)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag har förstått så har aldrig Slimline sålts eller säljs som uppgradering till produkter som levererats med vanlig trafo eller brilliant. Det måste till, som i Henriks fall, att det går sönder. Jag vet inte att jag läst att Henrik skrivit vilken skillnad det gjorde. Att det inte är värt 5-6000kr är ju självklart. T ex så står min andra Kairn fortfarande på Tonlägets beglista (den har haft en ägare efter mig), iofs reserverad nu, för 10500:-. Denna är mycket bättre än dom tidigaste slimline från 96-97. Jättebra köp för det priset.

Edit: Jo, 5103 är ju ännu bättre, även äldre. Men grejen med denna Kairn är ju phonosteget.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag vet inte att jag läst att Henrik skrivit vilken skillnad det gjorde.
Det var helt hopplöst att säga efter att jag lånat en Kolektor i två månader medan Kairnen var borta.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 14:05 
Moderator
Moderator

Enligt HF finns det ett uppgraderingspaket för Kairn utan slimline, som kostar 5-6-7 någonting. "Värt" det rent ljudmässigt, enligt deras rekommendationer, men inte värt det sett till andrahandsvärde idag.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00