selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 22, 2025 12:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Don Tomaso: Jag tycker du ska överväga att gå tillbaka till din tanke på Akurate 212 eller 242 fast du kör "bara" SC. Kan börja köra passivt med 5125 eller så köper du en 5125 till och går aktivt.

Edit: Ser att jag har gett samma tips förut! :wink:
Clas wrote:
En annan tanke är att köpa akurate 212 eller 242 och biampa dom passivt med 5125 tillsvidare. Sedan har du möjligheten att aktivera dom senare...

edit: Om du köper 242 kan du senare bara köpa en 5125 till och aktiva kort, aktivera med 5125 alltså mycke billigare än gå på chakra steg.
Jag kommer att vara opportunistisk dyker det upp en bra deal på 212 eller 242 så kanske jag slår till. Samma sak med Espek eller nån subwoofer. Tror nog det blir rätt bra vilken väg jag än går, dock är det kul att spekulera här :D och dra nytta av detta fantastiska forum och alla bra råd.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 22:51 
Moderator
Moderator

Keltik är inte så mycket större än Akurate faktiskt :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Nej precis men frun godkände inte själva utseendet :) Tycker själv dom är snygga med frontarna på åtminstone. Espek, Katan och 242 är väl de som godkänns estetiskt av min bättre hälft

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 23:20 
Moderator
Moderator

En kollega som blivit smått nyfiken på Linn hade väl lite av en omvänd situation. Hans sambo bläddrade i hifitidning och fastnade för utseendet på Artikulat 350A i svart pianolack. Sådana ville hon att dom skulle ha. Han blev lite knäckt när jag sa att dom kostar 360000 eller något i den stilen. Men man behöver förståss inte köpa slutsteg! Han funderar på att investera någon tiotusing i ny stereo.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D :D :D

Det "bekymret" är det nog få som har när det gäller stereopryttlar! Däremot har undertecknad en lite liknande situation när det kommer till bilar...

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 23:56 
Moderator
Moderator

Vill sambon ha en svarmetallic Aston Martin med 3K-arrayer och inbyggda Chakrasteg? :D

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haha nu blev den här tråden riktigt rolig. :D

underbara inläggPer

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 10:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sambo är inget bekymmer... Min vill bara ha det som är bra, kollar inte vad det kostar men kan UTAN undantag hitta det dyraste.

Hon hör skillnad på små förbättringar i ljudet som jag inte hör utan att anstränga mig. Så jag betalar utan att nämna priset :P

Samma sak med bilar... jag lånade hem en SAAB 9-5 Aero kombi igår för att testa bara, nu blev det så att hon var tvungen att ta den bilen idag. Vem vet hur morgondagen ser ut??? :shock:

Livet är bäst och jag har inte visat min sambo Artikulaterna men hem till oss kommer det INGA stativhögtalare i alla fall!
/Thomas

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
per wrote:
Nej precis men frun godkände inte själva utseendet :) Tycker själv dom är snygga med frontarna på åtminstone. Espek, Katan och 242 är väl de som godkänns estetiskt av min bättre hälft
Påpeka stillsamt för henne att med keltik behövs ingen sub.
Det gör det med de andra alternativen du listat :wink:
Så vill hon ha en stor sub i rummet eller bara ett par Keltik?

O sen lånar du hem verkligt stora burkar som "du överväger".
När hon klagar säger du att "ok vi går på de mindre Keltik istället".
När vi ser på äldre kort säger ungarna varje gång, vilka små pyttehögtalare vi hade då, pappa.
Keltik är inte stora, men de står ute i rummet o tar plats. Är nog det som är det stora problemet.
Så....du börjar med att ställa dom nära väggen - o när frugan vant sig, flyttar ut dom efterhand o säger "WOW hör du vad mycket bättre de blev nu"

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
per wrote:
Påpeka stillsamt för henne att med keltik behövs ingen sub.
Det gör det med de andra alternativen du listat :wink:
Så vill hon ha en stor sub i rummet eller bara ett par Keltik?

O sen lånar du hem verkligt stora burkar som "du överväger".
När hon klagar säger du att "ok vi går på de mindre Keltik istället".
När vi ser på äldre kort säger ungarna varje gång, vilka små pyttehögtalare vi hade då, pappa.
Keltik är inte stora, men de står ute i rummet o tar plats. Är nog det som är det stora problemet.
Så....du börjar med att ställa dom nära väggen - o när frugan vant sig, flyttar ut dom efterhand o säger "WOW hör du vad mycket bättre de blev nu"
Bara att suga åt sig av tips från experten :D

Fast det där med att låna hem stora burkar det går hon inte på :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Bara att suga åt sig av tips från experten :D
Nä, expert vet jag inte då smak är ju subjektiv, men jag tackar o bugar för berömet då du säkert menar min erfarenhet :D
Finns ju de som tycker katan är helt OK o inte saknar basen det minsta. :wink:
Som alltid... testa alternativen o bestäm själv vad du föredrar.

Dock!
Min erfarenhet säger mig att om du VILL ha bas o tryck, kommer du inte att bli nöjd med Espek/242 utan börjar fundera på sub efter ett tag.
Är skillnad på att spela djup bas (som de faktiskt gör) o spela så byxbenen fladdrar o det pumpar i magen. :D
Sedan spelar "true full range" högtalare realistisk bas ända från viskningsvolym. O det är ju trevligt :)

Expert kan man däremot kalla tex Lejonklou angående tune dem o tweaking, då tune dem i högsta grad är en objektiv utvärderingsmetod.

btw, visa henne bilder på den vakraste av alla burkar; Isobarik o mata aktivt med 3 BRA slutsteg.
De står ju dikt an mot vägg = tar inte plats i rummet.
O då de är billiga kan du lägga MER slantar på slutsteg (source first :!: )

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan: Jag tolkade Don Tomasos uttalande som att du var expert på att övertyga frun... :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en känsla av att det är ganska få förutom du Jan som tycker att Isobarik är den vackraste av alla burkar. ;) Men det är förstås bra att man kan ha den nära vägg. Kanske nåt för mig nu när jag ev. snart flyttar in i en etta...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jan: Jag tolkade Don Tomasos uttalande som att du var expert på att övertyga frun... :wink:

/M
Så var det :D

Sen har du Jan en grym erfarenhet också lyssnar noga på dina råd

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vill sambon ha en svarmetallic Aston Martin med 3K-arrayer och inbyggda Chakrasteg? :D
:D Inte långt ifrån! Ett tag funderade vi på att ev köpa en större bil (=hgv) inför stundande nedkomst. Nya BMW 5-serie alt Audi A6 föll fröken på läppen... "De är väl inte så dyra!" Allt är relativt... :roll:

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00