Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna!
Det kan mycket väl hända att Harmonyhyllan låter bättre än IKEA lackbord för 99:-.
Om man har köpt en hylla för 10000:- kr t.ex., är det inte trevligt att höra att en bänk som är hundra gånger billigare kan vara ljudmässigt bättre.
Det jag lärt mig är dock att då det gäller underlag eller stereoapparater, undantaget Linn, finns det absolut ingen kostnadsrelevans alls vad det gäller tunedem återgivningen.
Magnus på takt och ton påstår, han har nog helt rätt, att en Lp tolva utan trampolin låter bäst på IKEA lackbord,utsågat. Frågan är om det finns någon hylla som tillverkas fortfarande som är bättre?
På 80/90-talet var som sagt utsågade IKEA lackbord överlägset att ställa stereogrejjor på, även förstärkare lät mycket bättre på dessa underlag.
Tyvärr verkar Linn inte trycka lika hårt längre på vissa sanningar man med stor enfas predikade under 70/80 och 90-talet.
Ikeaborden är bara en av dessa saker. Spikes under samtliga högtalare ( även subwoofers) var en självklarhet och kunde klart visas i demonstrationer. En annan, klart hörbar dogm/sanning är att alla andra oinkopplade högtalare än de två frontar man lyssnar på färgar ljudet i ett rum, något som lätt kan höras. T.o.m en telefon i samma rum påverkar ljudet negativt ( svänger med ) Dessa sanningar har man tonat ned, troligen av marknadsmässiga skäl.
Vad säger en kompetent Linnist som t.ex. Leijonklou om detta?