selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Karaktären" hos Adikt?
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 12:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

Flera forummedlemmar använder Adikt på sina LP12-or (och kanske även andra spelare). Jag vill gärna veta karaktären hos Adikt; om den drar åt det varma hållet, hur bas-mellanreg-diskant framträder, hur bra den spårar och inte minst hur mycket brus och knaster som försvinner i ljudbilden tack vare en finare nålslipning (när ni bytt från en billigare elliptisk nål). Gärna att ni jämför med andra puppor, från dyrare Benz-puppor till billiga AT95E.

tompa

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 08:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du kan nog få svårt att få svar på dina frågor på det här forumet. De frågorna du ställer är ju inget som Linnanhängare brukar diskutera alls. Det handlar mer om hur lätt det är att följa melodin än att beskriva ljudet. Dessutom tror jag inte så många har jämfört Adikt med andra märken. Dock lär det vara en grymt bra pickup!!!

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tompa wrote:
Jag vill gärna veta karaktären hos Adikt
Jag har en Adikt, men jag har ingen som helst aning om vilken ljudkaraktär den har. Att den är bra och prisvärd vet jag däremot. Jag har haft de flesta av Linns MM och MC från Troika och neråt. Ändå är jag fullt nöjd med denna p.g.a. uppgraderingar tidigare i kedjan.
tompa wrote:
hur mycket brus och knaster som försvinner i ljudbilden tack vare en finare nålslipning
Det påverkas inte så mycket av slipningen. Däremot påverkas "brus och knaster" mycket av vilken motorstyrning du har, vilket subchassi du har, vilken tonarm du har och vilken årgång du har på din LP12:a. Jag antar att sådant som hyllans placering m.m. kan ha samma effekt på brus och knaster som slipningen.
tompa wrote:
hur bra den spårar
Adikt sägs spåra bättre än många tidigare Linnpickuper. Vad det innebär för dig vet jag inte.

Post subject: adikt och slipsik?
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har nu en klyde och ett LK1 ombyggt med bara RIAA:n igång
Klyde bytre är ju rätt dyrt
så man blir ju lite nyfiken själv på hur bra adikt är
till exempel med ett slipsik

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört Klyde och kör nu Adikt, precis som Linnofil är jag fortfarande nöjd med den och bytte nål i sommras. Rätt skönt att "bara" betala 1600:- och puppan blir ny igen. Jag har också "kompenserat" tidigare i kedjan genom att jag samtigt bytte min 10 år gamla Lingo mot en sprillans ny. Fick ju då en skivspelare som var bättre än någonsin trots nerbytet från Klyde (som iofs då var rätt trött).

Phonosteget gör mycket och Slipsik är bättre än Kairn oavsett ålder medans även första Kairn med trafo är bättre än alla LK1. Här avses ju MM-steget förstås, har inte jämfört MC på Kairn/LK1 men man får väl tro att det är samma skillnader. Tror att du kan bli rätt nöjd faktiskt, hade du haft en Linto hade det varit en annan sak. Nu får man ju version 2 om man beställer Slipsik och den har jag inte hört ännu, skall bli spännande i rond 2 i matchen världens bästa MM-steg (mot Majik som väl vann första, om än inte på NO).

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00