selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är supernöjd med mina katan, speciellt efter att ha hört hur de presterar med uni 2.1 som källa. Det enda som kanske saknas är liiite mer bas.
Det jag undrar är vilken bas som passar till katan, är det sizmik 10.25 man ska satsa på eller "räcker" det med en afekt?
Jag vill inte lägga för mycket pengar oavsett vilken bas jag väljer och det är som sagt inte jättemycket som fattas, bara lite extra muller...
När det gäller linns subbar, är det så att man leder ETT par rca:er till subben som delar och skickar vidare de högre frekvenserna till fronthögtalarna, eller kör man frontarna direkt från slutstegen och subben via pre out?
Om man gör som i det första fallet, försämras då inte signalen när den "delas" i subben?
Om man gör som i det senare fallet, matas då inte även frontarna med låga frekvenser så att både subb och frontar spelar samma frekvenser i det område som överlappar?
Om man istället kör katan aktivt så ska de (enligt produktbladet) gå ner till 60hz istället för 75hz vid passiv drift. Är det någon som kan kommentera hur stor denna skillnad upplevs i verkligheten? Kan det vara ett alternativ till subb, eller är det för lite skillnad mot passivt?

Förtydligande: Det är en 2.1 setup jag är ute efter, inte en flerkanals.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 17:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker du ska börja med att köra aktivt STOR skillnad.

Tidigare har lyssanat på Katan med LK slutsteg passivit. Tyckte de lät bra men att de hade svårt att hantera tex en kontrabas. Var senare på en musikkväll på HF där de "visade" skillanden mellan aktivit och passivt. Jag kan lungt säga att min haka stuttsade i golvet :shock: skillnaden var grym!

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

att aktivera kommer att göra skillnad men att ersätta en bra subb kommer det inte att göra

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 18:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kan rekommendera en sizmik 10.25 sub till dina Katan. Jag använder det själv och det blir stor skillnad jämfört med att köra utan. Innan jag skaffade mina Katan+sizmik provade jag både med och utan i affären (Tonläget). Kommer inte exakt ihåg hur vi demade högtalarna men jag tror att det var såhär:

1. Katan utan sizmik vilket lät bra men lite tunnt. Jag jämförde vid detta tillfälle Katan mot Ninka och att köra Katan utan Sizmik blir lite andefattigt även om det inte är dåligt. Här kändes Ninkorna som bättre jmf med Katan. Beror också på vad man har i övrigt i form av källa och förstärkeri.

2. Katan med Sizmik lät ännu bättre. Framför allt blir basen så otroligt bra. Kändes som att allt föll på plats. Tyckte själv att den kombinationen var bättre än Ninka samtidigt som det finns stor potential inför framtida utbyggnadsbehov.

Om jag kommer ihåg rätt tyckte Anders på Tonläget att Katan + Sizmik nästan var som Katan + 2250.

En kul grej man kan testa är att koppla ur Katan och bara spela med Sizmik inkopplad. Då inser man hur mycket en bra sub har att ge.

Viktigt att tänka på är att ställa in Sizmik rätt för det rum den skall användas i. Inte helt enkelt att få till det bra själv.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så aktiverar du med typ en 5125. sparar lite pengar o sedan köper du en sc, det är nog en mer långsiktig lösning.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
att aktivera kommer att göra skillnad men att ersätta en bra subb kommer det inte att göra
Att aktivera eller köpa sub kommer att göra skillnad men att ersätta en bra källa kommer det inte att göra. :mrgreen:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Att aktivera eller köpa sub kommer att göra skillnad men att ersätta en bra källa kommer det inte att göra. :mrgreen:
Touché! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 00:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipsen. Det lutar åt aktivering med 5125 och en sub och en ny källa och... Vi får dock se i vilken ordning det blir.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Tack för tipsen. Det lutar åt aktivering med 5125 och en sub och en ny källa och... Vi får dock se i vilken ordning det blir.
"Och" är alltid bättre än "eller". ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 22, 2007 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kör med 10.25 till mina Katan, fungerar helt flawless. En sub får du för 8.5-9 beggad, en uppgradering som ger dig bra mycket lyssnarglädje/krona IMO.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00