Hej på er!
Jag tänkte att det var läge att göra ett förtydligande.
Naim har till skillnad från antagligen alla andra tillverkare inga spolar i serie med signalen på utgången. Man tycker att man får bättre prestanda genom att istället konstruera en egen högtalarkabel som istället ser till att slutstegen får den reaktiva last de behöver.
Den första högtalarkabel man konstruerade för sina förstärkare med ”spollösa utgångar” hette Naim NACA4. När den senare kopierades av ett annat bolag, så utvecklade man konstruktionen, bytte fabrik och introducerade NACA5 som man använder idag.
Påståendet att Linn inte använder spolar på utgångarna förbryllade mig lite eftersom jag har för mig att jag sett det på forna tiders Linn-förstärkare, så jag så diskuterade jag ämnet vår reparatör eftersom han är rätt väl insatt i Linns konstruktioner och han är tämligen säker på att alla i alla fall alla Linn-slutslutesteg som använde TDA-kretsar (Det är väl alla Chakra, Klimax och Classic-modeller?) har spolar på utgångarna.
En annan sak som indikerar att det är så, är att om man jämför kablarna Linn K20 och Linn K400 med hjälp av Linnförstärkeri, så tycker nog de allra flesta att K400 fungerar bättre oavsett om man jämför en halv K400 mot en K20 eller de båda kablarna i bi-wire-konfiguration.
Den huvudsakliga skillnaden emellan K20 och K400 är geometrin (bortsett från att man bakat in K400 i mer isolationsmaterial) K20 har elektriska egenskaper som den gamla Naim NACA4-kablen (d v s den har högre induktans än vad som är vanligt bland högtalarkablar) och K400 har tack vare sin skruvade geometri (som inte är helt olik t ex Audioquest Type 4) en mer normal balans emellan bland annat kapacitans och induktans.
Eftersom Linn K400 som har en mer ”balanserad” geometri och därmed inte är överdrivet induktiv passar Linn-elektronik bättre än Linn K20 (som och andra sidan är precis så induktiv som Naims förstärkare gillar), så kan man ju dra slutsatsen att Linns förstärkare inte behöver eller vill ha en extern induktiv last och därmed har ordnat det med intern induktiv last. T ex med en spole på utgången.
Jag kan ha fullständigt fel vad det gäller Linns förstärkare, men jag kan nog garantera att jag har rätt när det gäller Naim...
Carl Michael Engvall
Ljudtema, svensk distributör för Naim m fl.