sköldpadda wrote:
Tvn är naturligtvis hemsk att ha där ... Funderar istället på att dämpa ut chassit. En vacker dag så....
sköldpadda wrote:
Men just nu är det nog mest moddningen av tvn som gäller. Tänkte göra det enligt Linnofils instruktioner, men låta högtalarna vara kvar. Skönt att ha de kvar för slötittning på låg volym. Moviens största nackdel är ju tveklöst fläkten, den låter för mycket för att använda till tv-tittande jämt.
sköldpadda wrote:
I helgen har jag fått tid, och bärhjälp, att öppna tvn och dämpa den. Det var faktiskt oväntat enkelt ... För de som har planer på att göra samma operation i tvn, rekommenderar jag arbetshandskar. Dämpmattan jag köpte på BRL var klädd med aluminiumfolie, som skär sönder händerna ganska enkelt.
Resultatet av operationen? BÄTTRE!!! Allt är tydligare, och det är mer musik. Kommer på mig själv att sitta och sjunga mer och högre än jag gjorde innan. Den enskilt bästa förbättringen är basen, som blivit mer uppstagad, och att följa basgångar är mycket enklare.
Nu behöver jag snart lämna in Movien så lasern kan bli bytt!
Där satt den, snyggt jobbat SP!
Några kommentarer: Härligt att du fick det gjort!

Mycket roligt att det gav ett resultat som motsvarade pengar och jobb. (Det har det
alltid gjort för mig.) Lite synd tycker jag nog att det är att du inte tog bort högtalarna samtidigt, med tanke på att du förmodligen kommer att få fläkten bytt när du får en ny laser. Då blir den i princip helt tyst. (Det fanns en tråd om det någonstans här på Selleri med en rekomenderad fläkt för den som vill göra det själv.) För den som vill spara händerna, (men få klibbig kniv/sax,) så rekomenderar jag dämpmatta från Mekonomen, de har två typer, en tjock "tjärig" och en tunnare "pappig". Jag brukar blanda båda i apparaterna. Ett ark av varje.
Så mitt (trista) tips blir: Gör om, gör "rätt"!

D.v.s. ta bort högtalarna i TV'n också, när du väl har fått bytt fläkten. Gör underverk för TV ljudet, och Film/Musik förstås.
Snygg hylla! Väldigt minimalistiskt system som skulle må ännu bättre av en just 12:a!