Lejonklou wrote:
Brev till Ivor av denna kaliber brukar bli personligt besvarade.
Ilskan över Keels prissättning har delvis runnit av mig nu, när jag har hört hur bra Keel faktiskt är. Även om jag vidhåller att prissättningen är (enligt mig) felaktig och att Linns affärsinriktning verkligen kan ifrågasättas. Kan de nya Komponentpriserna vara en nystart för Linn i rätt riktning? Vi kan io.f.s. fortfarande skriva ett mail till Linn. Det kan kanske löna sig?
Jag tänkte anknyta till Lejonklous kommentar med en liten historia om min hemmabio. Den har ändrats en del sista 1-2 åren. Det har som nämnts tidigare i tråden varit en stor ruljans i apparathyllan under tiden med felaktiga produkter. Tillfälliga ersättare har ryckts fram och tillbaka från hemmabiohyllan.
Hemmabion gick under 2005 från hyfsad Movie Di med 2 kanaler 5110 högtalare till hyfsad Movie Di med 4 kanaler 5110. Nu har det 2006/7 slutat med en suverän Movie Di med Katan-½K400/Trikan-½K400/5110-K10. Mitt exemplar av Movie Di hade sedan (beg)inköpet varit lite trött på film, dock hela tiden mycket bra på musik. (Ganska nära min gamla Ikemi på CD.) Men den kändes inte 100% på film. (Jag är ju kräsen!

) Efter diverse diskussioner med Linn och min handlare om förväntade prestandanivåer så skickades den in till Linn hösten 2005. Den kom tillbaka med ny nätdel, ny CD-DVD mekanik och ny laser. Så bra då. Men nu var det tyvärr inte det som var felet... Den lät likadant som innan. Jag fick även reda på att den tidigare ägaren (köpte den på eBay) skickat in den till Linn för att försöka få ordning på den. Även han hade fått lasern utbytt, men givetvis utan att få åtgärdat prestandan. (Han bytte till en hemkomponerad HTPC, som han tyckte var mycket bättre!)
När jag (självklart) fortfarande inte var nöjd med prestandan klagade jag igen. Jag fick då besked av Linn att de inte kunde göra något mer för min Di. "Din Di har klarat alla funktionella tester utan anmärkning." Efter att ha surat några månader bestämde jag mig för att maila Ivor Tiefenbrun. Jag förklarade som det var, att jag efter 20 års kundrelation tappat förtroendet för Linn när de inte kunde fixa min Di. Jag sa att jag väntade med min beställning av Majikserien tills förtroendet var återupprättat. Ivor svarade med ett mycket trevligt och vänligt mail där han gladdes över min långa relation med Linn och utttryckte sin uppskattning över att jag tog upp problemet med honom. Han förklarade att de skulle ta in min Di igen "free of charge" med "special attention". Funkar det inte med vänliga bedjanden så provar man hot, rakt mot den punkt som svider värst på en skotte, plånboken!

Intressant nog skrev han också "if you know anything about Linn you will know that we never turn our back on a friend, a customer or a product, so whatever the problem we will resolve it" Detta var precis efter att Linn slutat serva ett stort antal gamla produkter!
Efter att jag skrivit en konkret felbeskrivning, bifogat DVD och CD med samma konsert (HFO), angett spår för test på DVD:er, beskrev vad man skulle känna i olika filmcener o.s.v. så skickade handlaren in Di:n igen. Och vad hände? Genom att lyssna på "mitt sätt" så hittade de felet! Det var en dålig lödning på en dekoderprocessor. Förmodligen gjorde det att jag tappade bitar eller något liknande. Linn tackade för en noggrann felbeskrivning och testprocedur. De bestämde sig för att från och med nu inkorporera min metod för utvärdering av alla sina DVD-spelare vid reparationer. Nämligen att lyssna på musik i film och bedömma med tunedem! Numera ska det alltid ingå vid alla servicekontroller. Helt otroligt att det inte gjorde det innan! Skrämmande att en kund ska tala om för Linn att de ska använda Tunedem även på film. De bad om ursäkt för sin miss vid det tidigare servicetillfället och hoppades att jag istället bli nöjd med de Majikprodukter jag nu beställt. Visst...

Efter ett tag kom Di:n tillbaka, nu med nytt "moderkort". Nu var det något annat. Jag fick en helt annan fart på film! Ljudet från fläkten försvann också och jag var/är riktigt nöjd! Förra året fick Linn en ny servicechef och det ska tydligen fungera bättre nu, f-n vet! Min Majik CD hanterade s dock ganska bra, men då var Andrew Oattes inblandad och personligt engagerad från början.
Under 2005 hade jag monterat upp vita 5110 bak på Brakit, men snålat med kabeln. Våren 2006 blev jag inspirerad av den "nya" prestandan och installerade Linns K10 till bakhögtalarna (Förvisso något snålt igen!), jag har dock ännu inte monterat fast kabeln. (Till min frus milda irritation.)
I maj -06 bytte jag frontarna från svarta 5110 till svarta Katan. Det var naturligtvis en härlig uppdatering! Problemet då var väl att det lät mycket bättre i filmrummet med Movie Di/Katan än i musikrummet med Majik K/CD och Ninka! (Av skäl som ni kanske har läst om i mina tidigare inlägg.) De svarta 5110:orna hamnade under våren -07 i köket ihop med en Direktor(Integrerad Knekt), till frun stora förtjusning!
Under sommaren -06 trimmade jag även installationen med lite elsanering, förbättrad kabeldragning, Lejonklou Power One m.m. och det blev/är riktigt bra! Jäkligt kul att se på film!
Trevligt nog så gjorde trimmningen stor skillnad på hur det analoga ljudet från min Sagem HD-Boxerbox uppfattas. Det är nu kanonbra! Jag såg t.ex. Kingpin på TV4 film. Idiotisk humor som blev en riktigt bra filmupplevelse, för att ljudet var så bra. Hur intressant dialogen är på filmen, hur mycket man bryr sig om vad som händer med karaktärerna, hur mycket man förstår av vad karaktärerna känner i olika situationer o.s.v. beror mycket på hur bra ljudet är. Ljudet avgör filmupplevelsen, även i rena talfilmer. Kul är det! Frun och barnen är också nöjda. Min fru säger nästan varje gång vi ser på Bolibompa: -"Vilket bra ljud det är!"
Kontentan är att det (precis som Lejonklou säger) kan löna sig att maila direkt till Ivor, han kan faktiskt svara!
Hemmabio, System 1 nu:
CD/DVD/Processor/Tuner/Slutsteg: Classik Movie Di
Frontar: Katan kopplad med ½ K400
Center, en lånad Trikan i lönn, med ½ K400, svart front monterad
Surround: 5110 med Brakit och kopplad med K10
Video: Philips VR750
Boxerbox: Sagem PVR 6280T med 80 Gb HD, Boxer ett måste för F1!
Bild: Panasonic 29" CRT TV.
Kablar: Linn black signalkablar, Audioquest blå SCART kabel till TV, Lejonklou Power One till Movie Di.
Framtidsplaner, vill ha:
Center, en egen Trikan i svart.
Sub, tänker bygga egen Keltik isobarisk sub. (Har 2xelement och ev. ett Sizmiksteg.)
Frontar, skulle gärna ha eller åtminståne prova ett par svarta Komponent 104/106, då med svart 104/106 center.
Bak, Komponent 104 i silver.
På lång sikt en Unidisk SC med 5 kanals DIY slutsteg, ev AV5125/C5100.
Om alla dessa framtidsplaner förverkligas kommer nog enbart stereon att prioriteras efteråt. Jag tror att en ännu bättre hemmabio är svår att motivera, när det är ett separat system enbart för film. Men jag kan inte veta vad som händer med det ekonomiska utrymmet, begpriser och Linns framtida sortiment, kanske det kommer något som är svårt att motstå?
Hemmabio, System 2 (Sovrum/Knekt)
DVD: Centrum Gemini 200 DVD (Bra!)
Video: Samsung ??
MP3 spelare: Sandisk Sansa M250 med radio (Bra!)
Externa källor Alla källorna från huvudsystemet via Knekt
Försteg: Linn Line Receiver + vit standard RCU
Slutsteg: Creek 4140 integrerad, till vidare
Bild: Sony PVM-21, 21" CRT proffsmonitor utan tuner
Högtalare: Royd A7 av den gamla bra modellen, med Linn K20
Signalkablar: Linn Black
Fjärr: Harmony Remote 525 (Inte helt nöjd med den)