selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 13, 2024 02:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Nuforce gör försteg (stereo och av), slutsteg (monoblock) samt en integrerad förstärkare. Stärkarna görs i sk. klass d. Detta är en sanning med modifikation då de till skillnad från andra klass d tillverkare inte modulerar en digital sågtandad våg utan en analog dito.

Det skrivs om deras produkter att de är mycket musikaliska och väldigt oförlåtande (läs avslöjar brister) mot dåliga källor. Jag tycker mig skönja vissa likheter med ett skotskt märke... :wink:

En intressant sak om deras stärkare (integrerade likväl som slutsteg) är att de har en dämpfaktor på över 4000!!!
Alltså, en riktigt bra konventionell förstärkare har väl en dämpfaktor på max 1000, så då undrar man ju vad en dämpfaktor på över 4000 kan göra för att hålla ett par högtalare i schack :twisted:

Är det någon som har erfarenhet av nuforce produkter?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 01:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Jag är också nyfiken på intryck av NuForce. De har ett billigt bioförsteg som ser intressant ut.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 01:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
GForce wrote:
Det skrivs om deras produkter att de är mycket musikaliska och väldigt oförlåtande (läs avslöjar brister) mot dåliga källor. Jag tycker mig skönja vissa likheter med ett skotskt märke... :wink:
Jo, men du får tänka på att detsamma har skrivits om alla möjliga märken som i slutändan ofta inte går hem så bra alls hos Linn-folk. Därmed inte sagt att uttalandet är felaktigt, men man får ta saker med en nypa salt tills man antingen testat, eller hört omdömen från folk som man vet har samma referenser som en själv.
Quote:
En intressant sak om deras stärkare (integrerade likväl som slutsteg) är att de har en dämpfaktor på över 4000!!!
Alltså, en riktigt bra konventionell förstärkare har väl en dämpfaktor på max 1000, så då undrar man ju vad en dämpfaktor på över 4000 kan göra för att hålla ett par högtalare i schack :twisted:
Vad jag förstår har inte dämpfaktorn så mycket med det att göra, då det bara är en omskrivning av förstärkarens utimpedans. Om dämpfaktorn är låg kommer det absolut påverka, men då snackar vi så pass rejält låga värden att förstärkarens utimpedans är i paritet med högtalarnas impedans.

Detta är bara en kort sammanfattning av info som finns t.ex. här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57168


Top
   
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 02:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Ayn wrote:
Vad jag förstår har inte dämpfaktorn så mycket med det att göra, då det bara är en omskrivning av förstärkarens utimpedans. Om dämpfaktorn är låg kommer det absolut påverka, men då snackar vi så pass rejält låga värden att förstärkarens utimpedans är i paritet med högtalarnas impedans.

Detta är bara en kort sammanfattning av info som finns t.ex. här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57168
Vid högre frekvenser så sjunker dämpfaktorn vanligen drastiskt, i din länk gav någon exempel på en så låg dämpfaktor som 10 vid 10Khz, alltså klart hörbart och detta torde försämra ljudet vid högre frekvenser. Det NuForce påstår är att de klarar mer än 4000 inom frekvensområdet 20hz-20khz. Stämmer det så är det i realiteten en bedrift. Med en sådan hög dämpfaktor är de okänsliga för plötsliga impendans "skutt" som många högtalare har vid vissa belastningar. Händer dessa "skutt" runt 10khz så lär det påverka ljudet negativt om dämpfaktorn är för låg.

Men siffror är siffror, att njuta av musik är något helt annat.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag kan inte säga att jag funnit dämpfaktor vara någon viktig parameter för välljud. Att lägga vikt vid en sådan parameter känns ungefär lika osmart som att välja högtalare efter vilken nominell impedans de har.

Men naturligtvis kan man diskutera den ur teknisk synvinkel!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 21:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag kan inte säga att jag funnit dämpfaktor vara någon viktig parameter för välljud. Att lägga vikt vid en sådan parameter känns ungefär lika osmart som att välja högtalare efter vilken nominell impedans de har.

Men naturligtvis kan man diskutera den ur teknisk synvinkel!
Och jag ser gärna fram emot en sådan diskussion.

När det gäller att lägga vikt vid just dämpfaktorn så kan jag hålla med dig om att det i sig inte säger något om välljudet.
Men det gör inte heller det faktum att NuForce:
Använder sig av egendesignade SMPS:er
Modulerar en analog våg (och därmed egentligen inte är klass d)
Har nästan 0 i fasskiftning
Har extremt låg distortion (SNR = 100 db vid 100W)
Använder en egen patenterad analog feedbackloop med en fördröjning på mindre än 2µsek
Använder "mjukare" filtrering (klipper inte abrupt som många tillverkare) på utgående signal först över 50Khz

Dock tycker jag att ovanstående är tillräckligt intressant för att ställa frågan om någon känner till deras produkter.
Ovanstående ger också en indikation på tillverkarens ambitionsnivå; att en liten tillverkare satsar såpass mycket i R&D för att ta fram egna lösningar tyder på att man åtminstånde har välljudsambitioner.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
GForce wrote:
Modulerar en analog våg (och därmed egentligen inte är klass d)
Klass D är väl just PWM av en analog signal? Det är ju ingen digital teknik.
Quote:
Har extremt låg distortion (SNR = 100 db vid 100W)
Lättast för en klass D-förstärkare brukar vara att hålla distorsionen nere vid starka signaler. Tittar du på riktigt svaga signaler vid hög frekvens har den troligen förskräckliga värden.
Quote:
Använder en egen patenterad analog feedbackloop med en fördröjning på mindre än 2µsek
Jag är ingen expert på klass D, men detta är troligen minimum för att det ska låta hyfsat. Minsta tidsfel i en PWM-signal är katastrof, för signalen går ju alltid på full kräm. Alltså återstår bara tidsdomänen=extremt känsligt. Picosekunder hade varit mer imponerande. :wink:

Sedan kan den förstås låta bra i alla fall, men som jag ser det innebär klass D stora utmaningar rent tekniskt, åtminstone för förstärkning av hela frekvensspektrat.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 00:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Klass D är väl just PWM av en analog signal? Det är ju ingen digital teknik.
Precis, PWM är en sågtandad signal med en fast frekvens och där moduleringen görs på pulsbredden.
NuForce modulerar istället signalen via en "power oscillator" genom en proprietär teknik som innebär att de istället varierar frekvensen. Vad jag har förstått (infon är dock knapphändig) så är det den inkommande signalen som modulerar "oscillatorn" och skapar en förstärkt signal.
De slipper därmed de fasskiftningar och nödvändiga korrigeringar som vanliga klass d förstärkare måste göra. Dessa korrigeringar sänker tydligen bandbredden och höjer distortionen. Detta drabbar inte NuForce förstärkare eftersom de inte använder sig av PWM.
Lejonklou wrote:
Lättast för en klass D-förstärkare brukar vara att hålla distorsionen nere vid starka signaler. Tittar du på riktigt svaga signaler vid hög frekvens har den troligen förskräckliga värden.
Helt riktigt, men även här slipper de detta eftersom de använder en annan teknik än PWM. De har en mycket högre bandbredd än vanliga klass d förstärkare och kan leverera en mycket mer "ren" distortionsfri signal (-1dB vid 50khz och först vid 90khz faller de under -3dB).
Lejonklou wrote:
Jag är ingen expert på klass D, men detta är troligen minimum för att det ska låta hyfsat. Minsta tidsfel i en PWM-signal är katastrof, för signalen går ju alltid på full kräm. Alltså återstår bara tidsdomänen=extremt känsligt. Picosekunder hade varit mer imponerande. :wink:
Eftersom det inte handlar om PWM och alltså inte "full spätta" så är det inte lika tidskänsligt. De loopar dessutom tillbaka signalen från högtalarutgångarna och inte som PWM tekniken som gör det tidigare i kedjan.
Lejonklou wrote:
Sedan kan den förstås låta bra i alla fall, men som jag ser det innebär klass D stora utmaningar rent tekniskt, åtminstone för förstärkning av hela frekvensspektrat.
Jag håller absolut med om att klass d har stora utmaningar, och den begränsade bandbredden är ett stort designhinder att komma över. Det som NuForce gör har i mångt och mycket eliminerat dessa svagheter och de själva kallar inte sina förstärkare för klass d utan för analogt switchade förstärkare. Sedan har hifijournalister blandat ihop det hela och dels kallat deras förstärkare för klass d och också trott att detta skulle ha något med digitalt att göra, vilket det inte har, varken för Nuforce eller "vanliga" klass d förstärkare.
I vilket fall är det i alla fall på papperet en imponerande design. Men fortfarande säger det egentligen inget alls om välljudet. Det bästa man kan gissa sig till, tack vare hög bandbredd och låg distortion är ett transparent och detaljerat ljud, förhåppningsvis inte för analytiskt och kallt.

P.S Ber om överseende med om jag inte hanterar terminologin helt rätt. Det är en blandning av förmodat felaktigt översättande av vissa engelska ord samt en kunskapsnivå som "bara kan bli bättre" :wink: D.S

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för informationen GForce, jag ska läsa lite om NuForce vid tillfälle.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 02:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Tack för informationen GForce, jag ska läsa lite om NuForce vid tillfälle.
Jag måste rätta mig själv, jag hade fel på flera punkter i mitt tidigare inlägg.
Jag har rotat runt lite till och hittat NPhysics, som är det företag som designat Nuforce switchade förstärkare.
Jag har funnit att Nuforce också använder sig av PWM precis som andra klass d tillverkare fast på ett helt annat sätt. Det här är signalbehandling på en mycket avancerad nivå. Mina kunskaper räcker inte till för att förstå och än mindre för att kunna förklara så istället för att jag rör till det ännu mer så kan du kolla följande länk:
http://www.nphysics.com/whitepaper-scc.htm
Sen får du gärna förklara för mig hur det funkar :wink:

_________________
GForce


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited