Lejonklou wrote:
Klass D är väl just PWM av en analog signal? Det är ju ingen digital teknik.
Precis, PWM är en sågtandad signal med en fast frekvens och där moduleringen görs på pulsbredden.
NuForce modulerar istället signalen via en "power oscillator" genom en proprietär teknik som innebär att de istället varierar frekvensen. Vad jag har förstått (infon är dock knapphändig) så är det den inkommande signalen som modulerar "oscillatorn" och skapar en förstärkt signal.
De slipper därmed de fasskiftningar och nödvändiga korrigeringar som vanliga klass d förstärkare måste göra. Dessa korrigeringar sänker tydligen bandbredden och höjer distortionen. Detta drabbar inte NuForce förstärkare eftersom de inte använder sig av PWM.
Lejonklou wrote:
Lättast för en klass D-förstärkare brukar vara att hålla distorsionen nere vid starka signaler. Tittar du på riktigt svaga signaler vid hög frekvens har den troligen förskräckliga värden.
Helt riktigt, men även här slipper de detta eftersom de använder en annan teknik än PWM. De har en mycket högre bandbredd än vanliga klass d förstärkare och kan leverera en mycket mer "ren" distortionsfri signal (-1dB vid 50khz och först vid 90khz faller de under -3dB).
Lejonklou wrote:
Jag är ingen expert på klass D, men detta är troligen minimum för att det ska låta hyfsat. Minsta tidsfel i en PWM-signal är katastrof, för signalen går ju alltid på full kräm. Alltså återstår bara tidsdomänen=extremt känsligt. Picosekunder hade varit mer imponerande. 
Eftersom det inte handlar om PWM och alltså inte "full spätta" så är det inte lika tidskänsligt. De loopar dessutom tillbaka signalen från högtalarutgångarna och inte som PWM tekniken som gör det tidigare i kedjan.
Lejonklou wrote:
Sedan kan den förstås låta bra i alla fall, men som jag ser det innebär klass D stora utmaningar rent tekniskt, åtminstone för förstärkning av hela frekvensspektrat.
Jag håller absolut med om att klass d har stora utmaningar, och den begränsade bandbredden är ett stort designhinder att komma över. Det som NuForce gör har i mångt och mycket eliminerat dessa svagheter och de själva kallar inte sina förstärkare för klass d utan för analogt switchade förstärkare. Sedan har hifijournalister blandat ihop det hela och dels kallat deras förstärkare för klass d och också trott att detta skulle ha något med digitalt att göra, vilket det inte har, varken för Nuforce eller "vanliga" klass d förstärkare.
I vilket fall är det i alla fall på papperet en imponerande design. Men fortfarande säger det egentligen inget alls om välljudet. Det bästa man kan gissa sig till, tack vare hög bandbredd och låg distortion är ett transparent och detaljerat ljud, förhåppningsvis inte för analytiskt och kallt.
P.S Ber om överseende med om jag inte hanterar terminologin helt rätt. Det är en blandning av förmodat felaktigt översättande av vissa engelska ord samt en kunskapsnivå som "bara kan bli bättre"

D.S