selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 15:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmm, ni gör inte mitt val lättare direkt :?

De lurar jag har nu är som jag skrivit tidigare ganska ok men kanske med lite för mycket bas på bekostnad av mellanregistret samtidigt som det är en allmän "dovhet" i ljudet. Det kanske beror på att de är slutna? Jag inbillar mig i alla fall att ett par öppna eller halvöppna lurar har ett öppnare ljud men jag kanske är ute och cycklar, det har hänt förr :wink:

Det jag är ute efter är alltså tydligare mellanregister och ett öppnare ljud MEN lika viktigt är att lurarna ska vara sköna. Jag ska kunna lyssna 2-3 timmar utan att få ont i öronen. Lurarna jag har idag blir obekväma redan efter en halvtimme. Det är därför jag lutar åt lurar med stora lurar som täcker hela örat, tex Goldring DR150. Förresten, Grado sr60 har jag bara sett halvtaskiga bilder på, har de stora lurar? Är de sköna?

Sedan undrar jag lite om impendansen i olika lurar. En del har låg impendans och dessa är väl då lättdrivna? De med hög impendans kräver alltså mer kraft (=volym?) för att drivas? Kan man förenklat säga att mer trögdrivna lurar också pallar högre volym?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du vill ha bättre mellanregister och inte ett typiskt instängt bullrigt hörlurs-sound så skall du lyssna på Grados lurar.
De har en ganska liten kudde som trycker direkt mot örat.
Viktigt:
trycket justeras genom att bända isär stålbygeln (som går runt huvudet) till valfritt tryck. Om du testar dem i affären så glöm ej att bända isär bygeln så att det känns komfortabelt annars kommer du nog tycka att de pressar mot huvudet.
Komfort, tja de finns nog delade meningar om detta men jag tycker att de funkar, även om större lurar som omsluter örat är bekvämare.

Det är dock framförallt obekvämt med dåligt ljud :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 21:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ett par Sennheiser 515 som jag är nöjd med. De fungerar bra både till den bärbara datorn på jobbet och till Linn-anläggningen

Innan jag köpte provade några av de lite dyrare Sennheiserlurarna men tycke inte de var bättre, visst det var mera bas men de lät tråkigare

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
AKG kräver inkörning innan de blir bra. Jämför inte med ett par som är nyuppackade. Tänk på att ha en musikalisk källa när hörlurar jämförs. Det är inte alla om har en Sony WM-D6C med LP12 inspelade band att släpa med sig till affären. Då blir det till att ta hem och prova. Ge AKG en chans till, Roland. Det finns lurar med bättre ljud, men inte många med bättre musik, framförallt inte för de 300 kr som Stefan köpte sina för. Var köpte du dina Stefan?
Mina PortaPro är från sent 80-tal och jag har inte jämfört med några av idag. AKG P24 är klart bättre än dessa som sagt men jag kanske inte skulle ta tll ord som "enorm". Men jag har dom enbart till bärbart ljud och en del eget musicerande (hemmakeyboard och elgitarr), skulle jag ha lurar till hemmastereon skulle kraven (och även budgeten) vara högre. Köpte dom här: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=541385

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 03:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Sedan undrar jag lite om impendansen i olika lurar. En del har låg impendans och dessa är väl då lättdrivna? De med hög impendans kräver alltså mer kraft (=volym?) för att drivas? Kan man förenklat säga att mer trögdrivna lurar också pallar högre volym?
Det sista först: Nej, det kan man inte säga. Hur hög volym en lur tål måste du testa praktiskt. De flesta lurar kan ju spela sönder öronen på dig så frågan är snarare hur bra luren i fråga låter vid hög volym.

Om luren har hög impedans betyder det att den drar mindre ström men istället kräver spänning av hörlursförstärkaren. Har den låg impedans så drar luren mera ström. Detta är enligt ohms lag, men i praktiken så gäller det att testa den kombination man har i åtanke. Det är väldigt svårt att på förhand räkna ut hur en viss kombination kommer att bete sig.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 09:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
GForce wrote:
Det sista först: Nej, det kan man inte säga. Hur hög volym en lur tål måste du testa praktiskt. De flesta lurar kan ju spela sönder öronen på dig så frågan är snarare hur bra luren i fråga låter vid hög volym.

Om luren har hög impedans betyder det att den drar mindre ström men istället kräver spänning av hörlursförstärkaren. Har den låg impedans så drar luren mera ström. Detta är enligt ohms lag, men i praktiken så gäller det att testa den kombination man har i åtanke. Det är väldigt svårt att på förhand räkna ut hur en viss kombination kommer att bete sig.
Tack för förtydligandet Fredrik!
Bakgrunden till min fråga är att jag var inne på tonlägets hemsida och kollade på lurar. I texten till Grado sr80 står det att:
"...dessutom lättdriven, och som därför passar bra för Linns uttag. Kräver viss inspelningstid. Impedans 32 ohm..."
Om jag tolkat dig rätt så behöver detta inte stämma? Alltså, jag kan välja en lur med högre impendans utan att det "inte passar med linn"?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad Anders menar med lättdriven är nog att luren är effektiv. Den spelar alltså ganska högt per mängd effekt man stoppar in i den. Linns hörlursuttag brukar inte vara så väldigt mycket kräm i så det är nog bra.

Men impedans är någonting annat än effektivitet. Det är samma med högtalare: Impedansen (4 eller 8 ohm är vanliga värden) indikerar hur mycket ström högtalaren drar medan känsligheten/effektiviteten (85 till 95 dB/W/m är vanligt) indikerar hur högt den spelar per watt som förstärkaren lämnar.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Beyerdynamics 880 ar mkt bekvama. Halvoppna lurar som man kan ha hela dan pa jobbet och anda hora tfn utan att stora kollegorna med musik.
Dyra (ca 3 k?) men jag fann ett fint par beggat for en dryg tusing.

Mkt neutrala i ljudbilden utan den vanligtvis uppumpade basen. Mkt mer detaljerade an PortaPro som jag inte gillar. Sitter inte heller bra pa mig.

Tune dem - ja, pa jobbet kor jag en gammal JVC burk innan sa det blir vad det blir...

/U

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 29, 2006 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AKG K24P säljes i nyskick och i öppnad originalförpackning. Inspelade med SR P3, provlyssnade av mig. :wink:
Skicka PM om intresse finns.
Linnofil wrote:
Ge AKG en chans till, Roland.
Nu har jag gjort det och K24P faller mig inte i hörseln.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 20:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Äntligen har jag hittat ett par hörlurar jag gillar :!:
Efter att ha lyssnat på över 20 olika lurar, som alla anses som bra så blev det till slut ett par beyerdynamic dt440. Lurarna spelar mycket luftigt (öppen konstruktion) och öppet med ordentligt tryck om man vrider på men samtidigt kommer alla små små detaljer fram och tar sin rättmätiga plats.
Det stod och vägde mellan grado sr60 och beyerlurarna, och grado lät helt fantastisk, riktigt riktigt bra, MEN dom var så obekväma att dom gick bort av den anledningen. Jag kanske har en konstig form på skallen men dom satt helt kasst hur jag än försökte ställa in dom.
Beyerlurarna både låter bra och är dessutom supersköna. Jag har suttit och lyssnat några 6 timmarspass nu i helgen utan att dom klämde eller att det blev för varmt om öronen. Lurarna har stått och gått kontinuerligt sen i fredags så nu är dom inspelade också.

Kan bara varmt rekommendera dessa om någon är ute efter ett par lurar för runt 1000 lappen.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Linnofil wrote:
Ge AKG en chans till, Roland.
Nu har jag gjort det och K24P faller mig inte i hörseln.
Pga lång inspelningstid så hann jag dömma ut AKG två ggr. Nu flera veckor senare vet jag bätte och kan dessutom avslöja att bägge min Porta Pro ligger i ett skåp och vittrar sönder.

AKG K24P är bättre än Koss Porta Pro och jag kan rekommendera dom till er som vill ha en billig och mycket bra hörlur.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 24, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Pga lång inspelningstid så hann jag dömma ut AKG två ggr. Nu flera veckor senare vet jag bättre och kan dessutom avslöja att bägge min Porta Pro ligger i ett skåp och vittrar sönder.

AKG K24P är bättre än Koss Porta Pro och jag kan rekommendera dom till er som vill ha en billig och mycket bra hörlur.
Härligt att höra Roland! Vilken tur att du inte fick sålt dom! Jag var faktiskt lite bekymrad av du blivit "lurad på lurar" av mig. :oops: Samtidigt förstog jag inte varför du inte gillade dem och trodde att det kanske var något fel på ditt exemplar. Vi brukar tycka ganska lika i andra sammanhang. Nu känns det bättre i hjärtat... Jag blir alltid orolig när inte "Sellerisystemet" fungerar. När man tipsar varandra om saker baserat på samma värdegrund (tunedem) bör man kunna lita på varandra. Nu känns det som att det funkar igen. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00