selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Azimuth
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linn och Rega-armar medger inte inställning av Azimuth, en inställning som ju är mycket viktig om man vill ha korrekt kanalbalans. Dessutom slits skivorna mindre om nålen ligger rätt i spåret. Hur löser Linnarmägare Azimuth problemet? Brickor mellan pickup och tonarm, vinkling av armboard?
Azimuth är ju en inställning som det sällan ordas om, men som är viktigare än VTA. Jag skall erkänna att jag själv inte brytt mig så mycket om det tidigare, men igår bet jag i det sura äpplet och utförde inställningen.
Jag gjorde som så att jag kopplade ena kanalen på pickupen ur fas, spelade en monoskiva och tryckte in "mono" på försteget, sedan justerade jag tills jag hörde så lite som möjligt från högtalarna.
Det var verkligen värt besväret, mindre spårljud och stabilare ljudbildsprojektion. Det hela skall utvärderas lite till och sedan kommer en slutrapport i denna tråd.
För er som inte vet vad azimuth i skivspelarsammanhang innebär, rekommenderar jag denna utmärkta länk: http://www.zenn.com.sg/Azimuth.htm

Image

Last edited by sexdwarf on Sun Jan 14, 2007 14:13, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas på att linn får sina pickuper rätt tillverkade :D .

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Hoppas på att linn får sina pickuper rätt tillverkade :D .
:D Törs du testa enligt metoden på sidan jag länkade till?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skulle jag väl våga men jag skulle inte våga röra mina anslutningar bak på pickupen lite lurigt där med adikt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aha.. vad synd. Om vi antar att justering skulle behövas, så kan man fråga sig om inte vinsterna skulle omintetgöras av styvhetsförlusten som brickor under pickupen(eller arm) skulle innebära. Det är den saken jag vill få reda på.
Får väl testa själv med min Ittok och K9, någon gång.

Edit: Jag använder en unipivotarm med OM40 just nu, så azimuthinställning är en promenad i parken för mig.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Smart test (jag höll precis på att skriva något om att det borde förstöra alltihop om man trycker in monoknappen på försteget, men så fattade jag vad det gick ut på).

Kan man inte göra det enklare genom att spela en monoskiva, vända fasen på ena kanalen och ställa högtalarna mot varandra, eller tänker jag fel igen nu?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Kan man inte göra det enklare genom att spela en monoskiva, vända fasen på ena kanalen och ställa högtalarna mot varandra, eller tänker jag fel igen nu?
Jo, det borde ju gå. Jag tvivlar dock på att det ger ett lika tydligt resultat, då lite ljud kommer att läcka ut mellan högtalarna. Det blir således vanskligt att avgöra om det är rätt, eftersom man på Linnarmar inte kan justera och kolla om det låter mindre i något annat läge än det gör i ursprungsläget.
Man kan kontrollera azimuth lite grovt genom att betrakta spegelbilden av nålen med en liten tunn spegel som man lägger på tallriken och sänker ned nålen på. Om spegelbilden ser rak ut, i linje med nålen (sett framifrån), är det ganska ok iaf.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett annat sätt för att kolla är ju annars att koppla in ett två kanaligt oscilloscop och göra en X Y mätning och då kanske med en bra testskiva mer exakt lär det ju inte bli.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Ett annat sätt för att kolla är ju annars att koppla in ett två kanaligt oscilloscop och göra en X Y mätning och då kanske med en bra testskiva mer exakt lär det ju inte bli.
Jepp, synd bara att en testskiva kostar 400 spänn plus porto. Jag var på väg att beställa Hifi news testskiva, men sket i det när vinylbutiken.com mailade att fraktpriset för en skiva är 110kr :shock: Jävligt märkligt att exempelvis hotstuff.se bara tar 60kr i frakt för TRE vinylplattor.

Har du en testskiva Hepcat?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
hepcat wrote:
Jepp, synd bara att en testskiva kostar 400 spänn plus porto. Jag var på väg att beställa Hifi news testskiva, men sket i det när vinylbutiken.com mailade att fraktpriset för en skiva är 110kr :shock: Jävligt märkligt att exempelvis hotstuff.se bara tar 60kr i frakt för TRE vinylplattor.

Har du en testskiva Hepcat?
Nä har inte brytt mig om det låter Anders ta hand om spelaren åt mig istället kan ju inte ägna mig åt att fixa allting själv dessutom har mitt tvåkanaliga oscilloscop gått sönder :cry: :cry: :( har ett annat skåp nu men det vill inte fungera riktigt bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 16:12 
Site Admin
Site Admin

Flyttar tråden till teknik då den känns mer allmänt teknikrelaterad än specifikt Linn enbart. Hoppas jag inte trampar någon på tårna :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 16:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Flyttar tråden till teknik då den känns mer allmänt teknikrelaterad än specifikt Linn enbart. Hoppas jag inte trampar någon på tårna :)
Hrmpf! Typiskt nyliberaler att hålla på och ändra saker och tings naturliga skeende m.h.a diverse styrmedel! (ditt nick syftar väl på Ayn Rand?)

Nej, det är lungt. Jag postade ju fel :)

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00