selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 10:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 10:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det några större ljudmässiga skillnader mellan brilliant och slimline i en Kairn?

Frågan är ju svår att svara på då en Kairn med slimeline dessutom är nyare.

Så det blev två frågor
1. Skillnader mellan de båda nätdelarna?
2. Hur mycket bättre blev Kairnen i slutet av produktionen jämfört med tidiga och mellangamla Kairn?

Tacksam för svar, då jag funderar kring en miniupgradering från min obrillianta Kairn. (sedan kanske det blir en Exotik eller Majik Kontrol)

Jag har också funderat kring att strunta i mellanuppgraderingen om skillnaden inte är värd ett byte.

vad sägs?

(Ayn kanske har synpunkter... :D )

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 09, 2007 11:36 
Site Admin
Site Admin

Hehe... :)

Nu beter jag mig som en riktigt dålig säljare, men jag skulle nog tro att det är bättre att satsa på ett större steg än Kairn->Kairn. Blir roligare så på något vis, tror jag.

Men för att ge ett delsvar på din fråga så är Brilliant SMPS vad jag vet den största ljudmässiga uppgraderingen som gjordes till Kairn. Exakt hur stor skillnad det är vet jag tyvärr inte.
Som lite bonusinfo kan jag citera vad Anders på Tonläget skrev när jag frågade om Brilliant vs Slimline Brilliant (hoppas det är OK att jag citerar):
Quote:
Quote:
Jag vill passa på att fråga när jag ändå är igång - hur stor skillnad är
det mellan Brilliant och Slimline Brilliant på Kairn?
Ang silmline/vanlig brilliant, så är det mindre skillnad för kairn än för karik och Numerik (störst skillnad.) Denna kairn har ju den vanliga brilliantformade nätdelen fabriksmonterad (man behöver inte ställa om den för 110/230 volt som behövs med slimline), och det är nog lite bättre än de som har uppdaterats efteråt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt samma Anders (Tonläget) så spelar det mindre roll om den uppgraderas med Brilliant om Kairn är av tidig modell. Brilliant är en stor skillnad, men ålder gör mycket större skillnad! (Sorry Ayn! :wink:)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 23:46 
Site Admin
Site Admin

Hm? Min Kairn är inte direkt av tidig modell... :?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Enligt samma Anders (Tonläget) så spelar det mindre roll om den uppgraderas med Brilliant om Kairn är av tidig modell. Brilliant är en stor skillnad, men ålder gör mycket större skillnad! (Sorry Ayn! :wink:)
Om det stämmer så är det väldigt konstigt med tanke på att Kairn aldrig ändrats på något annat sätt än nätdelen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Pediatrik wrote:
Om det stämmer så är det väldigt konstigt med tanke på att Kairn aldrig ändrats på något annat sätt än nätdelen.
Det finns officiella uppgraderingar och icke officiella uppgraderingar de sistnämnda gör att produkterna låter bättre och bättre destu nyare de är även om ingenting ändras.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Hm? Min Kairn är inte direkt av tidig modell... :?
Sorry Ayn! Jag fick för mig att din Kairn hade serienr 002107, men det var ju 006107!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Pediatrik wrote:
Vem säger det?? Det är räcker att öppna en från årgång 1991 och en från årgång 2001 och titta på kretskorten så ser man skillnader. Fråga mig dock inte om detaljerna där, jag har inte kvar någon av dom.

Till frågan, såg just att Tonläget säljer en fyraårig Kairn. Stort lyft mot en gammal, framför allt på phono (även mot säg en slimline från -96). Den kan inte matcha Exotik/Majik men är ju klart billigare. Den är faktiskt prisvärt med det begärda priset.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Vem säger det??
Både Kalle på HF och Lejonklou. Andra faktorer såsom åldrande och tillverkningsmetod kan såklart spela in, Linn lär ha lagt ut arbetet med att löda moderkortet på någon underleverantör, den kanske gjorde ett bättre jobb...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Det finns officiella uppgraderingar och icke officiella uppgraderingar.
Jo. Och så finns det inga ändringar ;) det var vad jag menade.

Men jag vill inte påstå att jag sitter på någon sanning här, jag har ju själv en gammal Kairn som fått nätdelen utbytt nyligen, det vore intressant att jämföra den med en av sen modell och även med en som ursprungligen hade Brilliant.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Både Kalle på HF och Lejonklou. Andra faktorer såsom åldrande och tillverkningsmetod kan såklart spela in, Linn lär ha lagt ut arbetet med att löda moderkortet på någon underleverantör, den kanske gjorde ett bättre jobb...
Jag har kanske uttryckt mig slarvigt. Kairn har inte ändrats i konstruktionen, däremot brukar Linn då och då byta komponenter från en typ/fabrikat till annan typ/fabrikat, fast med samma värden. Detta kan ge förbättringar.

Jag har inte så mycket erfarenhet av hur mycket bättre sena Kairn är mot tidiga, det är ju det som är det viktiga.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00