Jodå, när Keltikarna landade på ön råkade det ligga ett fjärde Klout "skräpandes" i källaren. Jag brukar ju sträva efter långsiktighet i mina uppgraderingar och Keltik med fyra Klout har länge varit slutmålet för playbackdelen. Så när jag gick från 2 till 3 Klout till mina Keilidh passade jag på att lägga vantarna på det där fjärde Kloutet. Kanske lite frustrerande att ha ett Klout som samlar damm i källaren, men värt varenda sekunds väntan när Keltikarna väl anlände!
Satt ner och lyssnade lite mer seriöst med en polare igår förmiddag. Vi konstaterade att Keltikarna verkligen är bättre på ALLT! Det känns som om ett filter lyfts bort från ljudbilden. Jag hade samma känsla vid aktivering av mina Keilidh, men nu är skillnaden av en HELT annan dimension! Det svänger sanslöst med en enorm kontroll. Musikerna flyttar bokstavligt talat in i vardagsrummet och det känns som om de spelar mer avslappnat än någonsin. Högtalarna "försvinner" (

) och man kan helt fokusera på musiken och nästa skivval.
Samtidigt är LINN-riggen plötsligt helt skoningslös mot skivor som är undermåligt producerade/mixade. Tex lyser 80-talsproduktionen av Bruce Springsteens "Born In The USA" igenom obehagligt mycket och Kents "Vapen Och Ammunition" är ingen njutning direkt. Däremot är Solomon Burkes "Don't Give Up On Me" (släppt samma år som "Vapen Och Ammunition") sjukt bra och det känns nästan som om man tar ett steg direkt in i studion.
Enda anmärkningen just nu är att basen på Missy Elliot kanske blir lite väl påträngande/bumlig, men det tror jag går att fixa till med lite mer kärlek till positioneringen i helgen.