selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Kanske beror det på Linn ökade satsning på senare tid på den amerikanska marknaden?
Biwiring och spikes är ju okända begrepp där.
Är biwiring okänt? Trodde idéen kom från landet i väster....

Men spikes? Ibland låter det bättre, ibland sämre. Låt er inte luras av dogmatiska uttalanden från vissa. Precis som någon skrev ovan, det hänger mycket på golvet. Jag har sett mätningar från spikes på trägolv och distorsionstillskottet var avsevärt! Det är omöjligt att ett golv som svänger med på det sättet faktiskt kan låta bättre. Annorlunda, ja.

Nu kan det vara så att TROTS all denna dist, så kan högtalaren göra bättre ifrån sig. Men man måste fråga sig, VAD är det jag vill uppnå med spikes? Vad är Linns synpunkt i frågan?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Kanske beror det på Linn ökade satsning på senare tid på den amerikanska marknaden?
Biwiring och spikes är ju okända begrepp där.
Varför skulle det vara okänt där? Jag vet av amerikanska högtalare
från sent 80-tal med spikes och dubbla högtalarterminaler.

Däremot verkar amerikanarna ha en förkärlek för spadkontakter
ist för bananer...

/L

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 01:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du Magnus, som jobbar på Takt och ton ( Linnbutik ) kan kanske svara på, som det antytts i tråden, om tex.sizmic låter bättre med gummifötter än med spikes?

Ursäkta min okunnighet om biwiring/ amerikanare!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag/vi har inte testat. Jag vet inte ens om det finns några gängor
att fästa spikes i.

Det jag kan säga är att en Sizmik med org gummifötter låter klart
bättre än många andra subbar vare sig de har spikes eller olika
typer av fötter...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 19:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag vet att sizmic är en fruktansvärt bra subbas, undrar bara om det inte kunde bli bättre med spikes?

Kanske spikes är viktigare vid högre frekvenser?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rutger wrote:
Det är nog snarare så att spikes generellt sett inte är bättre än några andra högtalartassar. Som Bill skriver, trägolv (exempelvis) och spikes är inte bra då golvet spelar med högtalarna. En högtalarkonstruktör kan ju inte rimligen räkna på alla upptänkliga sorters golv och anpassa konstruktionen efter det.

En stor tung sub som står med spikes på annat än betonggolv skulle framkalla väldigt mycket oönskade biljud. Man kan hoppas att Linn kommer verka för att spikesotyget så sakteliga förpassas till hifi-historiens soptipp, där de skulle vara i gott sällskap med produkter som Permastat och Lenco Clean.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 23:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Spikes & skeets någon... ? :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 02:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5150/Melodik låter bättre på spikes (+Skeets vid hårda golv), precis som nästan alla andra högtalare. Jag skriver nästan, för det finns säkert undantag men just nu kommer jag inte på något.

Tycker man precis tvärt om efter att ha gjort ordentliga jämförelser så har man en uppfattning som är tvärs emot Linns musikåtergivningsideal och skulle troligen bli mer nöjd med ett annat hifimärke.

Har inte testat med Sizmik, det går säkert att få den att låta bättre med spikes (+ Skeets) om man gör det rätt.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 09:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
5150/Melodik låter bättre på spikes (+Skeets vid hårda golv), precis som nästan alla andra högtalare. Jag skriver nästan, för det finns säkert undantag men just nu kommer jag inte på något.
I ljuset av Newtons lagar väljer jag att inte diskutera detta, då det ter sig lika absurt som om det påståtts att månen skulle vara gjord av ost.
Lejonklou wrote:
Tycker man precis tvärt om efter att ha gjort ordentliga jämförelser så har man en uppfattning som är tvärs emot Linns musikåtergivningsideal och skulle troligen bli mer nöjd med ett annat hifimärke.
Det är verkligen vassa argument som läggs fram ovan :P Så, utan spikes är det i din svart/vita mening omöjligt att föredra Linn högtalare framför andra högtalare?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 09:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Komri wrote:
:lol: :lol:
Jo, jag har ju det. Det är dock en väldig skillnad i utövad tyngd mot underlaget mellan spikes/skeets och enbart spikes. Skeetsen och spiksen bildar tillsammans en enhet som sprider ut tyngden över hela skeetsens fotavtryck. De fungerar således som vanliga platta fötter.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 11:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sexdwarf wrote:
Komri wrote:
Jo, jag har ju det. Det är dock en väldig skillnad i utövad tyngd mot underlaget mellan spikes/skeets och enbart spikes. Skeetsen och spiksen bildar tillsammans en enhet som sprider ut tyngden över hela skeetsens fotavtryck. De fungerar således som vanliga platta fötter.
Är ingen dukig fysiker... Utan går mer på hur det låter och spelar? om du jämför... Vad spelar du med för sub? Vilket golv har du? Spikes/skeets?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
I ljuset av Newtons lagar väljer jag att inte diskutera detta
Har du testat spikes i praktiken? Det går inte att utläsa från ditt inlägg om du faktiskt har testat det eller bara avfärdat det för att Newton fick ett äpple i huvudet.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Rutger wrote:
Det är nog snarare så att spikes generellt sett inte är bättre än några andra högtalartassar. Som Bill skriver, trägolv (exempelvis) och spikes är inte bra då golvet spelar med högtalarna. En högtalarkonstruktör kan ju inte rimligen räkna på alla upptänkliga sorters golv och anpassa konstruktionen efter det.

En stor tung sub som står med spikes på annat än betonggolv skulle framkalla väldigt mycket oönskade biljud. Man kan hoppas att Linn kommer verka för att spikesotyget så sakteliga förpassas till hifi-historiens soptipp, där de skulle vara i gott sällskap med produkter som Permastat och Lenco Clean.
:roll:

Är det inte rimligt att anta att det i första hand hänger på om en högtalare är gjord för att stå på spikfötter eller ej som avgör om man vid försök föredrar det ena eller det andra. Jag har själv fått erfara att det kan vara problematiskt med spikes om man har ett mycket resonant golv (t.ex. plankgolv på reglar utan extra dämpning). Denna golvkonstruktion är (som tur är) relativt ovanlig. Vanligare är att man ofta har någon form av underlagsgolv (ex; betong/spånskiva/gips/trä) med ett flytande golv ovanpå (plankgolv/parkett el. dyl.). Denna (vanligare) konstruktion är i allmänhet ett bra underlag och ger utmärkt resultat med spikfotsförsedda högtalare som är konstruerade för att stå på spikfötter.

Att Linn har valt olika lösningar antyder att de inte har en dogmatisk syn på saken utan väljer det som är bäst för respektive produkt. Man kan notera de valt olika lösningar för Isobarik-subbarna resp. för Sizmikarna och de servostyrda subbarna vilka i grunden är rätt olika konstruktioner. Att det kan vara olika för fullregister resp. för t.ex. subbar är väl kanske inte så konstigt även om jag inte skulle våga påstå vari skillnaden skulle ligga.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Komri wrote:
sexdwarf wrote:
Komri wrote:
Är ingen dukig fysiker... Utan går mer på hur det låter och spelar? om du jämför... Vad spelar du med för sub? Vilket golv har du? Spikes/skeets?
Med den första meningen i mitt svar på ditt inlägg menade jag just att jag har skeets och spikes. Jag trodde att du noterade det när du var här, och nu ville skoja till det lite genom din fråga. Jag fortsatte sedan att förklara anledningen till att jag har det, även fast jag i allmänhet är mycket tveksam till spikfötter.

Jag har testat ljudet med enbart spikes och upplevde störande resonanser. Mitt golv är betong med plastmatta. Jag har tidigare ägt ett par stora Infinity högtalare som lät riktigt illa med spikes ( snarare, mitt rum lät illa), när de fick stå mjukt lät det bättre. Det är mina praktiska erfarenheter som sammanfaller, så långt som jag nu förstår det, väl med den fysiska verkligheten.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Happ, då läste jag för snabbt. Bortse från mitt meddelande däruppe sexdwarf.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00