selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 25, 2006 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Som nybliven ägare till min livs första vinylsvarv så undrar jag hur man bäst vårdar nålen och skivorna .......

Är det en vanlig traditionell borste för nål och skiva som gäller, eller något annat tips ?

Mvh
jonas

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 25, 2006 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låt nålen göra rent skivorna. LINN:s gröna "sandpapper" fixar nålen.

Borste är AJABAJA! :evil:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 10:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:

OK, fast det finns ju olika uppfattningar om det där. Vissa menar att det gröna pappret förkortar nålens livslängd väsentligt, man kan skada upphängningen o.s.v. Det spekuleras på vissa håll om att Linn rekommenderar green stuff så att de får sälja mer pickuper.

Att spela rent sivorna är inte så bra, när diamanten kommer farande med hög hastighet (i förhållande till spåret) bildas det värme. Kör du då över ett dammkorn kommer kornet att kunna smältas fast i spåret. Att spela dammiga skivor är att permanent förstöra dem.

En kolfiberborste, t.ex Goldring Super exstatic, är att rekommendera före och efter varje spelning. Välj att lyssna på skivsamlarna istället för Linn (som ju är ensamma om sitt ställningstagande för "ren"spelning även i hifi-världen) i detta fall. Bäst av allt är förstås en riktig vinyltvätt. Rengöring är bra inte bara för skivorna, utan även för diamanten som nöts mycket mindre om man spelar rena skivor.

Jag vill inte trampa någon på tårna, men antalet välbevarade vinyler minskar stadigt här i världen, det är tråkigt om de som finns blir förstörda på grund av okunskap.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Att spela dammiga skivor är att permanent förstöra dem.
sexdwarf wrote:
Jag vill inte trampa någon på tårna, men antalet välbevarade vinyler minskar stadigt här i världen, det är tråkigt om de som finns blir förstörda på grund av okunskap.
Senast förra veckan fick jag tag på en platta med "Ian Dury and the Blockheads" (efter att ha hört reklamlåten "Hit Me With Your Rhythm Stick" på Ving-reklamen, skitbra låt). Den var extremt dammig och de 5 första spelningarna fastnade det stora dammtussar på pickupnålen. Det lät också ganska risigt. Nu låter skivan fantastiskt och det fastnar inget damm på pickupen längre. Jag handlar i snitt runt 20-30 vinylskivor i månaden, allt begagnat förstås. Jag har aldrig spelat sönder en dammig skiva, nästan alla som varit dammiga har låtit kalas efter 5 varv på tolvan. Min adikt håller för angivet antal speltimmar och jag använder grönt Linnpapper.

Det kanske är okunskap, men i praktiken funkar det väldigt bra iaf.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 03, 2007 11:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det var kul att läsa om ditt fynd, Jajo, och jag tvivlar inte heller på att skivan har blivit renare än vad den var när du först lade den på tallriken. Frågan är hur den skulle ha låtit om du kört den i en skivtvätt eller dammat av den noga med en kolfiberborste? Inte sämre i.a.f, det kan jag lova.

Hursomhaver, Adiktens Gyger2-slipade diamant är riktigt snäll mot spåren (stor anliggningsyta) och blir inte alls lika varm som en eliptisk eller konsk slipning. Dessa dagar begagnar jag en Ortofon OM40, som har en snarlik slipning, har inte vågat testa att spela rent med den (bränt barn..).

Jag har tidigare kört med eliptiska slipningar, och jag svär på att fabriksnya skivor lät påtagligt sämre efter jag spelat dem dammiga 3-4 gånger, klick, pop :cry: När jag sedan tog till mig de goda råd jag fått om kolfiberborstning vid varje speltillfälle minskade mina problem drastiskt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

finns det något annat alternativ att rengöra nålen förutom med sandpapper? Läste även om någon slags vätska ..... :?:

Eller räcker det att bara "blåsa" den ren och använda borste (som nu en del tycker är bra och andra förkastligt).

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det här kanske kan vara något? http://www.vinylbutiken.com/article.asp ... 2&view=yes
Själv spelar jag inga smutsiga skivor, och borstar min nål med en liten borste vid varje sidbyte. Jag har en liten ultraljudstvätt som jag brukar fylla med avjoniserat vatten och diska mina nålar med, innan jag inspekterar dem med mitt Zeiss mikroskop.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Pediatrik wrote:

En kolfiberborste, t.ex Goldring Super exstatic, är att rekommendera före och efter varje spelning. Välj att lyssna på skivsamlarna istället för Linn (som ju är ensamma om sitt ställningstagande för "ren"spelning även i hifi-världen) i detta fall. Bäst av allt är förstås en riktig vinyltvätt. Rengöring är bra inte bara för skivorna, utan även för diamanten som nöts mycket mindre om man spelar rena skivor.
1. Linn är inte ensamma om detta ställningstagande gällande borstning. Det finns betydligt fler som anser samma sak...
2. Kolfiberborstar brukar trycka ner skiten i spåren (och då startar en ond cirkel av damm och borstande i all oändlighet...)
3. Rengöring av vinylskivor brukar bli crap, dock har jag ingen erfarenhet av dedikerade skivtvättar.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 15:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
sexdwarf wrote:
Pediatrik wrote:

1. Linn är inte ensamma om detta ställningstagande gällande borstning. Det finns betydligt fler som anser samma sak...
2. Kolfiberborstar brukar trycka ner skiten i spåren (och då startar en ond cirkel av damm och borstande i all oändlighet...)
3. Rengöring av vinylskivor brukar bli crap, dock har jag ingen erfarenhet av dedikerade skivtvättar.

/M
1. Jasså? Ok, jag borde ha lagt till "Så vitt jag vet" i mitt ursprungsinlägg.
2. Jag har använt riktigt usla borstar, exempelvis Audioquest-borsten Hi-fi klubben brukade sälja. De framkallar "evighetsborstningseffekten". Med Goldring super exstatic är det en helt annan femma, den är så effektiv att det nästan är otroligt.
3. Jag menade med "riktig skivtvätt" enbart dedikerade skivtvättar med sug. Det kanske inte riktigt framgick.

För mig är det ganska uppenbart att det inte kan vara bra för skivorna eller pickupen om nålen tillåts agera dammplog, och liksom trycka skiten framför sig i hög hastighet i spåret. Diamant och slipsand mot mjuk vinyl, liksom. Sedan kan jag som sagt tänka mig att man orsakar större skada på sina skivor om man anväder en mindre avancerad nålslipning, typ eliptisk eller konisk, vid "renspelning". Linn-ägare brukar ju inneha lite bättre pickuper.

Den som är intresserad av extremt pedantisk vinylrengöring bör kolla den här länken: http://www.musicangle.com/feat.php?id=54

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00