selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nora Jones
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 22:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ibland blir man positivt överraskad av små händelser i vardagen.
Det blev jag idag. Jag hade köpt en cd till min sambo för 3 år sedan,
"The Peter Malick Group featuring Nora Jones" och albumet heter "New York City". Cd'n gavs ut av KOCH records Germany.
Jag har själv inte lyssnat på cd förräns idag och gissa om jag blev förvånad, vilket skönt sound :!: Hade jag inte haft en classik så hade jag nästan trott att det var en hdcd jag kommit över. De problem jag haft med basresonanser i min stereobänk var som bortblåsta. Ljudet är rent och klart och med en fin och mjuk klang som kompletterar Jones lite hesa och sensuella röst på ett suveränt sätt. Bra driv är det också trots att låtarna är ganska lugna.
Gott om bas finns det också på några låtar och helt utan att bänken ger någon resonans.
Jag trodde inte skillnaderna mellan en vanlig och en riktigt bra inspelning kunde vara så här stora.
Det är bara 7 låtar på cd'n och låt 1 och 7 är samma fast i olika version.
Jag rekommenderar varmt denna cd :!:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna CD är suverän och är, precis som du säger, otroligt bra inspelad. Tyvärr är det så att inspelningarna/mastringen betyder mycket mer än om det är CD eller vinyl du lyssnar på. Faktiskt lika mycket som vilka högtalare du har i systemet....

En kamrat till mig gillar mest klassiskt men har ambitionen att "lära" sig lite annat. Så jag slängde på honom en kopia av Eva Cassidy "Live At Blues Alley" som han faktiskt gillade skarpt. Eftersom han själv är ljudintresserad (Carlsson 2212, rörförstärkare, Forsell skivspelare etc) och vet vad jag är för en typ så har han utgått ifrån att skivan är någon speciell upptagning och pressning. Han har suttit med vänner och njutit av den extremt höga kvaliteten.

Men! Det är en "vanlig" CD som jag tankat hem i 192 kb/s mp3. Ändå känns den otroligt "riktig" i ljudet med en otrolig närvarokänsla. Så det kan bli :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 13:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo, jag har "New York City" men tycker tyvärr att den på vanligt maner idag är alldeles för hårt komprimerad, antagligen vid "mastringen". I så fall föredrar jag hennes "vanliga" skivor.

Men jag ser att din är tre år gammal och utgiven i Tyskland, jag tror att min är nyare och Amerikansk. Det kan ju vara skillnad där. Jag får checka när jag kommer hem.

Måste kolla in Eva Cassidy skivan!

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror för övrigt att NY City med "bara" 7 låtar är den version som släpptes efter NJ´s makalösa framgång med debutskivan. Från början var den visst en längre skiva med "Peter Mallick feat NJ" och där Norah sjöng på några låtar. Förmodligen är alla utgåvor lite olika mixade, skulle inte förvåna mig om den ursprungliga versionen är den bästa.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 12:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag kollade mitt exemplar, det verkar vara samma utgåva som din.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

JohanR wrote:
Jag kollade mitt exemplar, det verkar vara samma utgåva som din.

JohanR
Och din lät inte bra? Min låter bäst av alla skivor jag har. Har du spelat din mycket?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För er som gillar Norah Jones kan jag tipsa om att man köpa hennes kommande album Not Too Late för endast 99:- på cdwow.se fram till och med klockan 12:00 tisdag 30 januari. Det är dessutom alltid gratis frakt från CDWOW.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 10, 2007 21:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har precis köpt denna.

"Made in the Philippines. Not for re-sale in the EU. "

Inget kopieringsskydd som de tidigare skivorna jag köpt med Norah Jones. Brukar det vara så här från CD.WOW eller är det samma med de som säljs i Sverige?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 11, 2007 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mysak wrote:
Har precis köpt denna.

"Made in the Philippines. Not for re-sale in the EU. "

Inget kopieringsskydd som de tidigare skivorna jag köpt med Norah Jones. Brukar det vara så här från CD.WOW eller är det samma med de som säljs i Sverige?
På Not too late anges inget kopieringsskydd hos Ginza och dom verkar normalt ha ordning på detta. Har inte kollat i butik. Come away with me och Feels like going home har enl Ginza kopieringsskydd. I fallet Come away with me så hade första släppet när den kom inte kopieringsskydd (som mitt ex).

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00