Formatkriget får man troligen lära sig att att leva med.Det rör sig om för mycket bucks för de stora elektronikjättarna för att inte kriga om formaten,tyvärr måste man kanske tillägga.Cd-formatet var nog det sista format som var världsdominerande på det sätt det var och kanske fortfarande är.
Skandal att man inte kunnats enas om EN bra ersättare.Formatkriget HDdvd och Blueray kommer troligen att bli lika förödande för bägge formaten som formatkriget mellan SACD och dvd-audio var.Jag tror att konceptet för en lyckad lansering av vad format de än månde vara är att få folk att tro på just den plattformen och att det är just detta de behöver.Men det har varit sorgligt misslyckat i många fall.Ta DAB t.ex.Hur många har en DAB mottagare där hemma?
Jag är lite pessimistisk i fråga om de nya formaten om ni inte redan förstått detta...

Kommer det att finnas några behov av dessa "superformat" hos den stora grå massan?
Troligen ej.Visst är det ett antal entusiaster som skaffar en HDdvd eller Blueray för att utnyttja sin HD klara vägg-tv.Men kommer de att sälja i en sådan mängd att de blir ett dominerande format för ljud/bild bärande media?Tillåt mig att tvivla...
Kanske lite OT,men detta är min syn på det hela.
/n.o