För ett par år sedan byggde jag också ett par dämppaneler, av Isoverskivor och med träram.
Efter mycket svett (tummen mitt i handen), kändes det väl så där när jag inte tyckte att de gjorde någon skillnad (placerade dem i hörnet för att försöka minska basresonanser). Och när Anders från Tonläget var hemma och installerade mina prylar tyckte han att det lät bättre utan, så då åkte de ner i källaren (där de står kvar, kan fås billigt mot avhämtning, ursäkta annonsen

). Ut åkte också mina Biltema-dämppaneler som jag hade bakom soffan.
Pratade vid senare tillfälle åter med Anders om detta. Han hade i början av Tonlägets historia dämpat det inre lyssningsrummet en hel del med stenull (typ Isover). Det hade minskat basbumlet avsevärt, men i tune dem-termer var det sämre, och därför kör Tonläget numera utan sådan dämpning.
Däremot var han inne på att helmholtz-resonatorer borde kunna fungera. Passiva högtalare är icke-linjära helmholtz-resonatorer, vilket är dåligt, men om man bygger linjära helmholtz-resonatorer skulle det vara en annan femma enligt Anders. Tyvärr tror jag inte att han har haft tid att testa det mer praktiskt.