selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 26, 2006 21:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har idag passiva Ninka och Trikan som fronthögtalare i ett system som drivs av NAD Dvd-receiver.
Är inte helt nöjd med mina Ninka som iofs har bra driv men ofta låter instängt med en dov/metallisk klang jämfört mot t.ex. Katan som har ett klarare och öppnare ljud. Tänkte i alla fall ge Ninka en chans att visa sin rätta(?) sida med aktiv drift.

Vill helst ha ett komplett system med CD/DVD och radio. Att bygga system med t.ex. Unidisk SC är uteslutet ur ett ekonomiskt perspektiv. Räknar med att kunna lägga ut mellan 30-35.000 kr (begagnat!) och funderar nu på följande uppgradering:

Linn Movie Classik DI till Trikan+surroundhögtalare
2x LK140 med aktiva filter till Ninka
alt.
1xAV5125 passivt (aktivt senare) till Ninka

Ett annat alternativ är att skippa aktiv drift av Ninka och satsa på utbyte till passiva Espek. Har tyvärr inte hört skillnad på Ninka före/efter aktiv drift. Kanske aktiva Ninka spöar passiva Espek...?

Rätt väg att gå eller andra förslag som är mer "prisvärt"?
Någon som har en liknande uppställning - erfarenheter?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva ninka är ej att förakta.
min personliga erfarenhet är att dom är bra passivt, betydligt bättre med 3*LK100 och när jag på slutet mosade på med dubbla 2250 aktivt, då blommar ninkorna som tussilago i vårdiket,,,ruskigt va dom kan låta bra.

En annan åsikt jag har är att nad ska man inte placera i musikaliska sammanhang, den Nadstärkaren jag hade tog död på mina ninka totalt,,, all spelglädje försvann.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börja med en Movie Di först och känn vad den kan göra med dina Ninka. En Di är bra mycket bättre än det du har idag och kan nog överaska dig en hel del om systemet är välinstallerat. Mina Ninka låter definitivt inte dovt och instängt! (Jag har kört dem en del med min Di, men nu sitter Di'n enbart i hemmabion och driver Katan.)

Espek skulle jag själv inte satsa på med en Di som källa. Dessutom är de dyrare och sämre än Komponent IMHO.

Valet av LK140 känns lite tveksamt. Ungefär lika bra som Classikens interna steg, men givetvis bättre som aktivt. Men 5125 är bättre redan passivt, bi-aktivt räcker 5125 även passivt till centern. Med yterligare en (framtida) 5125 får du triaktiva frontar och triaktiv center. Men innan det andra 5125 så kanske du ska gå på SC istället?

Med din budget på max 35' så får en CM-Di + 5125 + stereofilter plats. Jag ser ingen anledning att gå på LK140 eller byta ut Ninka/Trikan. Det lär bli ett grymt bra system för pengarna.

Kolla här på en som byggt ett snyggt DI system: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2669

Lycka till!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Linnofil till punkt och pricka! (med undantag
att jag tycker Di+ Espek går mkt bra) :D

Go 4 it!

/M

PostPosted: Mon Nov 27, 2006 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bjol2001 wrote:
Är inte helt nöjd med mina Ninka som iofs har bra driv men ofta låter instängt med en dov/metallisk klang jämfört mot t.ex. Katan som har ett klarare och öppnare ljud.
Har du jämfört i samma system?

PostPosted: Mon Nov 27, 2006 19:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

henriklh wrote:
bjol2001 wrote:
Är inte helt nöjd med mina Ninka som iofs har bra driv men ofta låter instängt med en dov/metallisk klang jämfört mot t.ex. Katan som har ett klarare och öppnare ljud.
Har du jämfört i samma system?
Jäpp!
Köpte en begagnad uppsättning högtalare i våras bestående av Ninka, Trikan, Katan och Sizmik 10.25. Ägnade många timmar att jämföra Katan och Ninka som fronthögtalare (drivna av hemlånad Classik Movie DI) . Helt klart en ljusare grundklang med öppnare ljud från Katan men inte samma pondus som Ninka.
Tog i alla fall beslut att sälja Katan/Sizmik till förmån för Ninka efter tips att de växer mer än Katan med aktiv drift. Dessutom var tanken att försäljningen av Katan/Sizmik skulle sponsra inköp av källa och förstärkeri - och där är jag nu idag...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag säger Ikemi + Någon billig beggad Arcam DVD (vet inte vad dom kostar?) - 5103 - 5125 + kort (alternativt 2250 utan). Det blir lite dyrare än 35' (utan DVDspelare), men grymt bra till musik och bättre att uppgradera.

Vill du komma billigare undan så kan du ju köpa ett par LK100 med kort så länge, det brukar ju dyka upp ibland.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag inte jätte bra koll på beg marknaden. Vad skulle SC och 5125 gå på? 30-35 kkr + 10-12kkr = 44kkr visst det är klart mer än 35 kkr med så mycke bättre grejer... Alternativt gå på en Classik Movie 05 är det inte bättre än Di nästan oberoende vilka slutsteg man köper till Di:n?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 27, 2006 21:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Linnofil wrote:
Börja med en Movie Di först och känn vad den kan göra med dina Ninka. En Di är bra mycket bättre än det du har idag och kan nog överaska dig en hel del om systemet är välinstallerat. Mina Ninka låter definitivt inte dovt och instängt! (Jag har kört dem en del med min Di, men nu sitter Di'n enbart i hemmabion och driver Katan.)

Espek skulle jag själv inte satsa på med en Di som källa. Dessutom är de dyrare och sämre än Komponent IMHO.

Valet av LK140 känns lite tveksamt. Ungefär lika bra som Classikens interna steg, men givetvis bättre som aktivt. Men 5125 är bättre redan passivt, bi-aktivt räcker 5125 även passivt till centern. Med yterligare en (framtida) 5125 får du triaktiva frontar och triaktiv center. Men innan det andra 5125 så kanske du ska gå på SC istället?

Med din budget på max 35' så får en CM-Di + 5125 + stereofilter plats. Jag ser ingen anledning att gå på LK140 eller byta ut Ninka/Trikan. Det lär bli ett grymt bra system för pengarna.

Kolla här på en som byggt ett snyggt DI system: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2669

Lycka till!
Ok, har hört lite olika bud angående om passivt 5125 är bättre än aktiva LK140. Om det stämmer så bör ju i så fall ett aktivt 5125 vara otroligt mycket bättre än aktivt LK140!?
Anledningen att jag funderar på LK140 är att de verkar gå att få tag på till bra pris nuförtiden. Dessutom gillar jag LK-lådornas design och format skarpt - mycket stilrent tillsammans med Movie Classik DI med samma mått !

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 00:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Clas wrote:
Nu har jag inte jätte bra koll på beg marknaden. Vad skulle SC och 5125 gå på? 30-35 kkr + 10-12kkr = 44kkr visst det är klart mer än 35 kkr med så mycke bättre grejer... Alternativt gå på en Classik Movie 05 är det inte bättre än Di nästan oberoende vilka slutsteg man köper till Di:n?
Unidisk SC + AV5125 är väl ungefär var jag vill hamna på sikt. Kompletterat med aktiva filter till mina Ninka då. Tyvärr handlar det om för mycket pengar just nu så jag lär nog börja med en Movie Classik DI som källa. Däremot verkar det som om AV5125 med aktiva filter gäller som slutsteg att satsa på. Har tyvärr inte sett något till salu ner mot 10´ännu....!?

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00