Lingo (1) vs Armageddon hade jag provat redan med den tidigaren spelaren och det var solklart till Armageddons fördel med ett flyt och tune i musiken som Lingon inte nådde upp till. Dessutom förstör en Lingo bara genom att sitta ikopplad i nätuttaget och inte ens vara påslagen. Detta problem går att reducera genom att plocka bort ingångsfiltret för nätströmmen:
men problemet försvinner ändå inte helt. Därför byggde jag en egen Armageddon när jag köpt spelaren.
Denna strömförsörjning är mycket enkelt uppbyggd. En stor (600VA)transformator som tar ner spänningen till 110V. Därefter ett motstånd som spänningsdelare och en konding som fasförskjuter ena motorfasen 90 grader. Byggs enkelt ihop för en dryg tusenlapp. Bättre än en lingo men absolut inte lika bra som ett original. Därför köpte jag ett original.
Ekos 2 är inte direkt dålig

och detta var den andra jag ägt, den första såldes med spelaren innan. Aro hade jag bara hört ett fåtal gånger innan och aldrig demad mot en Ekos vid samma tillfälle men jag köpte ändå en. Den är inte lika kul att handha utan känns sladdrig och dessutom är det extremt noga att allt är rätt inställt och i våg. Detta gäller givetvis alla tolvor men jag vill påstå att det är ännu viktigare här.
Jag blev idiotförklarad av en försäljare i en känd linnbutik i mellansverige eftersom unipivotarmar "tekniskt sett inte är fulländade utan har problem i frekvensexstremerna" som han sa. Jag som trodde det var musiken som spelade roll?
Nåväl, ditmonterad och klar var det dags för provlyssning. Det var kul! Musiken får ett flyt och en lätthet som Ekosen saknar. Musiken blir mer självklar och det bara spelar på, grymt sväng. Ekosen är mer stompig och har en monotonare bas. (Jag tycker Ekosen är väldigt bra och skulle gladeligen kunna nöjt mej med den). Jag har svårt att beskriva ljud och skillnader men det är roligare att lyssna med Aro som arm.
/Erik