selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Centerbekymmer
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Funderingarna flyger i huvudet. Jag ska nu komplettera min Classik Movie R2 med en uppsättning för flerkanalsljud.

Frontarna och centern är bekymret... Ska man köra Ninka + Trikan eller Komponenter?

Nån input så jag kan bestämma mig?

Hilfe
/Thomas

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 08:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det må jag säga... Intressant med ett ämne där ingen har åsikter.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Thomas!

Här finns ju både ljudmässiga och estetiska aspekter som skiljer de två alternativen åt. Om du inte hört de högtalare du nämner kanske det är läge för en provlyssning. Komponent verkar ju inte lämna någon oberörd, en del hävdar att de är mycket bra och prisvärda och andra att de är helkassa.... Själv har jag bara hört Komponent en gång, och det var strax innan de släpptes (inne på HF) och det var ingen vidare omtumlande upplevelse. Men det kan ju bero på många saker. Andra här på forumet verkar ju som sagt gilla dem starkt.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomash wrote:
Det må jag säga... Intressant med ett ämne där ingen har åsikter.

/Thomas
Ninka + trikan blir väl bra

Vad har du för bakhögtalare och subwoofer?

Vad är prio hemmabio? musik?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 10:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Just för närvarande har jag Ninka som framsystem.

Som satelliter kommer jag att nyttja Komponent 104:or och som sub en Affekt.

Min lilla fundering löper ju från 110:or + 106:a via 3*106 till ytterligare 3*104:or eller trä...

Just nu velar jag bara mycket. Prio är faktiskt passivt musiklyssnande, men med stöd av tonåringen så måste jag skapa hemmabiolösningen också (*rackarns* :lol: )

/Thomas

Last edited by thomash on Wed Nov 22, 2006 11:32, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 10:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag var på High Fidelity för att diskutera center. Jag kommer att ha Katan som sidohögtalare. Jag blev rekomnderat att också ha en Katan som center eftersom Trikan/Ekval ligger utanför min budget. Dom avrådde från Unik pga av att den inte skulla matcha resten av systemet på ett bra sätt. Jag vet inte hur Katan och Ninka klangmässigt passar ihop. Estetiska hänsyn kan ju också behöva tas. High Fidelity säljer Katan styckevis för 65% av nypris vilket ju blir en hel del. Men jag tänkte lägga ut en blänkare här på förumet att kanske hitta någon i samma sits och köpa ett par begagnat i lönn och dela på.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bose wrote:
Jag var på High Fidelity för att diskutera center. Jag kommer att ha Katan som sidohögtalare. Jag blev rekomnderat att också ha en Katan som center eftersom Trikan/Ekval ligger utanför min budget. Dom avrådde från Unik pga av att den inte skulla matcha resten av systemet på ett bra sätt. Jag vet inte hur Katan och Ninka klangmässigt passar ihop. Estetiska hänsyn kan ju också behöva tas. High Fidelity säljer Katan styckevis för 65% av nypris vilket ju blir en hel del. Men jag tänkte lägga ut en blänkare här på förumet att kanske hitta någon i samma sits och köpa ett par begagnat i lönn och dela på.
Jag håller med om att det blir bra matchning både ljud och utseende för dig med Katan. Jag känner dock att en dedikerad centerhögtalare skulle vara det bästa alternativet för mig. Det handlar ju samtidigt att nå slutmålet för högtalarinköpen redan nu helst.

/Thomas

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00