selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

Vilket operativsystem använder du främst?
Windows 66%  66%  [ 31 ]
Linux 15%  15%  [ 7 ]
OS X 15%  15%  [ 7 ]
*BSD 0%  0%  [ 0 ]
Annat (berätta vilket!) 4%  4%  [ 2 ]
Total votes: 47
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Jag menade OS X. Har en liten söt sak som heter Mac Mini och den är verkligen minimal, MEN den täcker mina behov !! :D

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
ABC80 :D hackade assembler -83 (Z80) det var tider det

men i jobbet Windows såklart men privat kvittar det är grymt ointresserad


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 04:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sinclair ZX81! DET var tider det! :D
RAM var på 1K :shock: så assembler var ett måste (Z80 förstås).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lejonklou wrote:
Sinclair ZX81! DET var tider det! :D
RAM var på 1K :shock: så assembler var ett måste (Z80 förstås).
Åh en kompis, jo då var 8K som jag hade rena lyxen, Var grymt nära att skaffa en Spectrum den var ju en grym maskin.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
don Tomaso wrote:
Lejonklou wrote:
Sinclair ZX81! DET var tider det! :D
RAM var på 1K :shock: så assembler var ett måste (Z80 förstås).
Åh en kompis, jo då var 8K som jag hade rena lyxen, Var grymt nära att skaffa en Spectrum den var ju en grym maskin.
Visst var den grym, hade först bas-versionen på 16k, men köpte en uppgradering till 48k. Köpte det av en kille som importera dem. Fick åka till Kista med maskinen. Vilket äventyr när man gick i högstadiet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Var hälsade, Sinclair-fantaster! :)

Jag minns att jag osett beställde min ZX81 från importören. Inga butiker hade datorer och ingen jag kände ägde någon. När Spectrum släpptes hade datorer plötsligt blivit ganska vanliga. Den köpte jag på Domus, de hade ingen aning om vad de sålde för något. Hade bara råd med en 16K men någon månad senare upptäckte jag att jag av misstag hade fått en 48K! Nästan som att köpa en 2.1 och hitta en 1.1 när man packar upp den!

Jag hade gärnat kikat på favoritprogrammen igen såhär dryga 20 år senare, men vad gjorde jag? Bytte bort den mot en skrivmaskin! :oops:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 01:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 329
Location: Linköping/Luleå
Även jag brottades med suddgummitangenterna, det var härliga tider det.
Domus (i mitt fall Luleå) var som sagt en knutpunkt för intresserade.
Det fanns/finns bra emulatorer till PC som gör att man kan återuppliva gamla minnen, och spela spel som "Match day", "Knight Lore" & "Jet Pac". Den kunde tom läsa in gamla band via ljudkortet, men det behövdes inte för de flesta fanns att ladda ner. Att jag skriver fanns beror på att den emulator + spel jag sparat inte längre fungerar på XP, utan kräver Win95/98 :cry:
Numera borde det väl gå att skriva en emulator som funkar i en mobiltelefon.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Var hälsade, Sinclair-fantaster! :)

Jag minns att jag osett beställde min ZX81 från importören. Inga butiker hade datorer och ingen jag kände ägde någon. När Spectrum släpptes hade datorer plötsligt blivit ganska vanliga. Den köpte jag på Domus, de hade ingen aning om vad de sålde för något. Hade bara råd med en 16K men någon månad senare upptäckte jag att jag av misstag hade fått en 48K! Nästan som att köpa en 2.1 och hitta en 1.1 när man packar upp den!

Jag hade gärnat kikat på favoritprogrammen igen såhär dryga 20 år senare, men vad gjorde jag? Bytte bort den mot en skrivmaskin! :oops:
Min blev stulen, och är 99% säker av en "kompis". Jag bodde på promenad avstånd till generalagenturen som hette Beckman innovation. Ni kan gissa hur många timmar vi hängde där bara för att testa spelen. De sålde bara de dåliga spele, va hjälpte det, bättre det än inte spela några alla. :) De hade Hungry horace spelen. Ja maskinen man ägde var för att spela, har inget minne att jag ägde ett nyttoprogram. Men ett tidigt dataminne var att jag och en kompis köpte spectrum tidningar. I tidningen hade de spel, men spelen bestod av massa kodrader i basic. Så vi satt där och skrev av dessa kodrader. När väl klart, så funkade sällan spelen så då fick vi korrläsa all kod. När det eventuellt funkade så var spelet alltid ruskigt tråkigt. Jag frågar mig än idag var låg vår motivation? Vi lärde oss heller aldrig att programmera.

Men Lejonklou, hade inte zx81 bara 1k? och att det gick att göra den till en 16k några år senare. Du hade väl en zx spectrum?

Jag tycker det var tungt av Domus att köra tidigt med datorer, lite visionärt.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ho ho, den där beskrivningen kände jag igen mig i, Ed. Hungry Horace var usla spel, alla bra beställde jag från England efter att ha läst recensioner i tidningar.

Ett av de där "knappa in kodrader"-spelen som publicerades var mitt - jag skickade in det på kassett, fick det publicerat och några hundra kronor. Den var i blandad basic och assembler, den senare fick man knappa in i numerär form - hur mycket siffror som helst vilket blev grymt jobbigt och lätt att göra fel. En siffra fel och datorn kraschade...

Började med ZX81 (1K), köpte senare Spectrum (16K som visade sig vara 48K).

xanlin: Namnet Jet Pac får en klocka att ringa, men jag kan inte minnas hur det såg ut. Spelade du The Hobbit? Jag lyckades aldrig lösa den helt. Det fanns ett grymt roligt spel där Griegs "I bergakungens sal" gick runt, runt på en av banorna. Men jag minns inte vad spelet hette...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 15:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Min ZX81 ligger i en skrivbordslåda någonstans...

I jobbet använder jag VMS som körs på Alphaburkar. Förr hette företaget som gjorde dem Digital, men det har väl köpts upp i olika omgångar så nu vet jag inte. VMS är utvecklat på 70-talet och alltså LITE nyare än Unix :wink: Inga GUI eller sånt fjoll!

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Ho ho, den där beskrivningen kände jag igen mig i, Ed. Hungry Horace var usla spel, alla bra beställde jag från England efter att ha läst recensioner i tidningar.

Ett av de där "knappa in kodrader"-spelen som publicerades var mitt - jag skickade in det på kassett, fick det publicerat och några hundra kronor. Den var i blandad basic och assembler, den senare fick man knappa in i numerär form - hur mycket siffror som helst vilket blev grymt jobbigt och lätt att göra fel. En siffra fel och datorn kraschade...

Började med ZX81 (1K), köpte senare Spectrum (16K som visade sig vara 48K).

xanlin: Namnet Jet Pac får en klocka att ringa, men jag kan inte minnas hur det såg ut. Spelade du The Hobbit? Jag lyckades aldrig lösa den helt. Det fanns ett grymt roligt spel där Griegs "I bergakungens sal" gick runt, runt på en av banorna. Men jag minns inte vad spelet hette...
Jetpac var nog ett av de bättre 16k spelen för spectrum Man skulle samla ihop olika delar till sitt rymnspepp så det kunde åka iväg. Men samtidigt var man tvungen att skjuta ned fiender. En klassiker.


Attachments:
jetpac2.gif
jetpac2.gif [ 3.27 KiB | Viewed 1339 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 20:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Nov 09, 2006 19:26
Posts: 46
Location: Uppsala
Hålller mig till Linux, Debian på servern i städskrubben och Kubuntu på laptopen, har iofs XP-installerat oxå men den bootar jag upp kanske en gång i månaden :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 16:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Spectrum var helt underbar, slitna gummiknappar till trots :)

Har både en 48k och en 128k liggande i en låda med åtminstone något av Horace spelen i original. Kommer ihåg Horace goes skiing som var uppföljare till bl.a. Hungry Horace (som i princip var PacMan). I skiing skulle man först springa över en väg med skidorna på axlarna och sedan åka slalom utan att "krocka" med pucklar och annat otyg, enkelt men ganska skoj med mycket minimalistiskt ljud (plip, pliip, plop...)

Roligt med spectrumen var att den gick att köra i nätverk med interface 1 eller kompatibla expansionskort och vanliga 3.5 mm teleproppskablar. Har ett Disciple interace där det går att koppla in nätverk, floppydrive, skrivare och joysticks samt en "kopiera minnet till floppy"-knapp för att lägga ner spelen på disk. Efter det var laddningstiden för spel ca 3 sekunder, mums ;)

Det finns massor av emulatorer till sinclair burkarna, t.ex. här:
http://www.worldofspectrum.org/emulators.html

Idag använder jag OS X för allt vanligt desktopjobb, linux för serversaker och windows när jag är tvungen


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited