selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, jag reagerade just som du först - men läs om texten så förstår du.
Ju mer info (ju mer av tonen etc som hörs) ju lättare är det att föjla musiken.
Är inte att ta bort basen, sångaren o ha kvar gitarren som det menas... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 09:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här har vi klickbara bilder med högre upplösning; vi börjar med en bild på den mytomspunna legendaren:

Jag presenterar Linn sondek LP12 :!:

Image
Nu kan vi tydligt se "the flavour of the month" Mayware Formula IV MK3, och den lilla akrylskivan på vilken den är monterad,att jag monterat den så har två anledningar. Dels var hålet i armboarden lite för stort, och på lite fel ställe, dels kan man tänka sig att det är vettigt att armen på detta sätt kläms fast över en större yta på armboarden, det ger en än förlustfriare koppling mellan lager och arm. Som Ivor sa när det begav sig (fritt ur minnet) "No energy should escape" :wink:

Nu tar vi och vänder upp buken på den ärevördiga snurran:

Image
"Aha!" Säger den inbitne Linnisten, "Här har ett övergrepp begåtts!" Och det har det ju, på sätt och vis. Vad man inte ska glömma är att orginalunderchassit i pressad plåt troligen är en kompromiss, den enda riktiga kompromiss vi har i den här spelaren. Lager, tallrik, motor och plint är i sig utmärkta, och tillverkade med stor kärlek och precision. Vad gör det fula, billiga och ringande orginalunderchassit i en spelare av denna rang? Inget positivt, sade mig min intuition, indie websidor och mitt, måhända bristfälliga, intellekt.

Jag beslöt mig för att att montera ett akrylchassi, jag skulle gärna ha testa aluminium eller kolfiber, men akryl var det jag hade hemma.

Projektet tog tid, jag ansattes under arbetets gång av tvivel. "Är det värt besväret", tänkte jag, "Det har alltid sagts mig att tolvan inte kan förbättras av tweakare", resonerade jag med mig själv. Jag tog mig i kragen och sade högt till mig själv "Man skall avsluta det man påbörjar".

Sagt och gjort, en eftermiddag avsattes till att montera mitt redan färdigsnidade chassis. Med lågt ställda förväntningar avlyssnade jag resultatet, än idag är jag lidande av den chockskada jag drog på mig i det ögonblicket. Min stränga, dogmatiska Linnvärld föll i bitar. Succé!

Den första provlyssningen genomfördes med Ittok, ljudet minde om svunna tider och den med cirkus utrustade tolva som jag i svagsinne avyttrat. Väl medveten om den bristande matchningen mellan min pickup, Ortofon om40, och Ittoken beslöt jag mig för att montera den lättare armen Mayware Formula IV. Jag höll ju ändå på och mekade.

Detta blev den sanna öronöppnare jag ju redovisat tidigare i tråden, kan knappt slita mig ur sweetspot längre. Alla skivor jag känner väl får sig en tur på spelaren, jag kan knappt tro att det är sant. Därför kan jag inte heller begära av forumläsaren att denne skall ta mig på orden, och man skall betänka att spelaren jag byggt om är pre-cirkus.

Jag vill när tid finns, bygga ett till chassis och utöka denna tråd med byggbilder. Min förhoppning är att någon fattat intresse och vill testa byggobjektet.

Jag kan tänka mig att många räds att låta en Sexdwarf rota i sin spelare, eller skyr tanken på att förmå och betala en Linnhandlare att montera det som säkerligen, av handlaren, kommer att ses som en styggelse. Ett önskemål är att personen som, driven av nyfikenhet, vill testa chassit har en pre-cirkusversion, jag har nämligen inga mått på cirkuslagrets monteringshöjd, den skall skilja sig från pre-cirkus.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 10:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Bill, jag reagerade just som du först - men läs om texten så förstår du.
Ju mer info (ju mer av tonen etc som hörs) ju lättare är det att föjla musiken.
Är inte att ta bort basen, sångaren o ha kvar gitarren som det menas...
För egen del fattar jag fortfarande inte... :?:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du inte bjuda in till en forumträff där någon tar med sin LP12 så vi kan få en koll på hur lyckat det blev?
Är skeptisk men än mer nyfiken!
Modden kan ju funka...

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kan du inte bjuda in till en forumträff där någon tar med sin LP12 så vi kan få en koll på hur lyckat det blev?
Är skeptisk men än mer nyfiken!
Modden kan ju funka...
Kul att du blir nyfiken, i DIY trådar vill man ju entusiasmera så gott det nu går :D
Hahaha, en forumträff i min tvåa :lol: Varför inte?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dr Hollow wrote:
Faktum är att ju mer man tar bort, desto SVÅRARE blir det för hjärnan att bearbeta ljudimpulserna. Detta är till skillnad från mycket annat inom HIFI väl accepterad vetenskap och lätt att bevisa med väl utprovade medicinska metoder.
Är inte med dig. Om en apparat renskalar en komplicerad rytm så kan den upplevas som enklare att följa. Men det är ett teoretiskt resonemang och det behöver inte alls vara så just i detta fallet.

Personligen har jag dock snarare upplevt motsatsen, dvs trots att komplexiteten bibehålls så blir rytmiken njutbarare att ta till sig. Vissa gamla Zappa-skivor är tex bra att dema med i det avseendet.

/ B
Möjligt att jag missförstår dig, men det jag menade är att när en stereoanläggning modifierar ljudet av en uppspelning så är det alltid frågan om någon form av förvrängning och en förvrängd singal är svårare för vår hjärna att bearbeta, särskillt då det när det gäller uppspelning av en skiva rör sig om samma förvrängning av samtliga instrument/sångslingor. Det är ju, som jag uppfattar att sportis är inne på, inte möjligt för stereon att enskilt lyfta fram enbart det melodibärande instrumentet.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Möjligt att jag missförstår dig, men det jag menade är att när en stereoanläggning modifierar ljudet av en uppspelning så är det alltid frågan om någon form av förvrängning och en förvrängd singal är svårare för vår hjärna att bearbeta, särskillt då det när det gäller uppspelning av en skiva rör sig om samma förvrängning av samtliga instrument/sångslingor. Det är ju, som jag uppfattar att sportis är inne på, inte möjligt för stereon att enskilt lyfta fram enbart det melodibärande instrumentet.
Jag förstår hur du menar. Nej, stereon kan inte lyfta fram enbart melodislingan. Men beroende på hur en skiva är mixad så kan tex rytmiken ligga i olika lager, nivåmässigt sett. Vid en komprimering kan man då tänka sig, fortfarande teoretiskt, att alla rytmiska element hörs tydligare och blir lättare att följa.

Precis som att en varsamt och väljgjord komprimering kan ge intrycket av mer och tydligare detaljer.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 09:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här har vi ett utdrag från "a turntable shoot-out written in the mid 80s between the LP12 and a well known British idler drive deck" :D
Jag håller inte riktigt med skribenten, men detta var dagens garv :lol:
http://www.world-designs.co.uk/forum/sh ... stcount=22

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
henriklh wrote:
Var får du tag på akryl någonstans? Det råkar inte vara så att du kan bocka det också?
Akrylen har jag fått av min sambo (som fått uppdraget att kasta den), fick runt 1.5m2. Sorry, kan inte bocka, men jag skall höra efter med en kille jag tror kan.
Jag såg inte att du svarade förrän nu, det har varit så mycket roligt att läsa ;)

Jag skulle behöva ganska mycket (ungefär 65x120 cm) men jag har fått för mig att det är förskräckligt dyrt. Hör gärna av dig om hon ska kasta mer (som du inte behöver).

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dr Hollow wrote:
Jag förstår hur du menar. Nej, stereon kan inte lyfta fram enbart melodislingan. Men beroende på hur en skiva är mixad så kan tex rytmiken ligga i olika lager, nivåmässigt sett. Vid en komprimering kan man då tänka sig, fortfarande teoretiskt, att alla rytmiska element hörs tydligare och blir lättare att följa.

Precis som att en varsamt och väljgjord komprimering kan ge intrycket av mer och tydligare detaljer.

/ B
Det man KAN göra, o som Linn fått kritik för, är att höja mellanbasen lite. det gör att "groovet" blir mer uttalat.
Personligen gillar jag lite loudnesseffekt. :wink:

O tar man bort basen uppplevs högtalaren snabbare, rappare med mer detaljer - så man kan ju trixa lite.
Både äldre Linn o Naim produkter var "färgade" i klangen.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
sexdwarf wrote:
henriklh wrote:
Var får du tag på akryl någonstans? Det råkar inte vara så att du kan bocka det också?
Akrylen har jag fått av min sambo (som fått uppdraget att kasta den), fick runt 1.5m2. Sorry, kan inte bocka, men jag skall höra efter med en kille jag tror kan.
Jag såg inte att du svarade förrän nu, det har varit så mycket roligt att läsa ;)

Jag skulle behöva ganska mycket (ungefär 65x120 cm) men jag har fått för mig att det är förskräckligt dyrt. Hör gärna av dig om hon ska kasta mer (som du inte behöver).
Jag har ett hett spår: http://www.akriform.se/ Akryl har blivit mycket billigare de senaste fem åren. Kolla in Akriforms specialprodukter, nog vet de att bocka sina plastbitar, imponerande vad mycket man kan göra med akryl!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag har ett hett spår: http://www.akriform.se/ Akryl har blivit mycket billigare de senaste fem åren. Kolla in Akriforms specialprodukter, nog vet de att bocka sina plastbitar, imponerande vad mycket man kan göra med akryl!
Ska man vara riktigt tuff och hålla prisbilden på LP12:an ska man givetvis använda antistatisk plexi. Kostar väl ca 3.000 för 1x2 meter plus frakt från Tyskland.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 20:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Ska man vara riktigt tuff och hålla prisbilden på LP12:an ska man givetvis använda antistatisk plexi. Kostar väl ca 3.000 för 1x2 meter plus frakt från Tyskland.
Det är en bra idé som borde tilltala puristerna. Man skulle då kunna avstå jordkabeln som mekaniskt förbinder lagret och plinten. Jag har testat att köra utan jordkabel, och faktiskt fick jag små kyssar när tallriken vidrördes.

Edit:Bill, du som kan mycket om statisk elektricitet, dess skadeverkningar och hur man skyddar sig mot den; hur påverkar den (vinyl)ljudåtergivningen? Sprakande skulle jag tro, men förutom det, finns det därtill subtila bieffekter? Vad anser du, i ljuset av din kunskap, om Linns filtmatta?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 23:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Håller med dr Hollow, om man tar BORT saker så blir det SVÅRARE att följa melodin. Helt enkelt för att man som musiker strävar efter att spela samma låt där delarna ska komplettera varandra till någonting som låter som en låt.

Plockar man bort kompgitarren blir det svårare att följa sångmelodin tex. Prova själv å sjung med å utan komp...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 00:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Highfidelity wrote:
Håller med dr Hollow, om man tar BORT saker så blir det SVÅRARE att följa melodin.

Spontant håller jag också med. Jag uppskattar musiken mer om jag hör mycket detaljer, det gör nog de flesta.
Samtidigt vet jag av egen erfarenhet att "dåliga" spelare som Dual cs505 kan låta riktigt trevligt. För en tid sedan köpte jag en sådan i MK3 version för 300kr på en loppis, eftersom det var billigt. Jag pluggade in den i min anläggning och lade på en reggaeskiva, det lät rätt ok. Visst, allt var smetigare och swooshandet mellan spåren var rätt högt. Musikens själ fanns fortfarade kvar, dock. Nu var det reggae jag lyssnade på, antar att basen och trummorna utgör den största delen av den musikaliska upplevelsen, och de instrumenten hörs ju bra även med snikspelare.

Jag upplever att Linn LP12 i det utförande jag hade innan modden inte kunde måla upp djup och skarpa konturer på samma sätt som exempelvis feting-Regan, eller för den delen en ok cd-spelare. Jag kan inte tänka mig att en skivspelare kan lägga till skarpa konturer runt musikerna i en ljudbild, eller stort djup i densamma. Att Tolvan kanske drar bort lite av denna information gör dock inte att den blir mindre musikalisk, däremot bjuds man inte riktigt på den där häftiga hifiupplevelsen man får när ljudet är kristallklart och man ibland vrider på huvudet i förvåning för att se vad det var som lät långt där ute på kanten. Man får liksom inga riktiga Hifiöveraskningar, ni vet, "Ett sådant ljud har jag inte hört i vardagsrummet förut!" Tolvan blev förbättrad på de punkterna när cirkus kom, men den är inte perfekt än, ljudbilden skulle kunna vara tydligare. Exempelvis virveltrummor låter fortfarande som Linnvirveltrummor, mer eller mindre.

Asch vilket babbel, får ursäkta mig med att det är sent och jag druckit ett par öl.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00