selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Kvinnor och musik
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sexdwarf wrote:
Många gånger säger hon att hon inte vill höra någon musik, att hon är trött
Sexdwarf wrote:
Blev just ombedd att stänga av vinylspelare och musiken
Känner igen detta från min egen sambo :)

Varför verkar inte kvinnor uppskatta musik lika mycket som vi män finns ju givetvis undantag men se bara här på forumet finns det några kvinnor här?!?!

Under mitt 37 åriga liv har jag då aldrig stött på några tjejer/kvinnor som gillar musik lika mycket som jag, därimot pojkar/män

Finns det måntro några genetiska faktorer bakom eller?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min fru älskar musik lika mycket som jag. Däremot ställer hon sig en aning undrande till tendensen att köpa dyr hifi, även om hon älskar att lyssna på eländet när det väl är köpt!

Min fars sambo stämmer däremot väl överens med ovanstående beskrivning. Tråkig och underlig inställning, när man själv tycker att musik är närmast medicin för själen. Jag mår bra när jag lyssnar, och dåligt när jag inte får njuta av musik på för lång tid (Minst varje dag, annars e kroppen inge glad)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte varför, kanske för att dom inte tycker dom har tid att slösa bort på något som egentligen inte är så "viktigt"

Min fru lyssnar gärna om hon har tid, händer ibland att jag tvingar henne ta den tid det tar att lyssna.

Många gånger har man dock ett litet störmoment i barn somm alldeles just då bara måste ha hjälp med något eller bara måste berätta saker som kan vänta en timme utan problem :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det är sant har också barn så det tar ju en del tid :lol:

Det är inte så att min sambo inte gillar musik tvärtom men inte i den utsträckning som jag gör läs "musiknörd" vet vilka som spelade på vilken platta när den kom ut etc... :lol:

Dom flesta männsikor gillar väl musik i någon form

Själv använder man ju musik för att slappna av eller få leva ut andra känslor aggressioner glädje sorg vadsomhelst det är balsam för själen

Så därför har man svårt att fatta när hon säger stäng av jag har haft en "jobbig" dag på jobbet men det kanske bara är så enkelt att hon inte gillar den msuik jag lyssnar på :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag jobbar som gymnasielärare och visst är det ganska fler killar som är potentiella musiknördar, men det finns en hel drös tjejer som har stenkoll på en viss musikgenre. De verkar gå på mer spelningar oxå än killarna. Detta är mina uppfattningar förstås. Men det är bara dom som är jätte intresserade som verkar köpa plattor. Har två vinylköpare oxå!:) Gissa om jag uppmuntrar dem.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag sa det finns ju givetvis undantag det finns ju kvinnor som spelar och sjunger också men majoriteten av musiker och även inbitna lyssnare är trots allt män utan några som helst vetenskapliga eller statisktiska belägg bakom utan bara som jag upplever det

Är bara undrande om varför det är så...

Min sambo har börjat uppskatta musik betydligt mer sen hon träffade mig
så det går ju att påverka till en viss grad

Hon sa att tidigare lysnade hon aldrig på vad det var dom sjöng om men har börjat intressera sig mer om innebörden i texter sånt är kul :)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den nördiga delen står jag helt för, försöker lära frun skilja på vissa grupper och så men oftast lyssnar hon på det hon tycker är bra och uppskattar det som det är :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Slänger in lite ved i diskussionen 8)

Min tjej köpte vinyl FÖRE hon träffade mig... Hon har bra koll på vissa artister. Sen har hon bra mycket bättre koll på låttexter än vad jag har. Har själv väldigt svårt att komma ihåg och framför allt hänga med i låttexter vid en första, andra och tredje lyssning.. Sen börjar jag "hänga med" på ett annat sätt.

Tror att tjejer har lättare med texter än killar. I början av musik/hifi-karriären lyssnar vi mer på om det låter häftigt.. sen när man börjar ha lyssnat på ett och annat så lyssnar man för mycket på hur det låter. Tjejer lyssnar främst på sången eller hur musikerna framför det hela.

Har nog tur som har en flickvän som fattar mitt intresse och tillåter små "uppoffringar" och gärna är med och upptäcker ny musik.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inom de akademiska kretsar jag för tillfället rör mig skulle nog många mena att det helt och hållet handlar om sociala konstruktioner. Killar och tjejer uppfostras olika av sina föräldrar och av samhället i stort till att utveckla ett visst beteende. Det mesta förklaras faktiskt med sociala faktorer av de som förespråkar denna syn på samhället och människan. Ibland tror jag till och med att de vill mena att det inte finns någon objektiv skillnad alls mellan män och kvinnor, en kille sa i alla fall att det bara var en tendens att män överlag är starkare än kvinnor.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 22:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror helt ovetenskapligt att män har lättare för sig att
släppa alla hushålleliga plikter!
Och sen bara sätta sig,slå igång stereon och slappna av!!! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...and we base that on absolutly nothing

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Baserar min åsikt på helt personliga upplevelser inget annat!!
Disken tar jag sen etc...

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Big D wrote:
Jag tror helt ovetenskapligt att män har lättare för sig att
släppa alla hushålleliga plikter!
Och sen bara sätta sig,slå igång stereon och slappna av!!! :D
Håller med dej så du slipper va ensammen :D

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Puh!! tack för det :lol:

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att tjejer inte hänger här beror med all säkerhet inte på att dom inte gillar bra återgiven musik. Dom sitter säkert och lyssnar istället för att snacka :-)

Och så är dom så smarta att låta pojkvännen meka med anläggningen och istället koncentrera på musiken...

Jag känner dock ett par där det är tjejen som springer och uppdaterar LP12:an och resten av anläggningen medan grabben plinkar på sin gitarr.

Min egen flickvän är mycket förtjust i musik och har en anläggning såväl i vardagsrummet som i sovrummet. Mycket musik spelas, men grejorna har inget med "hifi" att göra. Men hon har ett gott öra och vet när det låter ok eller inte.

Att utifrån egna erfarenheter dra generellla slutsatser är förstås omöjligt, omvärlden är mer komplex än så. Men om jag får gissa är tjejer normalt mer intresserade av musik än apparater...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00