Hej!
Tack för tipsen. de flesta verkar enkla och vettiga att genomföra. Jag börjar testa så snart jag får tid.
Linnofil wrote:
Sätt pekfingrarna diagonalt ovanpå Classikens hörn och tryck neråt med omväxlande höger och vänster finger. Känn om den flexar mer i ena riktningen än den andra. Om så är fallet sätt en eller flera "Post-it" lappar under den fot som är "glapp". Mät med vattenpass vilken fot (främre eller bakre) som ska ha pappret. När den flexar lika mycket i båda riktningarna och står i våg så låter det mkt bättre! Det ska höras skillnad på ett papper.
Jag testade och classiken ligger dikt an mot bänken. Det flexar inte så mycket som ett hårstår ens
Linnofil wrote:
Prova med att klämma fast en kudde bakom bänken mot väggen och kolla om möbeln vibrerar. Förr hade vissa av oss möbler med en papprulle/rörisolering under hyllan ner till golvet!
Märker man det på kudden i såna fall? Och om den vibrerar, vad kan man då göra?
Linnofil wrote:
Är uttaget jordat? Det låter bättre då. Om du inte har jordat uttag så dra en diskret sladd från ett element i närheten och tryck in i stickproppen (på "väggsidan", om du kan hantera elektriciteten). Fusk, men det låter bättre!
Just detta tips hoppar jag absolut över. Med en 2 åring springande hemma som rycker i alla sladdar han kommer åt så är det inget alternativ

Vi flyttar dock nästa år till en nybyggd lägenhet och där lär det vara jordat överallt. Ska då också se till så att classiken får "sin egen" säkring.
Linnofil wrote:
Vad har du under högtalarna? Det syns inte riktigt på bilden. Inga gummifötter väl? 3 eller 4 punkter? 2 st M6 muttrar fram och en bak kan vara ett tips som ger glappfrihet på ett enkelt sätt.
Jag har de självhäftande gummikuddar som följer med katan. det är 4 st under varje högtalare. Är dom inte bra? Även om M6 muttrar kanske är bättre så får jag skylla på sonen igen, han skulle skjuta av högtalarna från muttrarna. Fördelen med gummikuddarna är att de har rätt hög friktion mot bänken så han kan inte skjuta dom någonstans. I den nya lägenheten så skaffar jag definitivt stativ. tills dess får jag leva med denna begränsning.
Linnofil wrote:
Ta ur högtalarna ur din TV och dämpa ut plasten (stora ytor, te.x. bakre kåpan) med "tjärpapp/massa" (Finns på mekonomen etc.) Mycket bättre! TV ljud via Classiken ger dessutom minihemmabio!
Linnofil wrote:
En del tips att prova själv, men installation av en erfaren linnist kan vara på sin plats. Finns det ingen på forumet (som bor i närheten) du kan övertala för en rimlig peng? Kanske finns det någon som skyltar med: "Will install Linn for food"? Vad tar Lejonklou?
Frågan är om det är värt att försöka justera in grejjerna när förutsättningarna (bänken, tv'n, gummifötterna, rummets generella akustik mm) är så begränsande. På nya stället (jag vet jag har sagr det flera gånger) så blir det dock andra bullar. Det är ju också kul att kunna få et lyft då med såpass enkla medel.