sexdwarf wrote:
Min drömanläggning skall vara högupplösande(fast den får gärna ha en liten höjning i mellanregistret, precis som mina Tukan), men så begriper jag inte heller det där med musikaliska/svängiga anläggningar som många talar om. Jag kan inte tillgodogöra mig svänget om inte detaljerna finns där. Tråkigt för mig, men så är det.
Översätt musikaliskt/svängigt med "lätt att följa med i melodin". Eller varför inte engagemang?
Precis som någon skrev i en annan tråd, det är när man gillar skivan som spelas och inte ljudet från anläggningen som det låter "rätt". Vissa kan lyssna runt sådant och uppskatta en bra skiva på vilken anläggning som helst, musiker är ofta en sådan grupp. Eller de som helt enkelt bara lyssnar på musik som förströelse. Andra som du, kräver en viss höjd på ljudet för att kunna uppskatta det hela. Och så finns det "stampa-takten-gänget" förstås
Skämt åsido, så här enkel är förstås inte verkligheten, det finns naturligtvis alla skalor emellan ytterligheterna. Det som är intressant är på så olika sätt en anläggning (eller en enskild apparat) kan vara så fel. Jag har lyssnat på anläggningar i flermiljonklassen där man först sitter förstummad över detaljer, kraft, upplösning, ljudbild... och efter fem minuter fullständigt tappat intresset. Ibland beror det på usel trist demomusik, men oftast inte. Jag har också lyssnat på anläggningar där det svänger och låter musik men där en undermålig ljudåtergivning drivit mig ur rummet.
Jag ser ibland hur vissa anläggningar får "vanliga" människor att bara vilja spela fler skivor, upptäcka ny musik, återupptäcka gamla plattor. Inte för att basen är "bättre" eller något annat tekniskt utan det är musiken som diskuteras/lyssnas på. Jag har också sett motsatsen, när samma "vanliga" människor tycker det låter bra, frågar vad det är för grejor, tittar på de snygga prylarna osv men efter en stund blir samtalen mer allmänna och handlar inte alls om musik. I det senare fallet är anläggningen helt fel trots att den kanske "låter" bra.
Det är här som jag tror att "hifi-gänget" går fel. Man glömmer musiken och snöar in på tekniken. Funderar på om det ska vara lite mer bas, eller mindre. Smalare ljudbild eller bredare. Osv. Det blir ett ständigt bytande av grejor utan att resultatet egentligen förbättras. Det blir bara annorlunda. Hur ofta hör man inte hur någon utbrister "när jag bytte a mot b så lät det bättre" - när dom egentligen menade "annorlunda". Byter man en tunn kabel mot en tjock och det låter annorlunda så tar man det för givet att det är "bättre". För en grov kabel måste väl vara bättre än en tunn? Frågan borde kanske vara, med vilken kabel framstår The beatles som den bättre gruppen?
/ B