Det här var ju en riktigt kul tråd, så här brukar det aldrig vara här
Jag måste nog säga att jag håller med sexdwarf i mycket. Tunedem är inte alltings rättesnöre och han har en poäng i att det är en "Linn-uppfinning". Det betyder inte att det är fel på mätmetoden, bara att det finns fler sätt att lyssna på apparater som
också äger sin relevans.
Motsvarande diskussion hamnar man lätt i om man på tex Faktiskt.se diskuterar Ingenjör Öhmans f/e-lyssningstest. Tonläget är lika högt, man påstår sig få ut den absoluta sanningen vid den sortens lyssningstest, den har inga som helst fel, alla avvikelser från den absoluta sanningen avslöjas obenhörligen osv.
Vad jag också tycker är mycket positivt med s.d. är hans ambition att faktiskt göra något bättre lite utanför ramarna i Linn-konceptet. Att montera en Formula 4 arm och testa med är ju så o-linnskt man bara kan komma

Själv körde jag Grado och Stanton-pickuper i den på den tiden det begav sig. Första gången jag använde armen och spelade Telarcs "1812" landade nålen på skivetiketten när kanonerna brakade loss! Men med lite mekande lyckades jag tämja det hela, till och med 12" maxi-singlar gick att spela med behållning efter detta. För ett par år sedan kom jag hem med min uppgraderade LP12:a med Arkiva-B pickupen monterad och innan jag fått ordning på underlaget till spelaren så spårade pickupen som en sopa.
Så jag förstår mycket väl varför s.d mekar vidare och försöker förbättra ljudet. För ljudet är enligt min åsikt Linns akilleshäl i flera fall. Det svänger utav bara h-e och det är kul att lyssna - oftast. Men ibland är ljudet så dåligt så jag inte står ut. Det har jag skrivit om i andra trådar så det tänker jag inte dra igen.
sexdwarf, jobba på, det ska bli kul att se resultatet av dina vidare mödor! Och för er som snöat in på Tune Dem som enda utvärderingsmetod, tänk om. Tänk om ni går miste om något?
/ B