Ska väl presentera mig då, såg att jag hunnit bli erfaren medlem redan innan jag köpt min första linnanläggning
Detta är dock åtgärdat sedan igår
Jag är 37 år och har väl egentligen alltid varit hifiintresserad, men genom åren så har så mycket annat prioriterats, såsom resor, mc, dykning mm.
Nu har jag en son på två år och ett barn till på väg och känner att det är läge för lite lugnare aktiviteter. Samtidigt har jag länge känt av att jag saknar det där härliga ljudet som får en att omedvetet stampa takten när man lyssnar på en bra anläggning.
Genom åren har jag haft diverse anläggningar i budgetklassen, mest yamaha, som jag gillat ganska mycket. Min mest fasansfulla hifiupplevelse hade jag med en f.d flickväns samsunganläggning. Det var en allt i ett anläggning som skulle se ut som flera separata delar, allt i en vämjelig gråsvart plast och med, det är jag övertygad om, komponenter som hämtats från någort ryskt överskottslager för gamla radioapparater. Högtalarnakablarna var, ja, låt oss säga att lampsladdar är som atlantkabel i jämförelse.
Med allt detta bakom mig har jag nu införskaffat min första linnanläggning. Det är en Classik K och ett par Katan som matas via K20 kabel.
Jag installerade anläggningen i går och VILKET LYFT!!!
Betänk dock att de jämförelser jag gör är med min yamaha pianocraft 200 och det skiljer ju lite i pris... Jag vet också att placering av högtalare, rummets akustik mm inte är optimala, men det är samma förutsättningar som för yamahan.
Jag började spela U2 som länge varit mitt favoritband och vilken otrolig känsla. Det lät helt enkelt som att det var dubbelt så många instrument som spelade, det är det närmaste jag kan beskriva det som. Jag fick också en känsla av att vara mycket "närmare" musiken, nästan som om den spelade runtomkring mig.
Min sambo som varit lite skeptisk till framförallt utgiften för en ny stereo "när vi redan har en som duger och man hör ju ingen skillnad ändå" utbrast snart: OJ! Det tycker jag var ett bra betyg. Hon gillade dessutom högtalarna skarpt (dom är vita).
Efter U2 följde snart Santana (shaman och supernatural), lite ACDC, som fick min två årige son att börja hopppa omkring och "headbanga"
Sedan följde lite klassiskt (beethoven), lite roxy music och slutligen Sade (attans vilken sensuell röst den damen har

)
När det sedan var läggdags för sonen så gick han fram till högtalarna och pussde dem godnatt
Det var en väldigt lyckad första musik-kväll för familjen och det lär bli fler
Edit Nu är K20 ersatt av K400 bi-wire. Jag gjorde ett köp-byte med Lejonklou så nu har jag kablar av rätt längd till stereobänken.
Och visst är det skillnad med dom nya kablarna. Queen rockar riktigt
fett