selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag byter till denna tråd då jag inte vill glida bort från ämnet i den andra tråden där detta kom upp.
Jag har alltså beställ en classik k + katan + kablar från en affär i danmark. Priset var bra, allt verkade ok.
Grejjerna skickades den 31:a okt och var framme i sverige den 1:a nov.
Sedan kallnar spåret totalt...
Alltså, schenker som är distributören har TAPPAT BORT PAKETET! :twisted:
Jag har snackat med den på telefon och de ska leta vidare, men de har ingen aning om var grejjerna är.
Jag har följt sändningen via internet och sista anhalt är en terminal i stockholm, sedan ingenting.
Om det värsta skulle hända och dom inte hittar paketet, vad gäller då egenligen? Är det jag som ska driva ärendet mot schenker eller handlaren i danmark? Vet inte ens om försändelsen var försäkrad.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken jäkla mardröm. :cry:

Borde vara transportören som har ansvar för försändelsen iom att den har ett kollinummer som går att spåra, men jag vet inte detta säkert och dessutom borde det spela in vad avsändaren har krivit att förnsändelsen innehåller.

I vilket fall lider jag med dig!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är Schenker som bär ansvaret. Ofast är man försäkrad upp till ett visst belopp. Brukar vara så.. För Bussgods gäller: "Ansvarsförsäkring till fullvärde upp till 50. 000 kr per sändning ingår". Går säkert att läsa på Schenkers hemsida vad som gäller. Men ett så stort företag har nog koll på att dom inte kan slarva bort saker utan att ersätta.

Juridiskt sett så är det väl så att säljaren bär ansvaret tills att han lämnat ifrån sig varan till kunden eller transporten. Vill minnas att det är så från min Juridiska Översiktskurs :wink: Samtidigt så kan butiken ta smällen om dom känner sig på bra humör. Åtminstone bör du kunna "kräva" snällt av dom att dom ska ordna upp det här och dom får tjafsa med Schenker.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så fort säljaren har lämnat ifrån sig varan övergår ansvaret till köparen. Man kan tex inte vägra betala varan bara för att den har blivit bortslarvad av transportören och därmed inte levererats.

Försäkring och ansvarsfrågan i övrigt regleras av avtalet med transportören. Jag minns att jag även tidigare funderat över konsekvenserna i detta, för avtalet med transportören har ju oftast säljaren/butiken. Men konsekvenserna drabbar köparen...

Nu är det vissa delar av detta som är annorlunda när köparen är en privatperson, men jag minns faktiskt inte i vilket avseende. det var några år sedan jag läste detta....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Så fort säljaren har lämnat ifrån sig varan övergår ansvaret till köparen.
Enligt köplagen ja. Enligt konsumentköplagen övergår risken när varan levereras till kund. Du ska INTE betala om du inte får paketet, har du redan gjort det så ska du få pengarna tillbaka.

Schenker är helt och hållet säljarens problem i det här fallet, du behöver inte bråka med dem.

edit:

Länk till konsumentköplagen:

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%2 ... &RUB=&ORG=

Det framgår av § 8 att risken övergår vid avlämnandet och av § 6 att överlämnandet sker när varan kommer i köparens besittning. Vad butiken tror sig veta spelar ingen roll, det går inte att avtala bort konsumentköplagen till köparens nackdel.

/Henrik

Last edited by henriklh on Fri Nov 03, 2006 18:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Så fort säljaren har lämnat ifrån sig varan övergår ansvaret till köparen.
Enligt köplagen ja. Enligt konsumentköplagen övergår risken när varan levereras till kund. Du ska INTE betala om du inte får paketet, har du redan gjort det så ska du få pengarna tillbaka.

Schenker är helt och hållet säljarens problem i det här fallet, du behöver inte bråka med dem.

/Henrik
Jaha, det var så det var :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Se till att du sparar all dukumentering, om paketet inte kommer fram och dom inte vill betala tillbaka pengarna så kontaktar du bara kronofogden (Vet inte om det går med den Svenska, men annars går säkert den Danska bra). Dom kommer inte att bestrida kravet, för dom har ingen chans att vinna det utan att visa att du har mottagit varan. Konsumentlöplagen är harmoniserad inom hela EU, så det är inget problem att affären ligger i Danmark.

I praktiken så får dom säkert tillbaka pengarna av Schenker, men som sagt, det är inte ditt problem.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jaha, det var så det var :-)
Jepp :wink: Det gäller att inte blanda ihop konsumentlöp och vanliga köp, det är ganska olika villkor.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 20:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipsen. Handlaren i Danmark har dock varit korrekt hittills. Han skulle kontakta schenker själv och höra sig för om ärendet. Om det visar sig att schenker verkligen slarvat bort paketet så lär väl deras försäkring täcka det? Handlaren behöver alltså bara påminna schenker om detta. Men även om allt går korrekt till så lär det dröja innan man får tillbaka några pengar, och ännu längre tills man snubblar över samma kap igen :cry:

Jag hoppas verkligen att det bara är någon hos schenker som förlagt paketet och att de hittar det snart.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Men även om allt går korrekt till så lär det dröja innan man får tillbaka några pengar
Pengarna ska du ha tillbaka direkt, vad jag förstår. Du har nämligen inte fått några varor och transportstrulet är inte ditt problem.

Det är faktiskt inte ovanligt att Linnapparater försvinner under transport. Märket har blivit känt utanför vår snäva krets av entusiaster.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 00:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Allt väl!
Schenker hittade mitt paket :D
Det visade sig att det varit totalt kaos på deras lager i samband med snöstormen och det tog några dagar att hitta mitt paket.

Jag skriver om mina ljudintryck i en ny tråd, nu ska det lyssnas :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 00:25 
Site Admin
Site Admin

Härligt!! Får läsa i en ny tråd på avdelningen Medlemspresentation om dina intryck imorgon då :D

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00