selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tukan vs Unik
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 09:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vilken erfarenhet finns det på forumet om Unik? Har i helgen köpt en LCD-TV och har vissa planer på att skaffa ett par högtalare som passar till TV:n. Kör idag med en Classik samt Tukan och har lite funderingar på Unik istället (och kanske en sub längre fram). Hur stor skillnad är det mellan Tukan och Unik?

Har tittat runt på lite andra platta högtalare (Audiovector, B&W, Dali) men har inte lyssnat på nåt ännu. Såg att Totem har en serie oxå men de känns lite för dyra. Hur står sig Unik mot dessa, någon som vet?

Är bara i början av processen men skulle vara tacksam med lite feedback och kanske ett par förslag.

Är inte intresserad av Surround utan kopplar bara DVD-spelaren till Classik och tar ut ljudet den vägen.

Självklart måste högtalarna även funka med musik. Det är väl just där jag är mest tveksam. Kan verkligen Unik spela musik tillfredsställande? Det jag saknar på mina Tukan är bottenregistret. Troligen är det väl ännu sämre ställt med detta på Unik?

Tacksam för lite förlag på vilka vägar man kan gå?

MVH

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 23:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

om du är ute efter mer bas- för lite pengar så föreslår jag ett set sekrit on-wall

kommer till salu ibland. spelar oroväckande bra- med bra bas.

hade ett par som jag skiftade ut med katan. katanen är mer förfinad men sekriten är inte helt bortkommen vid en jämförelse.

//

jonas

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina erfarenheter är goda. Jag gillar dem skarpt. En sak jag gillar med dem är att de låter nästan "enbart" musikaliskt. Man lyssnar aldrig på ljudet utan gillar bara musiken/filmen. Ett första intryck av alldagligt ljud, men med en musikalitet som övertygar i längden. Just musik är Uniks paradgren. Helt omöjligt att bli ljudgalning med dem. :wink: Ska högtalarna monteras på vägg tror jag att Unik låter bättre än Tukan, på riktiga stativ är Tukan bättre. Jag skulle tro att Unik på vägg har ungefär lika mycket bas som Tukan på stativ. Själv är jag övertygad om att Unik är bättre än de "ickeLinn" alternativ du nämner. Unik är dessutom mycket snygga på vägg. Jag har lobbat mer för Unik här:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... c&start=45

Alternativet om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar och köpa en sub redan nu är att köpa t.ex. två stycken Komponent 106 och en Komponent 120 sub.

Skillnaden mellan Tukan och Unik är i alla lägen mindre än vad en god installation och korrekt tunedemplacering av högtalarna kan göra.
Stirra dig inte blind på en liten skillnad längst bak i kedjan. Köp en Classik Movie Di istället!

Edit: Jag såg nu Jonas tips, också en bra idé! Men han glömde nämna sin Di...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 09:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack, två bra förslag. En Classik Movie Di ligger på önskelistan. Det är dessvärre inte riktigt läge för en sån ännu. Som så många andra har jag en andra hälft som vill vara med och fatta beslut när det kommer till större investeringar. Kan man Bi-amp en Movie Di? Är som sagt var i dagsläget inte intresserad av "runtomkringljud" men det skulle kännas trist att ha 5 slutsteg och bara utnyttja 2.

Jag ska åka till High Fidelity och se om man kan provlyssna på Unik. Självklart blir man rekommenderad ett par Linn-högtalare här (det är ju trots allt ett Linn-forum) men jag ska försöka vara öppen och även provlyssna andra alternativ. Troligen slutar det väl till slut ändå med ett par Unik men jag vill ändå försöka "dammsuga" marknaden och kolla upp alla tänkbara alternativ. För om sanningen ska fram så är det en ganska rolig del av köpprocessen att inhämta info och provlyssna innan man bestämmer sig.

Sekrit on-wall visste jag inte att de fanns... Trodde de bara fanns för inbyggnad.

Unik, kan de hänga direkt på väggen eller behöver man de här väggstativen (kommer inte ihåg vad de heter..)?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 09:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har kört Unik som frontar med "Brakit" väggfästen, Classic Movie R1 och varit mycket nöjd. Tycker Unik är en klart underskattad högtalare. Ge den en chans! Har nu såldt Unikarna och bytt dom till Tukan som jag tycker spelar mer bas. Det var det jag saknade med Unik (Har ett ganska stort rum) Vet dock inte om jag tycker att Tukan spelar så mycket bättre annars. Dock såg jag fler möjligheter med Tukan i form av BI-wiring, aktiv drift m.m. vilket kommer att bli nästa steg för mig. Då tror och hoppas jag det kommer att bli större skillnad.

Mvh
Jonas

Bajen wrote:
Tack, två bra förslag. En Classik Movie Di ligger på önskelistan. Det är dessvärre inte riktigt läge för en sån ännu. Som så många andra har jag en andra hälft som vill vara med och fatta beslut när det kommer till större investeringar. Kan man Bi-amp en Movie Di? Är som sagt var i dagsläget inte intresserad av "runtomkringljud" men det skulle kännas trist att ha 5 slutsteg och bara utnyttja 2.

Jag ska åka till High Fidelity och se om man kan provlyssna på Unik. Självklart blir man rekommenderad ett par Linn-högtalare här (det är ju trots allt ett Linn-forum) men jag ska försöka vara öppen och även provlyssna andra alternativ. Troligen slutar det väl till slut ändå med ett par Unik men jag vill ändå försöka "dammsuga" marknaden och kolla upp alla tänkbara alternativ. För om sanningen ska fram så är det en ganska rolig del av köpprocessen att inhämta info och provlyssna innan man bestämmer sig.

Sekrit on-wall visste jag inte att de fanns... Trodde de bara fanns för inbyggnad.

Unik, kan de hänga direkt på väggen eller behöver man de här väggstativen (kommer inte ihåg vad de heter..)?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 16:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej, jag satt ungefär samma tankar som dig och här kommer hur jag resonerade. Jag ville ha ett par högtalare som var diskreta, vägghängda och lät bra. Jag lyssnade bl.a. på Audiovector KX, Anthonny Gallos klothögtalare, Unik och komponent 104. Anläggningen annars består av Classik T med Rega Planar 2 via ett Project phonosteg.

Audiovector var väl ganska ok, lyssnade bara tillsammans med ngn Audiovectorsub och det lät väl varken bu eller bä. Hela registret, bas till diskant, fanns med men det var inget man skrev hem om.

Anthonny Gallo klotet lät inte alls bra. Lyssnade på två olika modeller, bland annat ngn titaniumvariant. Blev demade dom inte på Lars Bengtsson i Sthlm och de spelade genom ngn Pioneerreciever. Lät hårt och jobbigt. Säljaren sa att de växte med bra elektronik man jag är skeptisk.

Unik köpte jag och sitter nöjd med för tillfället. Helt ok bas, lite dova i diskanten men de hänger med bra och är roliga att spela musik med. Dessutom är de snyggaste högtalarna man kan få tag i. Eleganta och diskreta och ingen full logga på framsidan. De sitter uppe med brackitfästen. De tycker jag är ett måste, de går att hänga upp utan men med Brackit sitter de mkt stadigt och går dessutom att vrida i höjd och sidled om man vill det.

Komponent 104 testade jag också och de var bättre än Unik. Det som skiljde sig åt var främst diskanten. Komponent 104 öppnar upp på ett helt annat sätt, mer skira och elegant i de övre registren. Det som det föll på var att de utseendemässigt inte föll mig i smaken. Jag lyssnade bara på dessa med sub också inne på HF och fick rådet att det var ett måste. När jag då hittade ett par Unik på annons slog jag till.

Intressant vore att testa att sätta ett par Katan på vägg. Går det med ett par Brackit? Låter det bra?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft wheferdale 7.2 diamond samtidigt som unik och unik straffb**sar dessa i munnen totalt.
mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 31, 2006 21:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

som sagt står jag vid mitt tips på sekrit on wall- betydligt bättre än unik i mitt tycke. om än svåra att få fatt i.

som sagt- uniken blir inte bättre än tukan- men mindre bas. min upplevelse är också att de rullar i ljudet- för att de saknar topp samt botten(?).

om vi ändå är därhen- så köp för tusan ett par komponent 104!

låter strålande- mkt bättre än unik. bättre än passiva katan. vet inte om kompinent har mer bas än unik- men den är i varje fall en verkligen en bra högtalare. har lyssnat på den utan sub- och javisst blev det bättre med subb- men det var helt ok utan. subben lade till kvalitet- utan att man saknade den då den inte var på. de 104 var inte ens vägg monterade- så där får du ett par extra Hz i botten.

komponent finns både i silver och en snygg koks färgad- som det är metall kan du släpa dem med till närmsta billackerare och få dem i vilken f¨rg du vill- betydligt svårare att ommåla trä än metall med giod kvalitet.

// jonas

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00