Mina erfarenheter är goda. Jag gillar dem skarpt. En sak jag gillar med dem är att de låter nästan "enbart" musikaliskt. Man lyssnar aldrig på ljudet utan gillar bara musiken/filmen. Ett första intryck av alldagligt ljud, men med en musikalitet som övertygar i längden. Just musik är Uniks paradgren. Helt omöjligt att bli ljudgalning med dem.

Ska högtalarna monteras på vägg tror jag att Unik låter bättre än Tukan, på riktiga stativ är Tukan bättre. Jag skulle tro att Unik på vägg har ungefär lika mycket bas som Tukan på stativ. Själv är jag övertygad om att Unik är bättre än de "ickeLinn" alternativ du nämner. Unik är dessutom mycket snygga på vägg. Jag har lobbat mer för Unik här:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... c&start=45
Alternativet om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar och köpa en sub redan nu är att köpa t.ex. två stycken Komponent 106 och en Komponent 120 sub.
Skillnaden mellan Tukan och Unik är i alla lägen mindre än vad en god installation och korrekt tunedemplacering av högtalarna kan göra.
Stirra dig inte blind på en liten skillnad längst bak i kedjan. Köp en Classik Movie Di istället!
Edit: Jag såg nu Jonas tips, också en bra idé! Men han glömde nämna sin Di...