selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 15:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag är helt ny i Linn-världen. Har vid några tillfällen lyssnat på Linnprylar, men mest svindyra grejjer på Takt o Ton. Lyssnade även på ett par Kan IV för flera år sedan och det lät mkt trevligt, med ett par reservationer.

Min anläggning i dagsläget består av ett JPW högtalarsystem med 204 som frontar. Mkt nöjd med högtalarna. Källan är en Cambridge Audio 540D (dvd) och förstärkaren en Onkyo TX-SR600E. Alltså en relativt musikalisk budget-hemmabio. Bilder finns här: http://www.minhembio.com/Tias

Naturligtvis finns det mycket att hämta med ett byte av elektroniken. Det jag har funderat på att införskaffa är en Karik, en Kolektor och ett LK100. Bra start? Tänkte börja med Kariken för att se om jag blir "biten". Skulle detta passa ihop bra med mina JPW?

Det jag är ute efter är ett spelglatt system för billiga pengar som gör musiken lite mer engagerande. Min reservation mot Linn är att jag fått uppfattningen att stereoperspektiv ofta försakas till förmån för annat, stämmer detta? För mig är, i dagsläget, stereoperspektiv en av de viktigaste punkterna...

Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina funderingar!

Mvh Mattias

EDIT 2006-12-17: Har lyssnat och jämfört Linn Classik Movie 05 mot min Onkyo och andra stärkare. Jag fick verkligen en "haksläppupplevelse". Musiken kändes helt plötsligt bara rätt. Mer om mina intryck på sidan 2 i denna tråd.

Last edited by gearslave on Sun Dec 17, 2006 15:22, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen till forumet. Vad menar du med stereopespektivet? En bra början är om du nämner något om din budget samt om du vill uppgradera sedan, före forumet börjar föreslå förslag. Kika igenom tråden som Gforcre har startat som just behandlar en ingång till Linn.

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2657

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 16:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Med stereoperspektiv menar jag hur lätt det är att placera/lokalisera instrument och sångare i ljudbilden. Budget är max 10000:-, och möjligheter att uppgradera är ju ingen nackdel precis! Gforce-tråden har jag kollat igenom...Tack för svaret.

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gearslave wrote:
Med stereoperspektiv menar jag hur lätt det är att placera/lokalisera instrument och sångare i ljudbilden.
För sånt använder jag DVD med bild ;)

Skämt och sido. "Ljudbild" och "stereoperspektiv" är nog inget som Linns budgetprylar excellerar på. Å andra sidan får du väldigt mycket av det du också efterfrågade - spelglädje! Det är betydligt lättare att förstå/njuta av text/melodi på ett Linnsystem än på många andra system i motsvarande prisgrupp.

Kort sagt: om stereoperspektiv är det viktigaste rekommenderar jag dig att jämföra ett Linnsystem med något annat och se om du saknar något. Jag tror att dina nuvarande preferenser kan komma på fall när du hör Linnsystemets förmåga att återge musikens själ ;)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 17:03 
Site Admin
Site Admin

Linn fokuserar på att det ska vara bra flyt och känsla i musiken. Det betyder inte att andra kvalitéer som t.ex. stereoperspektiv nödvändigtvis blir lidande dock. MEN om du är säker på att du är mer intresserad av att få till så "punktformade ljudkällor" som möjligt, eller vad man ska säga, så kan jag tänka mig att det finns andra märken som ger dig mer av den varan för samma pengar. Nackdelen är att det kommer låta tråkigt i jämförelse 8)

Jag tror generellt att det är bra om du lyssnar på lite prylar innan du bestämmer dig för att slå till. Självklart tycker typ alla på ett Linnforum att det är Linn du ska köpa, men det är bara du som kan avgöra vad du tycker låter bra eller inte.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Får bli en sväng in på Takt o Ton nästa gång jag är i Luleå för att få lite mer kött på benen...

Om jag nu fastnar för Linn, är grejerna jag nämnde i första inlägget en bra start för 10000:-? Kan Linn tänkas passa hyfsat till JPW? De kommer ju från de brittiska öarna iaf :wink:

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter som ett bra paket tycker jag. Karik/Numerik och Majik är nog bättre för samma pengar, men Numerik är ganska ovanliga och dessutom så får du bättre flexibilitet med ditt förslag. Sen kan du ju uppgradera med en Numerik om du inte vill gå direkt på Ikemi.

JPW är väl de högtalare som oftast brukar rekommenderas om budgeten inte tillåter Linn? Jag tror att dom kommer att passa fint.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 18:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Låter ju kanon det! Jag vill minnas att jag läst det där om att JPW är "det näst bästa".

Hur stor skillnad tror ni det blir från Camridge dvd:n till en Karik? Cambridgen är ju ändå rätt duglig...Tänkte som sagt börja med en Karik och ansluta den till mitt befintliga system.

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gearslave wrote:

Hur stor skillnad tror ni det blir från Camridge dvd:n till en Karik? Cambridgen är ju ändå rätt duglig...Tänkte som sagt börja med en Karik och ansluta den till mitt befintliga system.

/Mattias
Jag hade en gång en Arcam CD72T, den var tråkigare än en Karik av något äldre snitt. Jag vet inte men jag tror nog att Arcams cd-spelare är bättre än Cambridges DVD-spelare. Så jag tror, dock på ganska goda grunder, att det kommer att bli ett lyft.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min andra Linn pryl var en gammal Karik som ersatte en ganska ny Harman Kardon cd. HK:n kostade väl 5k, kariken betala jag max 3k för. Men Kariken spelade skiten ur HK:n. Enda grejen med Kariken att den inte alltid vill läsa alla typer av cd-skivor. Den kan vara grinig med vissa nya skivor som den inte alls vill läsa. Sedan är det struligt om lasern tar slut.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 18:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, vad ska man betala för en inte alltför gammal Karik med fräsch laser i dagsläget? Är Mimik eller ngn annan Linn-spelare bättre när det gäller läsningsproblematiken?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gearslave wrote:
Ok, vad ska man betala för en inte alltför gammal Karik med fräsch laser i dagsläget? Är Mimik eller ngn annan Linn-spelare bättre när det gäller läsningsproblematiken?
Mellan 3' och 4' brukar Karik kosta, det är väldigt billigt, de tappade ganska mycket i pris när Linn slutade serva dem.

Köp en Karik. Mimik är inte alls lika bra.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ville bara nämna att jag lyssnat på dina surroundhögtalare som frontar och de var bra. Jag antar att de frontar du har är musikaliska de med eftersom de verkar ha liknande konstruktion. Så byt inte ut dem de första du gör. Tonläget och Stereokompaniet har sålt samma JPW serie som du har. Vilket snyggt system du har! Bra kablar har du också redan. (Som näst bästa märke räknas för övrigt oftast Naim, av oss Linndiggare.)

Köp en Karik CD + Majik integrerad om du är riktigt fattig. Byt till Kolektor/LK100 el. LK85 om du har aningen mer pengar. Då får du unity gain och kan se film med 3 kanaler på din Onkyo. Då ligger du fortfarande inom din budget. Satsa på installationen och fundera på om din sub fungerar till musik när du trimmar in systemet. Ta gärna hjälp av en Linnbutik, det är värt pengarna.

Är du mycket filmintresserad (som din TV antyder) så skulle jag i ditt fall lånat 8500 kr ovanpå dina 10 tusen och köpt en Classik Movie Di. Det finns en på annons här på Selleri.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 20:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Linnofil!

Tack för berömmet och det fina svaret. Movie Di blir trots allt aningens dyr, vill inte bränna hela sparkassan då jag bara är en fattig, extraknäckande student. Dessutom saknar den analog 5.1-ingång, ett måste för de nya ljudformaten som kommer med Blu-Ray och HD-DVD, så det går tyvärr inte att hänga på en sådan spelare på en Movie Di. Annars verkar Di verkligen vara en fin maskin.

Mina JPW är verkligen bra för pengarna, och spelar dessutom med bra tyck och energi tack vare den sidmonterade 8"-basen. Subben är även den musikalisk.

Lite oroad över Kariks problem att läsa vissa cd-skivor dock. Finns det alternativ som är bättre på denna punkt för ungefär samma pengar?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 30, 2006 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Linnofil wrote:
Sorry, dubbelpost. :oops:
Varför skriver folk "dubbelpost" istället för att ta bort den extra posten genom att använda den lilla x-rutan uppe till höger i posten ?

:roll:
Föratt det går bara att göra under "övrigt" inte här.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00