selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 18, 2025 22:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 13:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

klart, en inspelning av de olika varianterna med konstuvud och sedan sända inspelningen via nätet till uppspelning via öppna hörlurar funkar säkert alldeles utmärkt... :idea:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar Jan för en trevlig demo för mig var det lite svårt att höra skillnaderna men att det fungerar det hålle rjag med om. Jag ska lyssna på inspelningen såklart.

Hursomhelst var det riktigt skoj och man blev enormt sugen att ta en tur till Frankrike och lyssna. Det var uppenbart att det lirade på underbart bra trots att man lyssnade via mobiltelefon.

Det var kul med snacket efteråt också även fast jag inte hade så mycket att bidra med. Men jag lärde mig en hel del och insåg att jag hade en bit kvar innan mitt system var i närheten så intrimmat och bra som det kan bli

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror nästan Zombie gör skäl för namnet! ;) Detta är ju det optimala "source first" systemet! Tänk dig att börja med Uni 1.1/Klimax Kontrol i södra Frankrike och via ett otal land/systemgränser och omvandlingar sluta med ett (obekvämt) S-E HBH-PV705 blåtandsheadset i Göteborg. Headsetet är så långt ner i kedjan att tunedem inte behövs på den delen! :) Source first rules!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kollat vår databas o 9st, förutom mig, har avlyssnat inspelningen.
Var några fler som begärde access till inspelningen.

Två har rapportert sina intryck, tackar!

Så fruktansvärt pinsam man låter, men det tycker väl alla andra med om sin egen röst :oops:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tar gärna access för en avlyssning! Du kan ju PM:a.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 12:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är också intresserad!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen,
Ni som testat denna veckar har märkt att ni får ett felmeddelande.
Vi har vår tjänst konfigurerad så inspelningen bara är tillgänglig 14 dagar, våra tekniker ska öppna för ytterligare 14 dagar - återkommer!
2 veckor går fort :oops:

Vi tar ju betalt för antal användare (eg antal minuters nyttjande) o hur lång lagringstiden är. :wink:

För nyfikna - kolla på
http://www.genesys.com/asp/home.asp
Kan du surfa o ringa? Ja då kan du ha viriuella möten med genesys :wink:

Lite reklam :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ytterligare 14 dagar fixat!
Nu kan ni lyssna igen.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar Jan jag kan rekommendera Genesys använder det proffesionellt i jobbet och det funkar kanon.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 12:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har läst den här tråden flera gånger om nu och hakan ramlar längre och längre ner på bröstet.

Apropå GSM så är det ju en digital teknik med codec utvecklad speciellt för tal i "acceptabel kvalité" med extremt låg bandbredd.
Kör man musik över detta så måste självklart den digitala strömmen som når telefonen betraktas som en "source" medan telefonen då innehåller dac, förstärkeri och högtalare. Denna "source" är dock bland det mest primitiva man kan tänka sig för musik, men dess roll är exakt densamma som CD-skivans.

Faktum är att om man använder ett blåtands-headset så har man ytterligare en "källa" i form av blåtandsströmmen. Den är förvisso bättre än GSM-strömmen, men att lägga dessa efter varandra i ett system är helt enkelt en tragedi för musik.

Med andra ord så är "source" alltså viktigast, men bara om den heter Linn. I annat fall är "source" bara en simpel transport av det överjordiska som Linn gjort med signalen.
Detta överjordiska överlever tydligen precis vilken tortyr som helst.

Är det också så då att en Linn-anläggning är mera musikalisk över GSM än t.ex. en Denon/H-K/etc anläggning gör live?
Sannolikt betyder det också att det är en fördel att spela upp en CD i en Linn-spelare och sedan digitalisera det hela igen, och bränna en ny CD-skiva. Denna kopia skulle då låta bättre på t.ex. en Denon-spelare än originalskivan gör. Det är precis detta som GSM-resonemanget/Source innebär. Flum!

Tune Dem är ett superbra namn, för det handlar nämligen om att tuna in alla Linn-fantaster så att de svänger i takt och harmoni efter Linns taktpinne.

Betänk då att jag fortfarande har Linn-högtalare till ett inköpspris av 50tkr och är jättenöjd med dessa, och dessutom har haft andra Linn-grejer i 20 år ända till jag i somras fick lust att prova nya vägar.
Jag är alltså fortfarande mycket glad i Linns musikalitet, ljud och kvalité (om än inte prislappen) men detta med Tune Dem liknar ju new age och flum bortom all sans.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1. Lär dig göra en Tune Dem
2. Testa om det fungerar via telefon

Kan man inte göra en Tune Dem så är det hela obegripligt.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
men detta med Tune Dem liknar ju new age och flum bortom all sans.
Vad har Tune-dem med astrologi och marijuana att göra?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Är det också så då att en Linn-anläggning är mera musikalisk över GSM än t.ex. en Denon/H-K/etc anläggning gör live?
Jag skulle tro att mina ungars cd-radio av okänt märke á 500:- Kr är bättre än vilken LP12:a som helst via GSM (men jag vet inte). Det är inte så det är tänkt. Idén är att man hör skillnad mellan olika system till och med via telefon om man gör jämförelsen med Tune-dem.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Jag har läst den här tråden flera gånger om nu och hakan ramlar längre och längre ner på bröstet.

Apropå GSM så är det ju en digital teknik med codec utvecklad speciellt för tal i "acceptabel kvalité" med extremt låg bandbredd.
Kör man musik över detta så måste självklart den digitala strömmen som når telefonen betraktas som en "source" medan telefonen då innehåller dac, förstärkeri och högtalare. Denna "source" är dock bland det mest primitiva man kan tänka sig för musik, men dess roll är exakt densamma som CD-skivans.

Faktum är att om man använder ett blåtands-headset så har man ytterligare en "källa" i form av blåtandsströmmen. Den är förvisso bättre än GSM-strömmen, men att lägga dessa efter varandra i ett system är helt enkelt en tragedi för musik.

Med andra ord så är "source" alltså viktigast, men bara om den heter Linn. I annat fall är "source" bara en simpel transport av det överjordiska som Linn gjort med signalen.
Detta överjordiska överlever tydligen precis vilken tortyr som helst.

Sannolikt betyder det också att det är en fördel att spela upp en CD i en Linn-spelare och sedan digitalisera det hela igen, och bränna en ny CD-skiva. Denna kopia skulle då låta bättre på t.ex. en Denon-spelare än originalskivan gör. Det är precis detta som GSM-resonemanget/Source innebär. Flum!

Tune Dem är ett superbra namn, för det handlar nämligen om att tuna in alla Linn-fantaster så att de svänger i takt och harmoni efter Linns taktpinne.

Betänk då att jag fortfarande har Linn-högtalare till ett inköpspris av 50tkr och är jättenöjd med dessa, och dessutom har haft andra Linn-grejer i 20 år ända till jag i somras fick lust att prova nya vägar.
Jag är alltså fortfarande mycket glad i Linns musikalitet, ljud och kvalité (om än inte prislappen) men detta med Tune Dem liknar ju new age och flum bortom all sans.
Tune Dem funkar ju på allt, inte bara Linn.....

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 20:17 
Site Admin
Site Admin

Jag tycker du visar brist på vilja att förstå vad testet handlar om. Trist. :(

Som andra nämnt så är det skillnaden mellan två olika saker det handlar om, inte att det skulle vara ett acceptabelt ljud i sig efter allt DSP-jox som signalen gått igenom.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00