[quote="new order] Jag har inte klart för mig vad Nordosten kostade på öret,men den är inte direkt billig kan jag med största säkerhet säga

Ljudmakarn tar 14600kr för Red Dawn II i 2x2 m par.Så som sagt.billig är den inte....
För mig blev vår lilla kabeltest en ögonöppnare.Visst är det många ggr hutlöst dyrt med kablar.Och visst är det dessutom nästan på gränsen till ocker.Men kablarnas betydelse i en anläggning går inte att förneka,och bör därför behandlas med samma betydelse som vilken som hellst annan komponent i kedjan.Det är då min fasta övertygelse.
mvh/n.o[/quote]
Vad för anläggning lyssnade ni på?
Om man ska lägga 15kkr på kablar så undrar jag om man inte skulle tjäna mer på att uppgradera källan eller andra delar av kedjan innan man gav sig på kablarna? Hade resultatet tex blivit sämre om ni hade haft en källa för 10kkr mer och kablar för "bara" 5kkr?
Jag lär väl ha minst erfarenhet av att lyssna på highend utrustning på detta forum så jag kan egentligen inte säga så mycket om kablarnas betydelse för den totala upplevelsen. Jag har dock noterat att linns kablar inte är speciellt dyra i jämförelse med andra (även fast vissa budgetöverskridare snikar på K20 istället för K400

).
Linn måste ju ha en anledning till att tycka att det är ok med relativt billga kablar. I jämförelse med vad de tjänar på sina system så kan ju intäkterna från kabelförsäljningen inte vara särskilt stor, speciellt inte som K600 är den dyraste kabeln (tror jag). När kunden nått dit så köper han/hon inte dyrare/mer kabel. Alltså, kabelförsäljningen kan inte vara det som ger klirr i kassan.
Om kablarna inte är det som linn tjänar pengar på och om dom vill ha nöjda kunder så varför skulle dom inte rekommendera kunderna att köpa dyrare kablar av ett annat märke, eller ännu hellre köpa in från någon superkabeltillverkare och döpa om som linn och sälja med stor förtjänst, om nu kablarna har så stor betydelse? Linn kan ju inte gärna medvetet "hålla tillbaka" sina kunder från att få det mesta ur sina anläggningar, eller hur? Och dom har väl inte missat att det finns dyra kablar? Nog måste dom ha testat alla möjliga olika kablar i fabriken i skottland?
Jag ser två logiska svar på ovanstående orerande
1. Källan har större betydelse än kabeln. Det är mao bättre att lägga 10kkr mer på källan och bara 5kkr på kabel än att lägga 15kkr mer på bara kabel.
2. Linn har bättre källa (och ev kontroll) än de tillverkare som rekommenderar dyra kablar till sina anläggningar.
Spekulationer?, Ja, helt säkert.
Underbyggt med erfarenhet och kunskap? Nej
Logisk slutsats? Ja, jag tror det.