selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hm.....börjar bli många inlägg här nu, men har bara fått ännu mer "blodad tand" nu sen jag fick mina Tukan och mycket vill ju ha mer :lol: Köper skivor som aldrig förr.......plötsligt är det ju så j-vla kul att lyssna på musik 8)

Funderar på hur man skulle kunna göra det ännu bättre, är ingen expert ännu då min Linn bana precis har börjat så det skulle var kul att höra lite synpunkter.

Kör nu mina Tukan med enklaste kabeln K20 och därav också "singelwire" då mina gamla Unik bara klarade det samt en Classik Movie R1.

Alt 1:

Köpa K400 och köra biwiring. Enkel och ganska billig uppgradering, men är det värt det? hör man någon skillnad?

Alt 2:

Köpa 2 separata steg (har sett att det finns flera här b.l.a) och köra
Bi-amping. Är det lönt, eller skall man gå på aktivt direkt?

Alt 3:

Som jag skrev i alt 2 skall man gå direkt på aktivt? Detta kostar ju vad jag förstår en hel del pengar, så då vill man ju att det skall ge något också.....Har aldrig fått möjligheten att jämföra aktiva och passiva system, så det vore ju spännande att prova :)

Tacksam för synpunkter.

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man upptäcker hur kul det är att uppgradera är det inte fel att noggrant tänka igenom hur mycket man kan tänka sig att lägga totalt på stereon, inte bara just nu, utan hur mycket man är beredd att lägga under ett par års tid. Sedan får man fundera igenom hur man vill fördela de pengarna (källa/förstärkeri/högtalare). När man vet hur man skulle vilja att målet ser ut så är det ekonomiskt smartast att ta vägen dit med så få "mellanlandningar" som möjligt.

För att kommentera dina alternativ så tycker jag att alt 1 är en klart prisvärd uppgradering. Denna möjliggör ju också aktivering senare. Jag har själv inte jämfört aktivt mot bi-ampat på samma högtalare, men det intryck man får här är att den i sammanhanget lilla merkostnaden att akivera, när man ändå har förstärkarkanaler till det, mer än väl är motiverad.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 15:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Allt är en budgetfråga :)

I vilket fall är K400 ett lyft som är väl värt pengarna oavsett om du bara kör passiv bi-wire eller aktivt. Behöver du inte så lång kabel är det också en ganska låg kostnad.

Blir lite fundersam om du bara kör stereo eftersom du har en Classic movie. Har du tänkt köra aktivt på frontarna med externt steg eller tänker du ha et 5-kanals system? Tror i vilket fall att bi-amp mest är en mellanlandning i väntan på aktiva kort till dina tukan om du letar på begagnatmarknaden. Fundera därför gärna på vilka steg du vill ha (hur dyra de får vara...) och vilka kort som passar till dem (mono/stereo/chakra)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lira på det du har tills du har råd att gå aktivt. K400 blir då ett måste! Om du säger att det är kul att lira musik och skivinköpen tagit fart låter det som att du klarar dig en stund med det du har. Uppgraderingar ska vara långsiktiga och gärna komma med långa mellanrum så att man hinner spela många skivor - då blir varje skiva som ny igen när du uppgraderat.

Grattis förresten, det är just det här som är det roligaste med att ha ett bra system.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börja med Alt.1 känn efter hur det känns och fundera lite mera vad ditt mål(din budget) är som dr Hollow tipsar om. Alt.1 är en uppgradering du måste göra förr eller senare hursomhelst.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser ingen direkt poäng med att köpa K400 som "separat" uppgradering. Visst blir det bättre men det är dumt att skruva upp förväntningarna för mycket. Bättre att ta det i samband med aktivering.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 17:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pejo wrote:
Allt är en budgetfråga :)

I vilket fall är K400 ett lyft som är väl värt pengarna oavsett om du bara kör passiv bi-wire eller aktivt. Behöver du inte så lång kabel är det också en ganska låg kostnad.

Blir lite fundersam om du bara kör stereo eftersom du har en Classic movie. Har du tänkt köra aktivt på frontarna med externt steg eller tänker du ha et 5-kanals system? Tror i vilket fall att bi-amp mest är en mellanlandning i väntan på aktiva kort till dina tukan om du letar på begagnatmarknaden. Fundera därför gärna på vilka steg du vill ha (hur dyra de får vara...) och vilka kort som passar till dem (mono/stereo/chakra)

Just nu kör jag det bara som ett 2-kanals system med möjlighet att se film på. Dum fråga kanske, men går det att köra aktivt om man har 5:1 ??

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 18:36 
Site Admin
Site Admin

Det går, men det blir duktigt många slutsteg 8)

Angående K20 -> K400 - jag hörde just ingen skillnad mellan K400 och den billigare noname-kabel jag köpt på lösmeter från HiFi-butiken tidigare. Däremot diggade jag deras feta utseende, och det gör jag fortfarande. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

K400 är mycket bättre än K20. Köp.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 22:36 
Site Admin
Site Admin

Tycker alt 2 verkar betydligt vettigare, k400 flyttar bara tiden till nästa uppgraderingssteg. dr Hollow skrev kloka saker i första stycket, fundera på vad du är beredd att spendera och vad du är ute efter innan du shoppar. Annars är risken stor att det bara blir något "annorlunda" och inte bättre.

Särskilt som du har ganska många alternativ; 5125 --> aktivt kan vara en sådan sak. En stor fördel för dig är att Katan har samma aktiva kort så du kan ta stegen passivt --> aktivt och Tukan --> Katan i vilket ordning du vill om du gillar ljudet i Tukan och vill ha mer senare! Ska du skaffa en bättre källa är väl minst Ikemi det du ska göra, men blir fortfarande fort femsiffrigt på prislappen :?

Bästa uppgraderingen är kanske en rejäl beställning skivor från ginza/cdon/någon skivaffär nere i stan :idea:

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00