selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pickup till Akitoarm?
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 22:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vill gärna ha tips på en bra "prisvärd" pickup till min Linn Basik med Akitoarm. Phonosteget är ett Lehmann Black Cube.

Tips på bra passande pickup i prisklass kanske upp till max 2-3000:-

Har just nu en Audio Technica AT95. Jag är intresserad av alla märken och modeller (samt MC som MM)

Finns det pickuper man rent av ska undvika till akitoarmen?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 25, 2006 22:57 
Moderator
Moderator

Linn Adikt. Och vill du komma undan billigare så har jag en begagnad till försäljning. Har bara inte hunnit lägga ut annons ännu.

Själv har jag bytt då jag fick tillfälle och skaffa en annan, bättre. Adikten är inte slut ännu.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 08:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Akitoarmen är inte lämplig för MC, i alla fall om det är en Akito1, Akito2 vet jag inte.
Jag hade själv en Akito1 tidigare, men bytte till beg. Ittok LVIII när jag gick till MC.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 08:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Akitoarmen är inte lämplig för MC, i alla fall om det är en Akito1, Akito2 vet jag inte.
Jag hade själv en Akito1 tidigare, men bytte till beg. Ittok LVIII när jag gick till MC.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 13:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, varför är den inte lämplig för MC? Det är min 1:a skivspelare så jag tar emot alla tips och råd.

Clearaudio Classic eller Alpha, kan de vara något?

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den första Akiton är generellt lite väl "klen" för en MC. En förklaring jag tidigare hört är att MC pickuper genererar mycket mer energi in i tonarmen och således kräver en bättre tonarm med bättre lager etc etc.

Har själv inte hört så många andra puppor i prisklassen 2-3000kr förutom LINN:s, men jag kör själv med Akito1 och Adikt på min LP12 och det låter alldeles utmärkt! En ny Adikt kostar 3200kr, men om din budget är tightare än så finns det nog många speltimmar kvar i Pers!

Om du har funderingar på mer avancerade uppgraderingar, skulle jag sikta in mig på att byta verket, dvs införskaffa en beg LP12:a. Den slår Basiken med hästlängder och är dessutom grunden för en lång radda framtida uppgraderingar! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 17:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag använder Ortofon om40 till min ittok, det är grejer det. Min K18 fick så mycket stryk att det var löjligt, kort sagt. Jag kan inte ösa nog med beröm över ortofon, som säljer en så bra pickup, så billigt.
Med ortofonen fick en tidigare splittrad ljudbild ett sammanhang, basen gräver djupare och diskanten låter inte längre vass. Spårningsförmågan är överlägsen allt annat jag hört i MM väg, detaljeringsnivån är skyhög..

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 18:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Den första Akiton är generellt lite väl "klen" för en MC. En förklaring jag tidigare hört är att MC pickuper genererar mycket mer energi in i tonarmen och således kräver en bättre tonarm med bättre lager etc etc.

Har själv inte hört så många andra puppor i prisklassen 2-3000kr förutom LINN:s, men jag kör själv med Akito1 och Adikt på min LP12 och det låter alldeles utmärkt! En ny Adikt kostar 3200kr, men om din budget är tightare än så finns det nog många speltimmar kvar i Pers!

Om du har funderingar på mer avancerade uppgraderingar, skulle jag sikta in mig på att byta verket, dvs införskaffa en beg LP12:a. Den slår Basiken med hästlängder och är dessutom grunden för en lång radda framtida uppgraderingar! Very Happy
Ok, bra att veta, har visserligen pratat med 2 andra som har Linn Akitoarmar en på en Basik exakt samma som mig och en med akito på en annan spelare. Båda har MC pickuper från Lyra (ganska dyra dock över 10kkr) och de är nöjda med resultatet. Så MC kanske fungerar men inte är bästa valet alltid?!

Får se vad jag ska köpa för pickup men Clearaudio verkar vara bra grejer också och har några MM pickuper i 1300-2000:- klassen. Jag hade inte tänkt lägga så väldigt mycket pengar på skivspelaren då jag fick köpa denna Basik med Akitoarmen för väldigt billiga pengar samt hittade ett Lehmann Black Cube steg för halva priset så hitills har vinylspelaren kostat lite och jag har mest köpt den på skoj att spela gamla hårdrocksplattor från -80 talet som jag har kvar. Så därför håller jag den på lägre nivå än det övriga jag har och någon LP12:a blir det inte i nuläget iaf.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är en Ortofon du skall ha, sanna mina ord :D Jag hade själv stora tvivel på märket i fråga, eftersom varumärket alltid klingat "gubbigt" och "B" i mina öron. Men oj vad jag bedrog mig! När diamanten möte vinylen för första gången visste jag, LTS har rätt (i den här saken, i.a.f)! Ortofon OM40 ÄR en ohyggligt bra pickup.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att du skall gå in på Vinyl Engine där finns länkar till tonarmar och picuper och möjlighet att beräkna hur de passar ihop enl. fysikens lagar. Akito 2, Ittok och Ekos är de armarar som man anser klarar av mc picuper på ett bra sätt. Självklart kan man sätta en 10 000 kr Lyra i en Basik plusarm eller Akito 1 men den skull inte göra picupen rättvisa. Bättre att satsa dom pengarna på i första hand skivspelarveket sedan tonarm sist picup.

Jag har en Clearaudio Alfa 2. Den är en dålig matchning med Linn armar. Jag kör den i en Rega 250 arm där den passar utmärkt. Men nu finns en lättare variant Alfa Wood, möjligt att den passar bättre. Men det går att beräkna på Vinyl Engines hemsida. En annan bra sida är Vinyl Asylum som är lätt att söka på. Jag gillar Clearaudio Alfa 2. Den rockar.

Fördelen med att köpa Linn picuper är att man vet att de passar bra ihop med Linns tonarmar. Audiotchnica har tillverkat en del av Linns mm picuper och brukar vara en bra matckning ex. at 95 , at 110, at 120. Adikt lär vara tillverkarkad av Goldring. Deras 1042 lär vara snarlik Adikt. Kanske något att kolla. Goldring 1042 är billigare än Adikt.

Som vanligt i mina inlägg om skivspelare så slår jag ett slag för Linn Basik. Den är den mest prisvärda begagnade Linn produkten enligt mitt förmenande. Samma lagertoleranser som 12:an, mycket bättre byggkvalitet än Rega P3 som nu kostar över 5000 kr om jag kommer i håg rätt. Den spöar Lp 12 från tidigt 80-tal. Som vanligt är det viktigt att den vägghängs på ett lätt och stabilt rack ala Audiotech eller motsvarande. Den rockar fett. Själv har jag har 2 lp 12:or, en Axis och en Basik. Basiken är enl mitt förmenade spelgladare än Axis.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 22:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Jag tycker att du skall gå in på Vinyl Engine där finns länkar till tonarmar och picuper och möjlighet att beräkna hur de passar ihop enl. fysikens lagar. Akito 2, Ittok och Ekos är de armarar som man anser klarar av mc picuper på ett bra sätt. Självklart kan man sätta en 10 000 kr Lyra i en Basik plusarm eller Akito 1 men den skull inte göra picupen rättvisa. Bättre att satsa dom pengarna på i första hand skivspelarveket sedan tonarm sist picup.

Jag har en Clearaudio Alfa 2. Den är en dålig matchning med Linn armar. Jag kör den i en Rega 250 arm där den passar utmärkt. Men nu finns en lättare variant Alfa Wood, möjligt att den passar bättre. Men det går att beräkna på Vinyl Engines hemsida. En annan bra sida är Vinyl Asylum som är lätt att söka på. Jag gillar Clearaudio Alfa 2. Den rockar.

Fördelen med att köpa Linn picuper är att man vet att de passar bra ihop med Linns tonarmar. Audiotchnica har tillverkat en del av Linns mm picuper och brukar vara en bra matckning ex. at 95 , at 110, at 120. Adikt lär vara tillverkarkad av Goldring. Deras 1042 lär vara snarlik Adikt. Kanske något att kolla. Goldring 1042 är billigare än Adikt.

Som vanligt i mina inlägg om skivspelare så slår jag ett slag för Linn Basik. Den är den mest prisvärda begagnade Linn produkten enligt mitt förmenande. Samma lagertoleranser som 12:an, mycket bättre byggkvalitet än Rega P3 som nu kostar över 5000 kr om jag kommer i håg rätt. Den spöar Lp 12 från tidigt 80-tal. Som vanligt är det viktigt att den vägghängs på ett lätt och stabilt rack ala Audiotech eller motsvarande. Den rockar fett. Själv har jag har 2 lp 12:or, en Axis och en Basik. Basiken är enl mitt förmenade spelgladare än Axis.
Tack för ett bra inlägg, som en del kanske förstått om inte annat från en annan tråd är jag absolut ingen inbiten Linn fantast (snarare tycker jag det finns mycke annat som är bättre) Men nu har jag en Basik, den kommer jag antagligen ha kvar och vill göra den så bra som möjligt med de medel som anslås. Därför tar jag gärna emot tips på annat än bara Linn, det vore också korkat att tro att ex. en Linn Adikt inte borde passa till Akitoarmen vilket den troligen borde göra men jag vill ha bra alternativ.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en Adikt på min Basik med Akito I arm och är/var väldigt nöjd det bästa jag hört i skivspelarväg, redan med K5 var den solklart mycket bättre än Rega P3 och med Adikt blev det fantastisk valuta för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mangew wrote:
det vore också korkat att tro att ex. en Linn Adikt inte borde passa till Akitoarmen vilket den troligen borde göra men jag vill ha bra alternativ.
Jag skulle vilja säga att Akito och Adikt passar varandra som hand i handske. Adikt är skitbra.

För att citera Jim Carrey: "LLLLLLIIIIIIIIIIIIIIIIIKE A GLOVE!!!" 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00