selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar som jag skrivit tidigare på en Unidisk SC och jag har även blivit lite mer filmintresserad och undrar då vad forumet tycker att man "ska" ha för center och bakhögtalare? Jag har ju Aktiva katan nu. eller jag kanske ska strunta i center och bakhögtalare och lägg mer pengar på subben?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dyra bakhögtalare är pengar i sjön men centern är mycket viktigare än frontarna. Det absolut bästa är förstås en till aktiv Katan för dig, åsså beggade 5110 eller dylikt baktill. Det gör stor skillnad att gå från ingenting till någonting baktill, men att sen gå vidare ger inte så mycket. Subben är förstås ett krav för att kunna se rullar där ljudspåret har betydelse, men ger ju ingenting när du ser dialogdrivna filmer. Centern däremot har du nytta av i alla filmer. Så min prio skulle nog se ut som följer

1) center, så bra som möjligt.
2) sub (är den bara för film räcker det om den är stor)
3) nånting baktill, 5110 eller Kan duger jättefint

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipsen Daniel, jo bak skulle jag nog köra Unik eller 5110.
Men Katan som center hmmm det blir nog aldrig sanktionerat av regeringen om jag inte bygger en hemmabiogrotta i nästa hus och i så fall skulle jag måste ha den på ett lägre stativ eller med akustiskt transparent duk eftersom jag vill ha bilden lågt. Det slutar nog som vanligt att jag lägger ner biofunderingar och koncentrerar mig på stereo. :D

men Ekvall eller trikan passar inte någon av dom till Katan?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 23:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hei.

Trikan fungerer glimrende sammen med Katan. Noe annet som også fungerer utmerket som center, er "phantom mode". Når det gjelder centerhøyttaler, er det vledig kritiks med tilpasning til sidehøyttalerne, så personlig ville jeg valgt enten Trikan/katan, eller phantom mode.

Jeg ville startet med å supplere med 2 stk. unik e.l. som surroundhøyttalere, og etter min oppfatning vil dette 4.0 oppsettet være tilstrekkelig til å gi en fullverdig surroundgjengivelse, forutsatt selvfølgelig at du gjør de riktige innstillingene i SCen.
Å supplere med en sub vil selvfølgelig være et pluss i filmsammenheng, men ingen forutsentning for en god filmgjengivelse.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 00:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ekwal funkar strålande med Katan. Väljer den framför Trikan alla gånger. Ska aktivera mina Katan på tisdag, då kommer anders från tonläget hem och ska trimma in sub och placera allt rätt. Ser jag fram emot. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

weezer wrote:
Ska aktivera mina Katan på tisdag, då kommer anders från tonläget hem och ska trimma in sub och placera allt rätt. Ser jag fram emot. :D
Haha! Det blir mycket flängande för honom, jag har honom på torsdag! :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 12:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ohh hela vägen till Lund ska han?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 15:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Standardrådet är ju förstås att provlyssna. Jag tror nämligen att det är mycket personliga preferenser som spelar in. Rummets utformning har nog också stor påverkan. Jag provlyssnade med och utan sub respektive center nyligen och kom inte till samma slutsats som daniel.n. I mitt tycke tillförde subben en liten förbättring som jag tyckte motiverar köp, medans jag inte blev lika övertygad om att en center är nödvändig. Möjligen kan slutsatsen bero på att subben provlyssnades med musik medans centern provlyssnades med film, och att det (för mig) är mycket enklare att höra förbättringar när man lyssnar på musik. Det som jag provlyssnade var förresten Sizmik 10.25 och Trikan med passiva Ninka.

/Ola

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla tips
angående rummet så finns det inte än som jag bor nu så blir det max ett 2.1 system. jag fick lite att grubbla på och en del blev klarare.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karl_Erik wrote:
Hei.

Trikan fungerer glimrende sammen med Katan. Noe annet som også fungerer utmerket som center, er "phantom mode". Når det gjelder centerhøyttaler, er det vledig kritiks med tilpasning til sidehøyttalerne, så personlig ville jeg valgt enten Trikan/katan, eller phantom mode.

Jeg ville startet med å supplere med 2 stk. unik e.l. som surroundhøyttalere, og etter min oppfatning vil dette 4.0 oppsettet være tilstrekkelig til å gi en fullverdig surroundgjengivelse, forutsatt selvfølgelig at du gjør de riktige innstillingene i SCen.
Å supplere med en sub vil selvfølgelig være et pluss i filmsammenheng, men ingen forutsentning for en god filmgjengivelse.

Mvh
Karl Erik
Hur ställer man in Phantom mode på center i Unidsk SC hittar inget i manualen eller menyerna?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 18:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Under "speaker setup" - gå til "Centre" og velg "off".
Side 10 i manualen:
http://linfo.linn.co.uk/binaries/3F99CD ... l_rev3.pdf

Ellers kan jeg si at jeg har endret oppfatning litt siden jeg skrev det innlegget du refererte til, og foretrekker klart Katan framfor Trikan som senterhøyttaler. Gjelder for Ninka eller Katan som fronthøyttalere.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok tack trodde det fanns nått mer avancerat än så.

btw blir ingen center ska satsa fullt ut på två kanaler

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00