Vid en närmare inspektion visade sig att dammskydden är borttagna, en modifikation som ska ge öppnare ljud, men även utsätter högtalarens vitala delar för damm.
Högtalarna stod ca 70 cm från vägg vid första lyssningen, vilket är minimum, rummer är inte heller optimalt möblerat. Runt 15-20 graders toe-in. Hjälp av en Tannoy TS-10 subb med högpassfilter vid 80 Hz.
Man märker inte högtalarna, de presenterar sig inte rakt i ansiktet som mina Tannoy SGM-10B, de bara står där och levererar. Utan ansträngning, luftigt, lätt och med detalj. Jag utbrast aldrig "wow, vilket fantastiskt ljud!!!", utan satte mig ner på soffan och började lyssna på musiken.
Dom kan verkligen "bära en låt" - carry a tune på Linnspråk, ljudet klingar ut till fullo, allt känns väl samlat. Norah Jones sjunger för mig, om ni förstår vad jag menar.
Jag har spelat klassiskt, E.S.T., Bowie, Talking Heads, Selecter, Belle & S., på låg, hög och normal volym, allt passerar igenom. Sweetspoten är vare sig liten eller stor, men jag är ändå ingen "precisionslyssnare" som sätter fast huvudet i en tandläkarstol, utan ligger asymmetriskt på soffan. Viktigare för mig är att allt är på plats i rätt tid, att det är övertygande, att musikernas ansträngningar kommer fram - ni hajar säkert vad jag menar.
Diskanten känns lite svag, å andra sidan har jag alltid känt obehag för vass, stark "hifi-diskant". Troligen är det 220uF-elyten i signalvägen som grusar till det. Jag har redan köpt nya kondingar, en 220uF, en 4,7uF MKP för att snygga till diskanten lite.
Jag rekommenderar redan nu ESL63 för den som är nyfiken - de är tillgängliga till relativt vettiga priser, inte världens mest praktiska högtalare, men man får mycket musik för pengarna (8-15000 kr).
Ikväll ska jag köra ESL:erna med mina Quad II rörsteg. Kan bli mysigt.
Frågor är välkomna.