selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 10:37 
Site Admin
Site Admin

stranna wrote:
Ayn wrote:
Det är väl ingen som tycker annat, men 2*2250 plus aktiva kort, då är man redan där uppe i mer än 30k. :roll:
Är ju ca 30 det om man hittar allt beg, vet hifibutiken har en uppsättning beg kort och 2250 får man ju för 14-15 :D
Precis, och 2*15k + aktiva kort som inte är gratis trots att de är beggade blir över 30k.

Annars så kom ju Magnus med förslaget jag borde tänkt på direkt. Gå aktivt med 5125!

Det blir lite lurigt att ge tips eftersom det får kosta max 30k, men det får inte vara alltför gamla grejer. Den krassa sanningen är att om du ska ha nya grejer kan du inte få så mycket Linn-prylar för 30k. Då får du rikta in dig på en enda komponent och strunta i resten, och det blir inte så bra om du vill ha ett system som du kan sitta nöjd de närmaste 15 åren.

Mitt reviderade råd blir Lingo, Kairn, 5125. Ska du ha något annat än Kairn är det Exotik+Hudik eller Majik som gäller, men då är det helt andra pengar vi snackar om. Du får ta dig en funderare vad som väger tyngst... ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kennet wrote:
På grund av geografiska omständigheter har jag inte haft möjligheten att lyssna på Lingo2, jag har därför ingen insikt om hur den påverkar återgivningen. Någon som kan försöka sig på att förklara?
Det är inte den lättaste uppgraderingen att beskriva!

Jag har gått från Lingo1->Lingo2, men hade under en kort period min Lingo1a inne på reparation och fick då låna en Valhalla som var inbyggd i separat låda tillsammans med en Basik (nån sorts demolåda för att visa hur mycket bättre Valhalla är än Basik).

Den största skillnaden var onekligen Valhalla->Lingo1. Det är en i högsta grad känslomässig uppgradering snarare än en ljudmässig. Allt stämmer bättre, skivspelaren känns lugnare. Svåra låtar blir lättare att förstå, enkla låtar växer mindre. Ljudmässigt är den mer korrekt - märkbart var att tyst blev tystare och detaljerna lättare att höra.

Lingo1 till Lingo2 är samma grej men inte fullt lika stor som från Valhalla till Lingo1. Jag gjorde ändå uppgraderingen eftersom den kändes enormt prisvärd - rekommenderas alltså.

Om man har ett system med LP12 som signalkälla bör man absolut prioritera att komma upp på Lingo 2!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kennet wrote:
Tyvärr har jag inte kunnat testa 2250 hemma men en kort lyssning på 2250 i ett annat system gav mersmak.
Frågan är väl då VAD det var som gav mersmak? Vad bestod systemet i övrigt av?

För övrigt vidhåller jag att att du bör uppgradera 1: Motorstyrningen 2: Armen och därefter försteget.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 22:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Okej jag börjar förstå att source first är rätt väg att gå. Valhallan har onekligen några år på nacken. Drivverket är från 92-93 nånstans. Mina funderingar nu är att satsa på ett nytt drivverk och Lingo 2. Fast det kanske är meningslöst att byta drivverk och får man nåt för det gamla i inbyte? Nej jag har inte hört skillnaden mellan valhalla och någon Lingo.

5125 är jag inte intresserad av det verkar vara en instabil konstruktion och är effektmässigt inget större lyft på papperet. Vid byte av slutsteg vill jag ha betydligt starkare steg än de jag har.

Attans vad svårt detta var. Jag vill inte pumpa in pengar i systemet år efter år utan göra en uppgradering som står sig över en längre period. Jag är egentligen inte speciellt intresserad av själva grejerna utan bara av att njuta av musik. Byta apparater hör därmed inte till min favoritsysselsättning, men jag känner att jag vill ha ett lyft från systemet jag har idag.

Tror jag bestämmer mig för att lägga pengarna på LP12an. Är nytt drivverk och Lingo 2 rätt då eller ska jag satsa på Lingo 2 och tonarm?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 09, 2006 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir säkert bättre om du köper ett nytt verk, men knappast så att det konpenserar för skillnaden mellan Ekos2 och Akito1? Du har ju Cirkus.

5125 är väl inte "instablit"? Det är ett mycket bättre slutsteg än LK140. Men strunta i det, gör som du tänker och lägg resurserna på 12:an.

Om du vill ha ett system som du kan sitta nöjd med så tycker jag att du ska satsa på Lingo2, beg Ekos2 och beg Kairn. Det kommer nog att bli lite dyrare än du tänkt men helt grymt bra.

Last edited by henriklh on Sat Sep 09, 2006 11:49, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 09, 2006 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir säkert bra om du uppgraderar LP12:an.

Men som har sagts tidigare så är ju LK100 kanske en aning klena, och du har ju ett stort rum. Jag är helt inne på Ayns linje. Kalasbra tips. Att 5125 är svagt "på pappret" behöver egentligen inte betyda så mycket. Prova att lyssna i en butik, tror du skulle tycka det räcker, förutsatt att du inte vill tokkräma med volymen!

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 10:36 
Site Admin
Site Admin

Flyttade diskussionen om slutstegseffekt hit!

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00