selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Har jämfört en 800kr scart med en 50kr 10m S-video kabel (ska enl alla vara kass, speciellt i den längden) o S-video bilden blir skitbra!
Ok scart är nååååågot bättre...
Unidisk är grymt bra på att ge bra bild, respekt Linn :!:

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
Genom scartkabeln kan du välja att skicka

* Komposit (kasst)
* S-video (nästan lika kasst)
* RGB (mkt bra)
...och i vissa fall (Uni SC/CMS m fl) även
* Komponent (mkt bra)

dock måste du ställa in både källa och skärm på vad de ska skicka och
ta emot. Gör du inte det blir det mest troligt Komposit...

Observera dock att en bra spelare med S-video ger bättre bild än
en dålig spelare med vad-som-helst... En Classik Movie första versionen
ger kanonbild med S-video (klart bättre än billigare apparater med "bättre"
kablage, och nästan lika bra som Arcam-spelare med RGB).

I detta fall skulle jag koppla videobandspelaren till dvd-brännaren som
går vidare till Uni SC med komponent-kablar. SC kopplas sedan till
Sanyon
med komponentkablar oxå... (Z4:an mår bäst av riktigt bra källor enl
de som testat den, så en SC är helrätt i detta fall).

HDMi brukar ofta vara sämre än komponentanslutning.

Det går visserligen att använda en Scart-adapter för att få ut komponent
ur en Linn-scart, men jag själv gillar inte adaptrar (och inget blir bättre av
extra kontakter) så jag förordrar att löda en Scart->3 RCA-kabel ifall du
ska ha ut komponentsignalen ur en scart-SC...

/M
Tack för det uttömmande svaret Maguns, men om du läser lite längre ner så har jag helt andra grejer än vad jag först skrev :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
HDMi brukar ofta vara sämre än komponentanslutning.
Jag håller med.

På min Sharp-tv är DVI klart sämre än Komponent (från 2.1an). Så man bör nog inte förutsätta att DVI/HDMI är bäst bara för att det är digitalt, det är värt att testa! Den mest njutbara bilden är bäst, inte den teoretiskt mest perfekta.

Mvh,
jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nedan är en del bilder där DVi och Component jämförs (Screenshots på
en projektorduk). Skrämmande exempel på skillnaden.

På rörliga bilder blir det dock ännu värre...

/M

Attachments:
File comment: DVI NTSC 480 The Corrs Live in London
DVI NTSC 480 The Corrs Live in London.jpg
DVI NTSC 480 The Corrs Live in London.jpg [ 20.14 KiB | Viewed 1135 times ]
File comment: Component NTSC 480 The Corrs Live in London
Component NTSC 480 The Corrs Live in London.jpg
Component NTSC 480 The Corrs Live in London.jpg [ 19.15 KiB | Viewed 1136 times ]
File comment: DVI PAL 576
DVI PAL 576.jpg
DVI PAL 576.jpg [ 21.14 KiB | Viewed 1136 times ]
File comment: COMPONENT PAL 576
COMPONENT PAL 576.jpg
COMPONENT PAL 576.jpg [ 19.62 KiB | Viewed 1134 times ]

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkar vara värt att testa Komponent, jag har ändå en schysst kabel så varför inte :)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag gjort ett första test Komponent vs HDMI och i mina ögon var HDMI bra mycket bättre. Jag har en Samsung 32'' LCD. Jag jämförde också RGB scart med komponent från min DVD recorder

kringutrustning

LCD-TV: Samsung LE-32R75B
UniDisk SC
DVD-Recorder: Pioneer DVR-530H-S
HDMI-kabel: Hama pro Class nått (köpt på HF)
Komponentkabel: KOMPONENTKABEL 1,5 M PROFIGOLD PGV332

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min erfarenhet är att HDMI är bättre upp till 3-4 meter men sedan är komponent oftaste bättre. Det beror dock på såväl spelare som display/projektor.
Jag kör för närvarande med en komponent till VGA-konverter, en VGA-splitter/förstärkare, och sedan 10m VGA till projektorn.
Jag kan välja att slå av och på förstärkaren och min erfarenhet är att med förstärkaren ser det ut som med en 1-2meters kabel, och utan förstärkaren blir det inte alls bra.
Jag har just i den här konfigurationen inte testat med komponent hela vägen pga att jag hade den här kabeln/förstärkaren, men i andra sammanhang jag testat har komponent varit bästa över 10m.

Jag köpte en 7m DVI-D kabel mellan skärm och dator idag och ur detta får jag inte ens någon bild. Antar att kabelfan är trasig.. :(

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Jag köpte en 7m DVI-D kabel mellan skärm och dator idag och ur detta får jag inte ens någon bild. Antar att kabelfan är trasig.. :(
Kan mycke väl vara för dålig kabel, vet att detta fenomen kan inträffa med långa digitala kablar.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
mellan skärm och dator
Jag försökte koppla ihop min dator och LCD-TV med hjälp av en DVI-sladd. Gav upp när det visade sig att datorn hade DVI-D och TVn DVI-I eller om det var tvärtom. Testade endast med sladden som följde med datorn.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus: Vilken komponentkabel körde du med i dina tester?

Nu har jag en HDTV-box att koppla in också som komplicerar livet lite funderar att koppla den till TVn med HDMI och Unidisk med komponent och DVD-recorder med komponent till Unidisk och "pass-through" precis som du Magnus föreslog. Behöver dock en komponentkabel till kör just nu med Linn-black :D

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 23:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag och min bror har gjort en ovetenskaplig test med tre DVD spelare.
Samsung DVD-HD 935 via DVI och sony DVP lv-785 samt sony DVP-76 via HDMI. Jämförelse gjordes med DVI,HDMI mot progressiv komponent.
Två projektorer användes, Optoma HD 70 och Hitachi PJX-300.
Spiderman 11, superbit användes, scen 2, där han cyklar till jobbet.

Hitachiprojektorn var optimalt inställd på HDMI, fabriksinställd på komponentingången. Supra komponentkabel.
Optoman var optimerad till komponentingången, fabriksinställd på HDMI/DVI. ClaesOhlssonkabel för 300:-.

Resultatet blev, mot förväntan, att progressiv komponent föredrogs i alla lägen på båda projektorerna. Skillnaden var faktiskt mycket stor på vissa scener. Bättre färger, bättre svärta och framförallt naturligare bild.

Jag vill således ge Magnus på takt och ton samt Linn rätt på denna punkt, att komponent, åtmistone på dessa tre spelare, med dessa projektorer, är klart bättre än HDMI/DVI. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt med folk som faktiskt testar och inte bara går på vad som teoretiskt borde vara bättre.

Med det sagt skulle jag dock vilja hävda att ifall HDMI eller DVI ger sämre resultat än komponent när man kör minst 10m kabel till en projektor så är något trasigt eller felinställt i kedjan, vilket är mycket lätthänt då PC/video levels-problematik, buggar i HDMI-receiver-chip och att misshandel av BTB/WTW är tre saker som förekommer ofta när man kopplar digitalt. Man ska inte dra slutsatser om HDMI av en felkonfigurerad uppkoppling eller trasig apparat, IMHO. Magnus bilder på brutal banding kan mycket väl ha varit ex.vis expandering till PC-levels som låg bakom eller att HDMI-ingången var konfigurerad med en annan gamma-setting på projektorn eller ... etc

Att köra DVD över komponent till en digital display är lite som att köra optisk digitalkabel för ljudet till en receiver; en onödig konvertering till ett format som man använder över kopplingen för att sen konvertera tillbaks till det format man nyss hade.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant resonemang, men en fråga bara... Jag trodde att digitalt ljud med en optisk kabel var okonverterade 1:0r och 0:or? Alltså motsvarande HDMI-signalen i exemplet.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 13:13 
Site Admin
Site Admin

monkeydevil wrote:
Intressant resonemang, men en fråga bara... Jag trodde att digitalt ljud med en optisk kabel var okonverterade 1:0r och 0:or? Alltså motsvarande HDMI-signalen i exemplet.
Konversionen består i hur ettorna och nollorna representeras - från elektriskt till optiskt, och sen tillbaka till elektriskt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 08:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

daniel.n wrote:
Härligt med folk som faktiskt testar och inte bara går på vad som teoretiskt borde vara bättre.

Med det sagt skulle jag dock vilja hävda att ifall HDMI eller DVI ger sämre resultat än komponent när man kör minst 10m kabel till en projektor så är något trasigt eller felinställt i kedjan, vilket är mycket lätthänt då PC/video levels-problematik, buggar i HDMI-receiver-chip och att misshandel av BTB/WTW är tre saker som förekommer ofta när man kopplar digitalt. Man ska inte dra slutsatser om HDMI av en felkonfigurerad uppkoppling eller trasig apparat, IMHO. Magnus bilder på brutal banding kan mycket väl ha varit ex.vis expandering till PC-levels som låg bakom eller att HDMI-ingången var konfigurerad med en annan gamma-setting på projektorn eller ... etc

Att köra DVD över komponent till en digital display är lite som att köra optisk digitalkabel för ljudet till en receiver; en onödig konvertering till ett format som man använder över kopplingen för att sen konvertera tillbaks till det format man nyss hade.
Visst kan man tro att det borde vara någon komponent/inställning som var defefekt vid våran test. Frågar är bara om TVÅ uppställningar med OLIKA komponentkablar, OLIKA HDMI/DVI kablar och två OLIKA moderna projektorer kan generera samma fel( om det nu är något fel, vilket jag inte tror ) som skulle göra att HDMI såg sämre ut. Jag tror nog inte det.

OBSERVERA att vi båda som testade ABSOLUT var helt övertygade om att HDMI/DVI fullständigt skulle krossa komponentöverföringen.Så blev ej fallet. Således stort haksläpp. :!:

Edit: Det kan vara så att Sony generellt verkar ha extremt bra analoga videoutgångar/chip i deras spelare, t.ex. har Unidisc samma D/A videoomvandlare om jag inte minns fel ( Test i High fidelity nr.6 2005).

Samsungs komponentutgångar provade vi ej.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte alls förvånad över att det ofta blir bättre med komponent, tycker industrin gjort ett skitdåligt jobb på fixa vettig standard för digital bildöverföring. Inte bara det; dessutom buggar första versionerna av HDMI receiver-chippen i princip alla displayer (min nya fina Benq 8720 som nyss såldes för 65 papp kan liksom ex.vis MArants S4 för 130 papp inte ens ta emot digital komponent över HDMI utan att klanta sig, man måste uppkonvertera till 4:4:4 eller skicka RGB om du vill ha över all data, pga detta). Vill man dra nån generell slutsats så tror jag faktiskt att man i dagsläget oftare får bättre resultat med komponent eftersom man kapar några potentiella problem.

Min poäng är dock lite att jag itne vill generalisera för mycket; HDMI när det funkar bra ger fin bild långt ifrån Magnus screenshots. Jag vet också att på min egen projektor ger komponent sämre bild ur lådan och att kalibrering av HDMI-ingången ger väldigt lite kunskap av värde inför kalibrering av komponent-ingången. Jag kan itne ens behålla samma vitbalans-setting mellan ingångarna :(. HDMI har ju den teoretiska fördelen att när allting funkar bra så ska alla olika källors vitt/svart/rött/.. generera exakt samma output och en enda kalibrering funka fint för alla källor. När det gäller digitala källor av idag ska också HDMI-överföringen, om man inte expanderar eller härjar, vara helt och hållet lossless, vilket en analog överföring sällan är (vanligaste exemplet är nog risig kabel med högfrekvens-"tapp" vilket käkar detaljåtergivning).

Argumenterar alltså inte emot upplevelser eller hur det ofta kan vara, jag tycker bara inte man kan såga HDMI kategoriskt i jmf med komponent, eftersom det i min erfarenhet kan ge snuskbra resultat när det funkar bra.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00