Många inleder sin medlemspresentation med att be om ursäkt för att de har smugit omkring länge på forumet utan att ge sig till känna. Det är väl kanske klädsamt att jag gör samma sak. Hoppas förstås på kollektiv förståelse och förlåtelse.
Mitt musikintresse är sannolikt ett arv från min mor. Hon lyssnade jämt på musik när jag var liten. Hon spelade all möjlig musik på en anläggning från B&O. Nån gång i sena tonåren började det bli dags att uppdatera stereon. Jag valde och mamma betalade. Hon hade en bekant i en stereobutik som hjälpte mig att välja. Det blev CD och förstärkare från Technics och ett par rejäla högtalare från JBL.
En tid senare (sannolikt hösten 1992) följde jag med en kompis till en lite annorlunda hifi-butik i stan. Bellmans Hifi hette den och låg i centrala Borås. Efter många besök, diskussioner och lyssningar beslöt jag mig för att släpa ner mina rejäla JBL högtalare till butiken. Allt enligt principen om att lyssna och jämföra själv. Jag lånade min mormors bil och körde ner högtalarna till butiken.
När allt var uppriggat av Carl-Mikael Engvall (som drev butiken) var det dags att börja lyssna. Jag var fullständigt övertygad om att mina JBL skulle spöa allt han kunde plocka fram. Dom var ju så stora... Ni vet förstås hur det slutade. Efter en kvart byttes mina JBL ut mot ett par Index. Jag kände mig närmast förnärmad över att mina stora skulle jämföras mot något så litet. Snabbt gick känslan av förnärmelse över i naiv skamsenhet. Index spelade skiten ur mina kolosser. Om högtalarna var tunga att lasta in i bilen på vägen dit, så kan ni förstå hur det kändes att lasta in skiten igen och köra tillbaka.
Samtidigt så väcktes förstås ett ljus bortom allt uppgivet bärande. Index både lät bättre och kostade betydligt mindre än mina JBL. Där var jag ju redan med på tåget. Sen började de lite mer ångestfyllda diskussionerna om källan först osv. Det tog ett tag att förstå och vänja sig, men efter några månader var det beställningsdag. Listan såg ut så här:
- Karik II
- Intek
- Keilidh
- K20
Första tiden hade jag mycket existentiell ångest över hur en svart liten låda kunde kosta så mycket. Men jag vande mig... Dessutom hade flera av mina kompisar investerat i Linn-prylar. Så jag var inte den enda i hela Borås som köpte stereo istället för bil...
Nästa steg innebar en rejäl uppgradering. Tyvärr lade Carl-Mikael ner sina båda butiker i Borås och Göteborg. Det innebar dock att jag kunde investera till hyfsat förmånliga priser i samband med det. Efter uppgraderingen såg systemet ut så här:
- Karik III
- Numerik
- Kairn
- Klout
- AV 5140
- K600
Det var ett system som gav mig mycket njutning under många år!!! Av främst familjeskäl och konkurrerande frågor på den ekonomiska dagordningen beslutade jag mig för att sälja hela anläggningen 2003. Abstinensen kom långsamt krypande. Först nu under våren insåg jag att det var dags igen. Den här gången är det Anders på Tonläget i Göteborg som varit ett utmärkt och trevligt bollplank. Sen några månader står följande utrustning hemma hos oss:
- Unidisk SC
- C2200
- Espek
- K400
Jag vill avslutningsvis passa på att tacka min flickvän som tidigt insåg att för mig ger musik mycket mer livskvalitet än en ny bil.