selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag skrev att det var Linns förklaring, inte att det var min förklaring
eller att jag försvarade den...
Ursäkta om det verkade som min frustruation var riktad till dig, det var den givetvis inte!

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 00:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det slår mig att Linn kanske har likviditetsproblem och gör detta för att få en köprusch under en månad.
De hade ett prospekt för investerare ute tidigare i år, men jag vet inte hur det har gått för dem. Att de behöver riskkapital torde ju betyda att de antingen är illa ute eller vill storsatsa. Kanske är det en kombination...?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Blir lite förvånad över den upprördhet som visas över de aviserade prishöjningarna. Man sätter väl det pris som man tror sig kunna få ut. Jag tror inte att något företag säljer billigt bara för att vara hyggliga mot kunderna. .
De får givetvis sätta det pris de vill men det som är anmärkningavärt är alla prissänkningar o därefter höjningar (Twin tex) samt alla KRAFTIGA ökningar.
Innebär det att tex chakraserien var FEL prissatt tidigare eller vad?
Man kan ju lätt inse att det blir besvärligt för butiker o kunder när priserna ändras så här kraftigt...
Priset sätter man ju när produkten INTRODUCERAS. O då ska priset motsvara en kvalitetsnivå.

torig wrote:
Visst, höjningen på Klimax Twin Chakra är dramatisk. Men jämför med Naim NAP 300 (90W/8 ohm) som kostar 79tkr, där har Twin Chakra (100W/8hm), tidigare varit "billig" då den kostade 66.750 kr.

Jämför med många andra high end-märken så tror jag inte att Linns produkter är felprissatta.

Gör ytterligare en jämförelse mellan Linn och Naim. Naims NAP250 (80W/8 ohm) kostar 37.500 kr. Chakra C2200 (111W/8 ohm) kostar nu 38.500 kr (tidigare 31.900 kr). Prestandan är väl rätt likvärdiga.
.
Du kan inte jämföra sådär heller. :?
Det är som att SAAB skulle höja sina priser upp till BMW/MB nivå över natten...

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väcker många känslor här på forumet...

Linn var inte för den vanliga hifi-nörden och nu har dom tagit ännu några steg bort. Vad är den "billigaste" Linn-produkten idag? Classik Music är den billigaste instegsprodukten som förmedlar musik och den ska kosta närmare 20.000!?!?

Ninka höjs till nästan 20.000 dom också? Konstigt att ett par gamla högtalare plötsligt ska bli så mycket dyrare. Då många andra företag släpper ett par nya högtalare så är det ju utvecklingskostnader, materialkostnader och ihopsättningen som man betalar för (om man får förenkla det lite). Utvecklingskostnader brukar väl räknas som rätt höga, men Linn lär nog fått igen dessa pengar för länge sedan, så det som återstår är material och ihopsättning... hur kan då högtalarna bli 3500:- dyrare, efter att produkten funnits 6-7 år på marknaden?

Vet att Linn utvecklar hela tiden, att det finns mellanhänder och både det ena och det andra. Men en så pass gammal produkt kan man liksom inte höja med över 20%

Linn har alltid varit på tok för dyrt för mig, ändå satt jag här med en komplett Linn-anläggning (utan skivspelaren) för ett tag sedan, tack vara beggatmarknaden. För mig finns inga "fortsatta" steg i Linns sortiment, så vida jag inte vill spendera minst dubbelt så mycket jag redan lagt ut på anläggningen, endast för att komma ett steg högre upp.

Jag har inte lyssnat på så många riktiga toppsystem från Linn (eller andra märken). Men jag lyssnade kort på CD12:an---> de aktiva svarta bjässarna.. ett system i miljonklassen. Jag var inte imponerad efter den korta lyssningen. Lät snyggt, lät bra... men gav mig minst lika mycket wow-känsla som många system till bråkdelen av priset gett mig. Den största wow-känslan var att jag just lyssnat på ett så dyrt system och att jag förundrades över hur mycket man kan betala och få så lite i jämförelse med system som kostar 2% av det systemet (20.000kr).

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte för att jag heller gillar prishöjningar, och principiellt finns starka argument att gamla produkter inte ska öka i pris iom att man bör kunna räkna in utvecklingskostnaderna när produkterna är nya.

Men faktum är att inflationen de senaste 6 åren har varit 9,3%, vilket är ungefär medelhöjningen på Linn sortiment. Dessutom har euron stärkts med ca 10% mot svenska kronan under samma period, varken vet eller orkar räkna på hur detta skulle kunna påverka priserna.

Jämförelsen med de flesta andra stereotillverkare haltar också en del då Linns produkter hela tiden utvecklas.

*försöker att inte se allt i svart...*

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:23 
Site Admin
Site Admin

En hel del av de andra tillverkarna lär också se över sina produkter titt som tätt. Nu håller jag inte järnkoll på deras prisförändringar men tycker mig inte minnas något liknande vad gäller dem iaf.

Vad har hänt med Ninka nyligen som skulle kunna försvara denna prishöjning? :?

Visst ska man inte se allt i svart, men inte allt i vitt heller. Linn skulle väl som sagt inte genomföra prishöjningarna om de inte trodde att det är något de tjänar på i slutändan, men när kundgruppen mer verkar bli folk med för mycket pengar som behöver nån clean men dyr anläggning att kunna trycka in i sitt statushem, då känns det lite trist för mig som mer tillhör gruppen entusiaster som inte är gjorda av pengar.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Å andra sidan borde ju det här betyda att mina uppgraderade Espek borde vara värda närmare 50 papp nyprismässigt - ifall de nu inte hade gått ur produktion...

Nån som vill köpa dem för, ska vi säga 33 tkr? Lägg till 10 tkr så får du en Ekwal också. Bah...

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fick smaka på illa dold bitterhet hos en Linn handlare för en tid sedan. Jag berättade om internetforum, då han häftigt genmälde med: "Det är bara nördar och idioter det där, nördar som sitter med sina LK100:or och gnäller" "Linn är inte dyrt, inte utomlands i.a.f, där är det inga pengar att tala om". Obehagligt, det vill jag lova. Sedan följde den gamla vanliga segelbåt/sportbil liknelsen. Har aldrig känt mig så nedgjord av en försäljare som då.
Linn vill inte ha kvar sina gamla LK-låde kunder, faktum är att de föraktar denna snåla, gnälliga, idiotnördkundkrets.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Linn vill inte ha kvar sina gamla LK-låde kunder, faktum är att de föraktar denna snåla, gnälliga, idiotnördkundkrets.
Det känns väl knappast som en rimlig slutsats baserat på en korkad säljare..

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 14:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
sexdwarf wrote:
Det känns väl knappast som en rimlig slutsats baserat på en korkad säljare..
Låt oss hoppas att min slutsats är fel.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Du kan inte jämföra sådär heller.
Mja denna jämförelse är väl något mera haltande om det är som så att mitt exempel var dito.

Om vi ska fortsatta i "biltermer". SAAB har väl en bra bit kvar upp till BMW och Mercedes kvalitet och varumärke (OBS! Kör själv själv SAAB och är mycket nöjd). Däremot om vi jämför de båda senare med Linn visavi Naim, så tycker jag att min jämförelse faktiskt stämmer. Misstänker att BMW och Merecedes bevakar varandra rätt hårt, exempelvis vad det gäller prestanda och pris samt lägger sig där nära varandra. I min jämförelse mellan Naim visavi Linn-slutstegen, tycker jag inte prisskillnaden efter prishöjningen är så stor.

Däremot tycker jag liksom flera på forumet att Linns apparater är på väg att bli alldeles för dyra för vanliga inkomster. Däremot tycker jag inte de är för dyra om man sätter pris visavi prestanda. Ta Bladelius minsta CD-spelare, Freja. Den kostar 24.500 kr, Majik-CDn 5.000 kr mer. Utan att ha jämfört, skulle det inte förvåna om Linn-spelaren är snäppet bättre.

Men bekymret är ju som Ayn skrev. Det saknas vettiga instegsmodeller. Linns insteg är ovanstående Majik, Naims är CD5i för 12.900 kr, dvs 16.000 (!) billigare.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkligen lågt att håna Sellerideltagare.
Skulle tro att MYCKET av de inkomster som kommer Linnhandlare tillgodo i sverige kommer från denna grupp :?

Angående internet o handla beg (ev i utlandet) - att snacka skit om konkurenter är för mig ett effektivt sätt att få mig att vända i dörren.
Är bättre att som handlare visa på det unika extravärde en erfaren handlare kan ge!!!

Åter till priserna, Överlag är det slutsteg/högtalare som höjs. Många andra produkter ligger still.

Hur resonerar Linn när de höjer Ninka med 20%, en produkt som är instegsprodukt o varit med under MÅNGA år?
Samma sak med Classik Musik (25%)

Flera konstigheter:
Artikulatserien höjs överlag mellan 10-15% men 340 passiv höjs inte alls.
Simik 10" höjs 25%, medan sizmik utan låda höjs 280 spänn :roll: O Sizmik 12" höjs 10%

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Quote:
Du kan inte jämföra sådär heller.
Mja denna jämförelse är väl något mera haltande om det är som så att mitt exempel var dito.
Exakt!
Min poäng var att du jämför Linn vs. naim med hänvisning av uteffekt... Mao ganska orellevant.
Lika tokigt är det att jämföra SAAB med MB :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Min poäng var att du jämför Linn vs. naim med hänvisning av uteffekt....
Ja, jag tycker själv att uteffekten är ointressant och att min jämförelse i den bemärkelsen är "galen". Jag använde det bara som ett enkelt riktmärke. NAP300 är ju Naims näst "största" slutsteg, liksom Twin Chakran är Linns d:o. Det är så man ska se jämförelserna mellan de olika modellerna i mina exempel. Ha det gott!!

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag berättade om internetforum, då han häftigt genmälde med: "Det är bara nördar och idioter det där, nördar som sitter med sina LK100:or och gnäller"
Syftade han på internetforum i allmänhet, Topica och/eller Selleri?

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00